Subventioner för laddhybrider hindrar omställningen till klimatneutrala transporter, menar debattörerna.
I en debattartikel i Dagens Nyheter kräver talespersoner från tankesmedjan New Weather Institute och miljöorganisationen Greenpeace att de statliga subventionerna för laddhybrider stoppas omedelbart. De menar också att det vore förödande att undanta dem från det kommande förbudet mot bensin- och dieselbilar.
Laddhybrider subventioneras kraftigt i Sverige. Transportstyrelsen betalar ut miljardbelopp i klimatbonusar till dem varje år, och det utreds nu om biltypen ska undantas från det förbud mot att sälja nya bensin- och dieselbilar i Sverige från år 2030 som regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna kom överens om i januariavtalet.
Debattörerna hänvisar till oberoende kartläggningar från International Council on Clean Transportation (ICCT) och Transport & Environment (T&E), som visar att laddhybrider släpper ut nästan lika mycket koldioxid som vanliga bensin- och dieselbilar vid verklig körning – trots att de på pappret är väldigt snåla.
Laddhybrider subventioneras kraftigt i Sverige. Transportstyrelsen betalar ut miljardbelopp i klimatbonusar till dem varje år, och det utreds nu om biltypen ska undantas från det förbud mot att sälja nya bensin- och dieselbilar i Sverige från år 2030 som regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna kom överens om i januariavtalet.
Debattörerna hänvisar till oberoende kartläggningar från International Council on Clean Transportation (ICCT) och Transport & Environment (T&E), som visar att laddhybrider släpper ut nästan lika mycket koldioxid som vanliga bensin- och dieselbilar vid verklig körning – trots att de på pappret är väldigt snåla.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.