Tyngdpunkten är låg tack vare att det 430 kg tunga batteriet, 1/4-del av bilens vikt, ligger under kupégolvet och bidrar till att göra konstruktionen väldigt vridstyv. På små krokvägar är Ampera-e riktigt underhållande att köra. Däcken håller greppet fint i kurvorna och elmotorns snabba respons på gaspådrag gör färden riktigt underhållande. Att styrkänslan inte är den bästa kan man leva med.
När man släpper gasen förvandlas elmotorn till en generator som omvandlar rörelseenergi till el. Hur kraftigt bilen ska ”motorbromsa” kan ställas i två lägen med växelföraren mellan framstolarna. I sitt mest kraftfulla läge behöver man vanligen inte använda fotbromsen. Systemet påminner om det i BMW i3 men Ampera-e har ytterligare en finess. Med hjälp av en paddel på rattstången kan ytterligare regenerering kopplas in för extra effektiv fartreduktion.
"Tyvärr märks också det amerikanska arvet på kvalitetskänslan i interiören. Här ligger Ampera-e långt efter Opels europeiska modeller."
Det stora batteriet gör att energihushållningen inte blir lika avgörande som hos konkurrenterna. När BMW i3 väger in på 1 280 kg tillåts Ampera-e lägga på sig ytterligare nästan 400 kg, trots aluminium i dörrar, huv och baklucka. GM använder ingen avancerad värmepump för att hålla temperaturen i kupén. Här är det elelement som gäller istället. Huvudstrålkastarna är traditionell Xenon trots att Opel själva utvecklat det smarta och energisnåla LED-Matrix ljus som bland annat finns till Astra och Insignia.
Tyvärr märks också det amerikanska arvet på kvalitetskänslan i interiören. Här ligger Ampera-e långt efter Opels europeiska modeller. Kamerabaserad autobroms som även upptäcker fotgängare och Opels conciergetjänst On Star är standard. Adaptiv farthållare går dock inte att få. Inte heller navigationssystem finns som tillval.
De anmärkningarna till trots råder det inget tvivel om att Opel kommer att sälja alla exemplar av Ampera-e man lyckas få hit. Kombinationen av räckvidd och pris är svårslagen.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera-e?
Pris, från kr: Ej fastställt. Cirka 420 000.
Säljstart: Våren 2018.
Mått, cm: L 416/B 185/H 159.
Bagagevolym, l: 381/1 274.
Tjänstevikt, kg: 1 691.
Motor: Elmotor. Max effekt 204 hk. Max vridmoment 360 Nm.
Batteri: Litumjon 60 kWh. Laddeffekt 2,3 kW (vägguttag) 3,7–7,4 kW (wallbox) 50 kW (CCS snabbladdning).
Kraftöverföring: Fast reduktionsväxel. Ställbar regenerering. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 150 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,3 s.
Deklarerad räckvidd, km: 520.
Deklarerad förbrukning: 14,5 kWh/100 km.
Konkurrenter: Tesla Model S, Renault Zoe 41 kWh, BMW i3 94 Ah, VW e-Golf, Hyundai Ioniq.
Plus: Lång räckvidd, snabb, smidig i stadstrafik.
Minus: Plastig interiör, ej adaptiv farthållare eller gps.
Vad nytt? Helt ny elbil.
För vem? Den som är känslig för räckviddsångest.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.