Nästa artikel
Effekten av trängselskatten avtar
Nyheter

Effekten av trängselskatten avtar

Publicerad 22 maj 2013 (uppdaterad 23 maj 2013)
Omedelbart minskade trafiken med 20 procent – men fyra månader efter införandet av trängselskatt i Göteborg har effekten avtagit.

Den senaste mätningen från april visar att trafikflödet genom de 36 betalstationer som ringar in Göteborg har minskat med 14 procent jämfört med året innan.

Det innebär att effekten av trängselskatten mattats av månad för månad sedan avgifterna började tas ut vid årsskiftet. I januari minskade trafiken med 20 procent, i februari med 17 procent och i mars hade minskningen krympt till 15 procent.

En liknande utveckling ägde rum när trängselskatt infördes i Stockholm år 2007. Även där klingade den ursprungliga effekten av och stabiliserades på en lägre nivå.

Diskutera: Är trängselskatt en bra metod för att minska trafiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-22 21:23
Raphael

Trängselskatt innebär ingen direkt effekt på trafiken, jag var nyligen i Stockholm och det var ju tjockt överallt. Köer på essingeleden fast det var mitt på dagen. Mängder med bilar. Omöjligt att hitta en parkering. Den som påstår att trängselskatt har effekt på bilmängden och trafiken i staden, de behagar skämta.

Det som behövs, det är en utbyggd kollektivtrafik. En kollektivtrafik som fungerar, som kommer i tid, som inte stannar så fort det kommer första höstlöven som ramlar en första snön för vintern. Människor tar bilen för de har tappat tron på kollektivtrafiken.

#2 • Uppdaterat: 2013-05-22 21:34
Fredrik_Langvall

Hoppas verkligen att det blir folk omröstning om de här diktatur fasonerna.

Hur kan politikerna vara så korkade att genomföra dessa idiotiska idéerna utan att ha med sig göteborgarna.

Märker nu inte så stor skillnad i tingstad tunneln längre som i början, det har aldrig funnits någon trängsel i GBG, åker tunneln i "rusnings" trafik och det tar kanske 5 minuter längre, löjligt att ens prata att det skulle bli köer eftersom det sällan står helt still!

#3 • Uppdaterat: 2013-05-23 08:00
johafor

Det är kanske inte ett helt objektivt forum att diskutera trängselskatter på? En sida för en av sveriges stora BILtidningar ;)

Hursomhelst. Ingen vet ju riktigt det samlade Göteborgs åsikt. En folkomröstning skulle med stor sannolikhet ge stöd för trängselskatter när även andra än bilägare blir tillfrågade, och efter att opinionsbildare informerat om vilka följder de olika alternativen får.

Dessutom ger trängselskatter inkomster som sedan kan bekosta andra infrastruktur- och kollektivtrafiksatsningar. Det som saknas är differintierade trängselskatter så att de fordon som är snåla och ger mindre lokala utsläpp (gasbilar, elbilar och hybrider), får en lägre skattesats, och de värsta miljömonstren får en högre. Det skulle ge fler positiva effekter.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-23 12:10
zant

Vad politiker inte verkar förstå är att vanligt folk är inte ute och kör bil för att dom tycker det är roligt...det var längesen drivmedelspriserna var på en sån nivå..

Folk kör bil för att det är det enda alternativet som fungerar för dom.

Alla bor inte ett stenkast från sitt jobb, eller på ett sätt som gör att dom bara kan sätta sig på vagnen vid en station hemma och sitta kvar på samma linje hela vägen till jobbet.

Hade jag försökt åka kollektivt till mitt jobb så skulle det ta över 3 timmar i restid varje dag jämfört med 40min nu....Det kanske fungerar för folk som inte har ett liv utanför jobbet, men själv så värderar jag min fritid högt.

Och att det är tjockt på vägarna vid vissa tidpunkter är ju inte för att folk vill jävlas...utan det är helt enkelt den tiden majoriteten börjar och slutar på sina arbeten.

Dessa vägtullar är ju satta på ett sätt för att suga ut så mkt pengar man bara kan, dom har inte ett jota med trängseln i innerstan att göra.
Som det ser ut nu så finns det inte ett enda realistiskt sätt att köra förbi göteborg utan att betala...dom slänge ju till och med upp en tull på älvsborgsbron för att förhindra att man skulle köra hisingsleden förbi göteborg.

Nä, ta bort dom satans vägtullarna helt, eller flytta på dom till avfarterna in mot stan så att dom som bara ska förbi staden slipper betala.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-23 14:31
Hackenbush

Du har rätt i allt du skriver zant.
Detta är bara ett sätt att få in mer pengar till statskassan.
Om trafiken i städerna minskar eller ökar tror jag inte att de bryr så så värst mycket om för då hade de tagit till andra mer kostsamma metoder men då kostar det ju pengar istället för att de får in pengar och det kommer aldrig på fråga.
När det gäller nya sätt att skinnflå bilister råder det ingen brist på fantasi hos politiker.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-23 16:03
LC4ever

För det första är det ingen trängselskatt man infört i Göteborg, utan en förklädd vägavgift.
Jag har under ett antal veckor jobbat i Trollhättan och då kört E6 från Malmö GENOM Göteborg och åkt på denna avgift.
Jag skall ju inte ens in i Göteborg och blir ändå straffad. Kan inte se det för något annat än en ny form av vägavgift.
Frågan är bara när politikerna skall sätta ut flera liknande system utmed resterande högtrafikerade vägar? E4, E6, E20, E40, E18 näst?

#7 • Uppdaterat: 2013-05-23 17:50
Pally

Jag blir så less på dessa politiker. Det fattar väll alla med sunt förnuft att dom vill att folk ska köra så mycket som möjligt för att få in stålar till kommunen så att dom kan bygga det dom nu ska bygga. Eller få mer stålar till sina pensioner. I min lilla stad ( Norrköping ) Har vi ännu så länge inte drabbats av detta otyg. Men det är säkert bara en tidsfråga.

#8 • Uppdaterat: 2013-05-23 20:48
Audi A5 SB

Kan någon då beskriva för mig hur man kommer förbi Göteborg utan att betala trängselskatt, om man nu händelsevis vill åka mellan Stenungsund och Varberg. Svar= det går i princip inte. Man har således inget val. Är det bra att det inte går att ta sig från valfri ort norr om stan (inkl Oslo) till valfri ort söder om stan (inkl Malmö) utan trängselavgift? Är trängseln och därmed trängselskatten eftertraktad? Svaret är förstås ja.

T.o.m. Älvsborgsbron(!) är avgiftsbelagd med motiveringen att det kan bli, citat "en smitväg".

Vi får veta hur det blir med en folkomröstning om några minuter.... Klockan är nu 20.50.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-23 22:30
Audi A5 SB

Yes! Det blev grönt ljus för en folkomröstning! Nu får de folkvalda ta sitt förnuft till fånga och modifiera paketet eller se till att komma med motiveringar som gör att folket röstar "ja" till trängselskatt (eller förhoppningsvis komma med en kombination av detta). Att hela paketet skulle falla är naturligtvis rent trams.

Till saken hör att jag personligen är för en trängselskatt, men inte i den nuvarande formen. Vidare anser jag att Västlänken bör ställas mot andra alternativ "på riktigt".

#a • Uppdaterat: 2013-05-23 22:45
Audi A5 SB

AL, jag är väl medveten om den "smitvägen". Men nu var det ju inte min poäng att man kan slösa både pengar (bränsle) och tid på att komma undan några kronors trängselskatt. Vilket du säkert förstod. Men att diskutera en förbifart med dig, är sannolikt inte nyttigt för någon av oss. ;-) Så vi tar och skickar all genomfartstrafik rakt genom Gbg som vanligt.... nä, skojar bara.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.