Sedan den 1 januari 2013 måste du som förare av ett svenskregistrerat fordon betala trängselskatt då du passerar en betalstation i Göteborg.
Nu när en vecka har gått sedan införandet har Trafikverket studerat resultatet. Under de första tre vardagarna gjordes i genomsnitt 395 100 passager per dag genom stadens betalstationer under betaltid – en minskning med 24 procent jämfört med trafiksituationen innan trängselskatten. Erfarenheten från Stockholm är dock att trafiken minskar drastiskt från början och när en tid har gått ökar den igen.
Förutom att minska trafiken, och därmed buller och utsläpp, ska skatten bland annat medfinansiera det Västsvenska paketet, som är en infrastruktursatsning för totalt 34 miljarder kr. Där ingår bland annat bygget av en tågtunnel under Göteborg som beräknas kosta 20 miljarder kr.
Avgiften tas ut vardagar mellan 06.00 och 18.29. Däremot kostar det ingenting att passera betalstationerna på lördagar, helgdagar, dagar före helgdagar samt under hela juli månad. Din bil registreras automatiskt vid betalstationerna och varje passage in eller ut ur centrala Göteborg kostar 8, 13 eller 18 kr beroende på när du kör förbi.
I slutet av varje månad ska du få en avi från Transportstyrelsen i brevlådan. På avin är den föregående månadens passager samlade till ett skattebeslut. Det är du som ansvarar för att skatten betalas senast den sista vardagen i månaden efter aviseringsmånaden, även om du inte har fått någon avi. Betalar du inte i tid kommer snart en tilläggsavgift på 500 kr.
Diskutera: Vad tycker du om att trängselskatt införts i Göteborg?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är inte speciellt rättvisande att jämföra trafikflödet en vecka med klämdagar med det normala trafikflödet.
Dem borde vänta minst en månad i alla fall innan man börjar titta på't!
Jodå Mr. Wheeler vill man påvisa en viss statistik åt det hållet man önskar så jämför man med ett tillfälle som gör att sin egen åsikt eller det man vill påvisa blir framhävt.
Som all skatt så är den ojämlik. De fattiga stadsdelarna typ Hisings Backa är omgärdade av kameror. De bättre bemedlade som Askim, Hovås o Frölunda kan åka ända in till centrala Göteborg till Masthugget utan att passera någon kamera. Var bor beslutsfattarna?
Trängselskatt - visst ... Detta har ingenting med någon miljö att göra utan är bara ett sätt för staten att dölja att den måste dra in pengar som inte länge finns till nya satsningar men är för feg att erkänna det.
"I slutet av varje månad ska du få en avi från Transportstyrelsen i brevlådan. På avin är den föregående månadens passager samlade till ett skattebeslut. Det är du som ansvarar för att skatten betalas senast den sista vardagen i månaden efter aviseringsmånaden, även om du inte har fått någon avi."
Hur fan är detta möjligt? Om man ska få en avi i brevlådan likt en vanlig räkning MEN staten missar att få iväg den - alltså, staten klantar sig! - ska staten ändå ha rätten att kräva en avgift på 500 kronor ... Den som missar att skicka räkningen ska alltså kunna ta sig rätten att kräva "ersättning" från den som aldrig har fått räkningen ... Fy för in i helvete! Inte konstigt att folk hatar staten.
'Trängselskatter är jävla skit
nu har vi baxat dem ända hit'
Ja, trafiken minskar givetvis där man mäter - och betalar. Den minskar säkert också totalt. För vissa finns det inga smitvägar och de har inte heller råd att betala denna orättvisa skatt.
(S) och (V) är ivriga tillskyndare av skatten. Sina fördelningspolitiska ideal har de slängt i teoriernas skräpkorg för läng sedan. (MP) tror att de ska frälsa världen och på dem biter inga argument, bara man tror sig kunna mota de förhatliga bilarna. Allianspartierna frestades nog mera av "staten betalar". Vad vi får för pengarna och när funderade man kanske inte så mycket på.
Vi låter de rika betala det mesta av trängselskatterna, och genom att mota bort de fattigaste bilisterna kan vi också se till att de välbeställda kommer snabbt fram med sina bilar.
Nu har de fritt fram tack vare Sveriges rikas lag - lagen om trängselskatt.
Det finns 3 sorters lögn: Vanlig lögn, Bondlögn och statistik. Men, det kommer att ta kort tid sen har man glömt bort att det kostar och låter det ingå i den vanliga budgeten när man inser att det var rätt skönt att kunna ta sig från A till B utan att behöva gå. Nu Stockholm och Göteborg men sedan kommer säkert Malmö att bli sugna på inkomsterna som bilisterna "så gärna" delar med sig av.
Lite lustigt att folk man pratar med som förespråkar en extra avgift för t.ex. dubbdäck, plötsligt protesterar mot andra slags avgifter i trafiken.
Det kan väl inte vara så enkelt att när risken att man själv drabbas av extra pålagor så är skatten inte längre motiverad.
Men, accepterar man en slags skatt kommer nästa som ett brev på posten...
För övrigt är jag emot alla slags nya avgifter som går ut på att nyttja den aldrig sinande mjölkkon som kallas bilismen.
Problemet är att staten i dessa fall kan göra lite hur de vill då de vet att protesterna från oss bilister inte leder någon vart då de kan gömma sig bakom miljöargumentet, vilket är ett alibi för pungslå bilister hur mycket man vill och har så varit under många år.
Det låter helt otroligt, om man ska betala även om man INTE fått någon avi !
Utan avi vet man ju inte hur mycket som ska betalas.
Ja, hade det inte varit för Västlänken (6 km tågtunnel för minst 20 miljarder) hade vi inte behövt någon trängselskatt. De övriga delarna i det västsvenska paketet (ännu en älvtunnel och en ersättare för Göta älv-bron m.m.) skulle vi kunna betala via vanliga skatter, som var och en betalar efter förmåga.
Syftet med trängselskatten är att få in pengar. Det syftet dekorerar man sedan med allehanda vackra argument, som oftast inte innehåller hela sanningen och ibland mer liknar lögn. Backaborna åstadkommer t.ex. "trängsel" om de kör över E6 till Bäckebol för att handla.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.