Nästa artikel
Undantag från trängselskatt slopas
Nyheter

Undantag från trängselskatt slopas

Publicerad 28 maj 2012 (uppdaterad 28 maj 2012)
Undantaget från trängselskatt i Stockholms innerstad försvinner från och med den 1 augusti 2012. 190 000 miljöbilar berörs.

Miljöbilar som registrerades innan den 1 januari 2009 blev undantagna från trängselskatt om de kunde drivas med biogas, E85, etanol, el, gengas, metan, metanol, naturgas eller vätgas.

Bilarna har inte behövt betala vid in- och utfartsstationerna i Stockholm, men från och med den 1 augusti 2012 blir det ändring på det. Då upphör undantaget att gälla.

Transportstyrelsen kommer i dagarna att skicka ut ett brev till alla bilägare som påverkas. Där ska man informera om tider, priser och betalningsalternativ.

– Undantaget upphör nu att gälla och för oss är det viktigt att berörda fordonsägare får information om hur systemet med trängselskatt fungerar, säger Anna Elvkull, direktör för skatte- och avgiftsavdelningen på Transportstyrelsen.

Diskutera: Bör trängselskatt införas i fler svenska städer?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-28 15:07
Meganmannen

Helt rätt att slopa förmånen för miljöbilar de här miljöbilarna, då inte alla miljöbilar fick denna förmån och det i dag finns så många miljöbilar i stockholm, så det troligen skulle bli trängsel, även om det bara var "miljöbilar" som fick köra i stocholms innerstad. Miljödieselbilarna har blivit så många att vissa hävdar att deras utsläpp av kväveoxider medför att luftföroreningarna överstiger den nivån som ska anses acceptabel i stadsmiljö.

#2 • Uppdaterat: 2012-05-28 17:36
Serber

Pajasstyrelsen, slopa hela trängselskatten...men dom får väll inte in tillräckligt med pengar som ska spenderas på firmafester å annat skit.

#3 • Uppdaterat: 2012-05-28 18:56
Arbu11

Ett steg i rätt riktning för miljövänligt bilkörande... Fast njaaa, kanske inte riktigt... Förmåner behövs för att folk ska vilja köpa dyra miljöbilar. Dock skulle jag inte vilja klassa etanol-bilar som miljöbilar om de inte bevisligen är det. Bilar som borde få förmåner (ursäkta mig, bilägare som borde få förmåner) är de ägare som kör bilar som släpper ut under *visst antal gram koldioxid/andra ämnen*! T.ex. V60 Plugin-hybriden som släpper ut rätt lågt antal gram koldioxid per km, och 0g (avrundat lite smått) vid eldrift...

#4 • Uppdaterat: 2012-05-28 21:49
trasten

För mig får man gärna stänga av hela innerstaden för biltrafik, men då blir det inga pengar till förbifart Stockholm. Vi får nog åka in och stödköra lite så att det blir av! =)

#5 • Uppdaterat: 2012-05-29 13:29
Oomkullrunkelig

Haha!!! Det här är ju typiskt för Sverige. Vanligt folk blir grundlurade igen och igen och igen...

#6 • Uppdaterat: 2012-05-29 14:15
Mattse

Helt rätt. En bil bidrar lika mycket till trängsel oavsett vad den drivs på.

#7 • Uppdaterat: 2012-05-29 15:54
Förstikön (ej verifierad)

Bojkotta allt i innerstaden -- problemet löst och alla parter nöjda!

#8 • Uppdaterat: 2012-05-29 18:49
tikkamasala

Jävla mijöbilar-partikelfilter-egr-etanol-dubbdäck-co2-kat.-naturgas-hybrid..

#9 • Uppdaterat: 2012-05-29 19:11
Roy J

Det är inte utan att jag (som omväxling) håller med Förstikön.
Varför i herrans namn ska jag in i den stressande trängseln för att jaga runt efter en p-plats en kilometer ifrån mitt mål?
Bil inne i stan (Stockholm) använder jag endast om jag inte kantransportera vad det nu är kommunalt. Den totala tidsvinsten med bil är högst marginell - om någon.

#a • Uppdaterat: 2012-05-29 19:30
Förstikön (ej verifierad)

@Roy: Tack!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.