Både Fortum och Vattenfall tar från och i år betalt för snabbladdning.
*Uppdaterad artikel* Elbilsägare får snart en ny anledning att spara på strömmen. Nu på måndag börjar Vattenfall ta betalt för laddstolparna. Även konkurrenten Fortum har succesivt börjat ta betalt vid sina laddstationer.
Artikeln uppdaterades 2015-02-06.
Från den andra februari kommer det kosta pengar att ladda sin elbil vid Vattenfalls laddstolpar. Tre kronor per minut är taxan satt till. Även Fortum sätter sin taxa till tre kronor per minut, när de nu inför sitt betalsystem på de laddstolpar vid till exempel McDonalds-restauranter och Preem-mackar som hittills varit gratis.
Som jämförelse behöver Vi Bilägares BMW i3 laddas ungefär 50 minuter i snabbladdare för att köras tio mil. Det blir alltså en driftskostnad på 15 kronor per mil, eller ungefär dubbelt så mycket som en bensindriven bil i samma storleksklass. Att ladda motsvarande mängd ström hemma kostar under 20 kronor.
Men riktigt så vill inte Vattenfall se på beräkningarna. Mattias Tingvall, chef affärsutveckling på Vattenfall, menar att betydligt fler saker än bara elpriset måste räknas med.
– Det är helt andra kostnadsstrukturer, det är som att jämföra en fika på stan eller en fika hemma, säger Mattias Tingvall.
Bland annat är, enligt Vattenfall, ett vanligt problem just nu att elbilsägare använder laddstationerna som gratis parkeringsplatser, vilket förstås hindrar andra från att ladda. Dessutom är det dyrt att sätta ut stolparna, en kostnad som eventuellt kan bli lägre i en framtid med fler elbilar. Fortum menar att laddhybrider klarar sig med normalladdning vid köpcenter och liknande och att det därför är positivt med en hög taxa som gör att snabbladdarna hålls öppna.
Både Fortum och Vattenfall rekommenderar också att man nöjer sig med att ladda sin elbil till 80 procent, då de sista 20 procenten av batteriet laddas betydligt långsammare.
Diskutera: Vad är rimlig kostnad för elbilsladdning?
Från den andra februari kommer det kosta pengar att ladda sin elbil vid Vattenfalls laddstolpar. Tre kronor per minut är taxan satt till. Även Fortum sätter sin taxa till tre kronor per minut, när de nu inför sitt betalsystem på de laddstolpar vid till exempel McDonalds-restauranter och Preem-mackar som hittills varit gratis.
Som jämförelse behöver Vi Bilägares BMW i3 laddas ungefär 50 minuter i snabbladdare för att köras tio mil. Det blir alltså en driftskostnad på 15 kronor per mil, eller ungefär dubbelt så mycket som en bensindriven bil i samma storleksklass. Att ladda motsvarande mängd ström hemma kostar under 20 kronor.
Men riktigt så vill inte Vattenfall se på beräkningarna. Mattias Tingvall, chef affärsutveckling på Vattenfall, menar att betydligt fler saker än bara elpriset måste räknas med.
– Det är helt andra kostnadsstrukturer, det är som att jämföra en fika på stan eller en fika hemma, säger Mattias Tingvall.
Bland annat är, enligt Vattenfall, ett vanligt problem just nu att elbilsägare använder laddstationerna som gratis parkeringsplatser, vilket förstås hindrar andra från att ladda. Dessutom är det dyrt att sätta ut stolparna, en kostnad som eventuellt kan bli lägre i en framtid med fler elbilar. Fortum menar att laddhybrider klarar sig med normalladdning vid köpcenter och liknande och att det därför är positivt med en hög taxa som gör att snabbladdarna hålls öppna.
Både Fortum och Vattenfall rekommenderar också att man nöjer sig med att ladda sin elbil till 80 procent, då de sista 20 procenten av batteriet laddas betydligt långsammare.
Diskutera: Vad är rimlig kostnad för elbilsladdning?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja ingen trodde väl att det skulle vara gratis att ladda vid en laddstolpe för evigt, men det är väl dyrt tycker jag.
Endast värt pengarna och besväret om man kan ladda bilen hemma då.
Och hux flux blir det REA på elbilar ;)
Dålig ursäkt för att ta såpass mycket betalt. Om dom har problem med att laddplatserna används som parkeringsplatser eller för långvarig laddning så kan dom väl istället begränsa laddtiden och/eller tiden man får stå på en sån plats. Det verkar ju märkligt att ta 180 kr för att ladda i en timme när elkostnaden för en konsument (inte producent som Vattenfall) tydligen motsvarar ca: 20 kr...
Och därmed kommer vi fram till att det enda sättet att sälja elbilar är att se till att staten ekonomiskt styr kunderna till det, som i Norge. För att göra det krävs det riktigt genomarbetade argument för att elbilar verkligen innebär en miljövinst. Vad innebär produktionen av strömmen? Vad innebär tillverkningen av batterier (eller ackumulatorer som en extrem besserwisser som jag envisas med att säga)? Vilka miljöeffekter ger det att befolkningen får en lägre disponibel inkomst när man skattesubventionerar teknik? Vad får det för konsekvenser när transporterna blir mycket ineffektivare och mindre rationella eftersom bilarna måste parkeras för laddning där förbränningsmotorbilen kan rulla vidare?
Elbilar har varit en modefluga ett flertal tillfälllen i bilhistorien. Jag antar att den här omgången börjar nå sitt slut.
Ja eller att strömmen kommer förbetald i bilen som en viss amerikansk elbil då
Janne G - glöm inte att ställa motsvarande frågor när det avser fossila bränslen....vilket ofta glöms medvetet av de som av nån anledning är avogt inställda till eldrivna bilar.
Pi - jag har aldrig påstått att man inte ska ifrågasätta den teknik som finns. Jag tycker snarare att elbilsförespråkare ofta blundar för allt utom lokala utsläpp. Sedan får man inte glömma att det pågår skapligt mycket forskning kring icke-fossila bränslen till förbränningsmotorer.
Vattenfall gör ju miljardförluster i Tyskland så pengarna måste ju in!
TANSTAAFL.
Och i samtliga fall när politiker och ordet "miljö" är inblandade: TAAUEL (There's always an unnecessarily expensive lunch.)
Det är uppenbart att Vattenfalls ledning inte hämtat sig efter en av de största skandalerna i svensk näringsliv! Dessutom en av de största politiska skandalerna! Härdsmälta! Till stor del är felet dock våra politikers. De har inte haft förmåga att styra marknaden i iver att mätta egna eller utvalda företag!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.