Pekskärmar är på väg att ersätta konventionella knappar och reglage i bilar. Detta har flera fördelar – det gör bilarna billigare att producera, gör det möjligt att ändra funktionaliteten via mjukvaruuppdateringar och gör att man slipper fylla kupén med ett virrvarr av knappar.
Men pekskärmar är också mer komplicerade att hantera under färd och kräver ofta att föraren tar blicken från vägen, vilket är en potentiell trafikfara. När Vi Bilägare nyligen testade förarmiljöerna i 11 nya bilar och jämförde dem mot en 17 år gammal Volvo var resultatet tydligt: Volvon utklassade de nya bilarna vad gällde användarvänlighet.
Nu har den tyska bilägarorganisationen Adac gjort ett liknande test, och kommit fram till ett motsvarande resultat.
24 försökspersoner, som inte redan var bekanta med de olika systemen, fick var och en i uppdrag att utföra vardagliga uppgifter bakom ratten i sex populära mellanklassbilar, medan de körde runt en bana i 40–50 km/h. De skulle bland annat använda vindrutetorkarna, ställa in klimatanläggningen och ange en destination i navigeringssystemet.
Bilarna betygsattes sedan efter hur länge förarna var distraherade och flyttade fokus från vägen. I den slutliga betygsättningen la Adac störst vikt vid de säkerhetsrelaterade funktionerna, som varningsblinkers och vindrutetorkare.
Testet avslöjade stora skillnader mellan bilarna. En uppgift som kunde ta en eller två sekunder att utföra i en bil – kunde ta sex till åtta sekunder i en annan – tid under vilken föraren inte har fokus på vägen framför bilen.
Tesla Model 3, vars interiör nästan helt saknar knappar, distraherande förarna under längst tid och presterade därmed sämst i testet. Även Mercedes A-klass presterade dåligt. Bäst klarade sig Mazda 3, som får beröm för att varningsblinkersen är lätt att komma åt, att vindrutetorkarna är lätthanterade och att den har separata, fysiska vred för temperaturinställningen.
Tabellen nedan visar Adacs slutbetyg för de olika bilarna. Siffrorna representerar tidsåtgång för olika uppgifter, en lägre siffra ger alltså högre poäng.
Säkerhetsfunktioner | Klimatanläggning | Infotainment | Slutbetyg | |
Viktning | 50% | 30% | 20% | |
Mazda 3 | 1,5 | 1,2 | 3,9 | 1,9 |
BMW 1-serie | 1,1 | 1,8 | 5,1 | 2,1 |
VW Golf | 1,5 | 3,9 | 1,6 | 2,2 |
Dacia Duster | 2,5 | 2,1 | 2,2 | 2,3 |
Mercedes A-klass | 2,4 | 2,8 | 4,5 | 3 |
Tesla Model 3 | 5 | 3,7 | 1 | 3,8 |
Betygsskala:
0,6-1,5: Mycket bra
1,6-2,5: Bra
2,6-3,5: Tillfredställande
3,6–4,5: Tillräckligt
4,6–5,5: Underkänt
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (17)
- 30 juli 2022 Hackenbush skrev: Min Fabia…
- 30 juli 2022 Så tycker jag också att det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.