Nästa artikel
Mazda stänger av pekskärmen i fart: ”Säkrare”
Nyheter

Mazda stänger av pekskärmen i fart: ”Säkrare”

Publicerad 23 maj 2022
Chefsingenjören för nya Mazda CX-60 erkänner att han inte tycker om ordet ”premium” – och försvarar beskedet att stänga av pekskärmen i fart.

Intervjun är hämtad från senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast. Du kan lyssna på hela avsnittet ovan eller genom att klicka här.


Mazda har nyss visat upp en helt ny suv-modell i form av CX-60. Den kommer som laddhybrid och även med raka, sexcylindriga motorer.

I samband med provkörningen fick Vi Bilägare en pratstund med chefsingenjören Joachim Kunz, som bland annat berättar att Mazda precis som många andra märken siktar på det viktiga premiumsegmentet, där det är lättare att ta bättre betalt för bilarna.

– Jag gillar inte ordet premium, det ska avgöras av kunden. Men det är vår inriktning, att erbjuda bättre kvalitet. Den är redan väldigt bra hos Mazda men nu har vi ännu bättre kvalitetskänsla och hantverksmässig interiördesign, säger han.

Mazda ska inte kopiera från europeiska tillverkare som Mercedes eller Volvo.

– Vi ska vara unika med egen design. Vi erbjuder något annat än de klassiska premiummärkena.

”Jag gillar inte ordet premium, det ska avgöras av kunden”

Ett av argumenten som Mazda använder för att sälja CX-60 är den höga dragvikten på 2,5 ton.

– Det krävde en del jobb från oss i Europa att övertyga Japan om att erbjuda en hög dragvikt. I Japan är dragvikt kanske inte ett helt okänt begrepp men nästan ingen drar släp. Sverige är ett av länderna med högst krav på dragvikt. Tidigare var många kunder missnöjda med dragvikten men nu ligger den på 2,5 ton utan begränsning på vägens lutning.

Mazdas infotainmentsystem har pekskärm...

...men i fart får föraren använda det fysiska kontrollvredet på mittkonsolen.

Pekskärm – men bara ibland

En annan egenhet med Mazda är att märket valt en lite annorlunda lösning för infotainmentsystemet. Pekskärmen är bara aktiverad när bilen står stilla – i fart får föraren istället använda ett fysiskt kontrollvred på mittkonsolen. 

– Personligen tror jag verkligen att det fysiska kontrollvredet är mycket bättre under körning. Det är mycket bättre än att knappa in en destination i navigationssystemet med pekskärmen under körning.

Joachim Kunz erkänner att många yngre personer som är ”födda med en iPad i handen kanske är bättre än mig på att använda pekskärmar”.

– Men vi har studerat detta, mätt hur lång tid det tar att göra olika saker med ett stoppur och filmat var föraren har ögonen. Resultatet visar tydligt att det är säkrare med ett fysiskt kontrollvred.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 29 maj 2022 gmogmo skrev: Som vanligt…
  • 28 maj 2022 gmogmo skrev: Som vanligt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.