Den klassiska korsningen har tappat i förtroende hos beslutsfattarna i Trafiksverige, nu är det i stället cirkulationsplatsen som är på modet.
Färsk statistik från Statistiska centralbyrån, SCB, visar att antalet rondeller ökade markant mellan 2005 och 2010, från ungefär 1 360 till 2 800.
”Det är en ökningstakt på mer än fem i veckan och i skrivande stund är troligen antalet betydligt fler”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
Överlägset flest rondeller noterades i Göteborgs kommun, 130 stycken. Tvåan Malmö hade 78 rondeller och i trean Stockholm fanns 69 cirkulationsplatser.
SCB uppskattar också att den samlade ytan av alla rondeller, det vill säga ytan som vägen cirkulerar runt, uppgår till cirka 150 hektar, motsvarande 220 fotbollsplaner.
Diskutera: Vad tycker du om utbyggningen av rondeller?
(Antal rondeller 2005 inom parentes.)
1. Göteborg, 130 (81)
2. Malmö, 78 (33)
3. Stockholm, 69 (29)
4. Eskilstuna, 59 (21)
5. Växsjö, 56 (33)
6.Linköping, 50 (20)
7. Jönköping, 49 (21)
8. Huddinge, 48 (32)
9. Örebro, 48 (17)
10. Helsingborg, 47 (14)
Källa: SCB
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är mycket bra och smidigt med rondeller när man gör rätt, det är bara synd många inte kan köra på rätt sätt i en rondell...
Rondeller fungerar bra om det inte är för mycket trafik.
Rondeller hade varit toppen om bilister som kör i dem kunde använda blinkers när de skall ut ut rondellen och det vore också bra om man respekterade "lämna företräde" till de som är i rondellen. Vet inte hur många gånger jag har behövt bromsa hårt för att en del kör rätt ut i rondellen framför mig.
Det känns mer som rondellkörning är en mer påtaglig risk för kollision än att de skall minska olyckorna som det är tänkt i farliga korsningar.
Om de sedan kunde bygga rätt utformade rondeller hade mycket varit vunnet.
Idag är de ofta svåra för stora fordon att ta sig genom, med höga kanter, feldoserade, trånga in-och utfarter, onödigt stor diameter med onödigt smalt körfält.
Sedan ovanpå allt: idiotiska utsmyckningar som definitivt borde vara förbjudna!
Som exempel:
Tunadal: http://lh6.ggpht.com/-AUxl2RUtWTY/SPDlr-hC04I/AAAAAAAACzA/KKzIxY5z-QQ/s512/PICT5128.JPG
Fittja: http://www.bike.se/nyheter/varsta-vagars-pris-till-rondell-i-fittja-927
Att folk sedan inte kan lära sig att blinka ut ur rondeller är tragiskt.
Det är väl jättebra att man bygger bort ineffektiva korsningar.
Här snackar vi miljöarbete.
Att få trafiken att flyta på i stället för att stå stilla.
Att sedan folk inte kan reglerna för rondellkörning är ju en annan sak.
Jag förundrar mig också över placeringen av övergångsställen och cykelbanor i direkt anslutning till rondellerna, de i stadsmiljön. Det bäddar för risker eftersom uppmärksamheten vid påfart huvudsakligen är riktad på trafiken i rondellen och kan ocså leda till tvekan och uppbromsningar när man ska ur rondellen. Det borde inte vara omöjligt att lägga dem en bit åt sidan, om inte överallt så där det går.
Fungerar bra på många ställen men där en eller två tillfarter är kraftigt dominerande så kan man bli stående väldigt länge på de mindre tillfarterna och då är det inte lika kul längre. Sen tycker jag att man kan ta det lite lugnt när man kör inne i rondellen så att även de som kommer ifrån just "mindre" tillfarter kan få en chans att ta sig in - så mycket tid förlorar man trots allt inte på att undvika att betrakta rondellen som en racerbana som skall tas i högsta fart. Så jag håller med Peter - de fungerar bäst när det inte är så mycket trafik.
Man kanske måste göra som i Spanien, sätta upp trafikljus inne i cirkulationsplatsen!
Det är ju inte bra om rondellerna exploderar, det verkar ju farligt. Då tar jag hellre en annan väg än att riskera flyga i luften för att jag åker igenom en exploderande rondell. Hujanimej!
Rondeller är bra och om bara folk skulle lära sig köra i dom vore det ännu bättre.
I stan där jag bor finns det en större dubbel-filig rondell med två filer tydligt uppmärkta hela vägen runt. Ett av många felbeteenden där är att det är många som tror att de kan gena höger vänster höger när de ska rakt fram utan att begripa att de ska hålla sig i en fil. Vet inte hur många gånger när jag legat i den vänstra och fått tvärnita när geniet i den högra filen genat över till min fil. I nio av tio fall tror jag att idioten inte fattar varför jag tutade åt honom heller...
En insats där av polisen under en dag skulle ge oerhört stor effekt men istället står de och lappar de som kör 94 km/h på 90-väg.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.