Nästa artikel
Australien testar fri fart på motorväg
Nyheter

Australien testar fri fart på motorväg

Publicerad 17 oktober 2013 (uppdaterad 17 oktober 2013)
Australien får en egen variant av Autobahn. Under en testperiod införs fri hastighet på en 20 mil lång motorvägssträcka.

Hastighetsskyltarna som visar 130 km/tim på motorvägen Stuart Highway, mellan Alice Springs och Barrow Creek i norra Australien, ska skruvas ned i februari 2014.

Den lokala regeringen har beslutat att testa fri hastighet på motorvägen under ett års tid, skriver den australiska tidningen The Australien i sin nätupplaga.

Beslutet motiveras med att den aktuella vägen är glest trafikerad och sällan drabbad av allvarliga olyckor. Kritiker tror däremot att dödstalen kommer att öka. Försöket ska utvärderas efter ett år och om det anses lyckat kan farten släppas fri på fler vägar.

Diskutera: Är fri fart på motorvägar en bra eller dålig idé?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-17 12:19
Gunnar Lindberg

Sällan drabbad av allvarliga olyckor!
Så kan det inte få fortsätta...

#2 • Uppdaterat: 2013-10-17 13:06
hultarn

Grejen är ju att bara för att de tar ner skyltarna lär inte skillnaden bli stor, då de som vill köra fort gör det redan idag, och de som inte föredrar att köra fort kommer inte att öka farten bara för att man får.

Skulle tro att snittfarten knappast kommer att öka med mer än 0,5 km/h.

Motorvägarna är de säkraste vi har, och det är ju inte där de allvarligaste olyckorna sker.
Att man i Sverige ändå jagar fortkörare som kör fruktansvärda farter, typ 120, på motorvägen i Sverige visar ju bara hur fel myndigheterna resonerar....

#3 • Uppdaterat: 2013-10-17 13:14
Meph

Klart det kommer att lyckas. Jag anser att lägre fart ställer till med mer olyckor till skillnad om hastigheten hade varit högre på samma vägsträcka. Däremot kan olyckorna säkert bli mer allvarliga i högre hastigheter. Men det hela hänger på förarna. Har en vägsträcka 80km/h t.ex så ställer det till så mycket mer problem än om det hade varit 90 eller 110. Långtradare kommer ikapp bilar som faktiskt håller hastigheten och ligger 1m bakom dem o trycker. Skulle det bli kraftiga inbromsningar så sitter långtradaren i baken på bilen framför.. Förare blir också tröttare av att vistas längre tid i bilen än de behöver (långsammare hastighet på vägen). Jag blir betydligt tröttare att köra 5 timmar på 110 väg än 8-10 timmar på autobahn i Tyskland. Sen är det bara att kolla på Autobahn i Tyskland. Förarna där har MYCKET bättre deciplin än här i sverige. I sverige tittar folk inte i backspegeln innan de byter fil, de bara kastar sig rakt ut. De struntar i avstånd och svänger in 1-2 meter framför bilar. Senaste detta hände mig var igår. Dessutom skulle bilen svänga av 500m längre fram och började bromsa strax efter personen svängt in framför mig.. Hål i huvudet på bilister i Sverige!

#4 • Uppdaterat: 2013-10-17 14:01
Irvor

Ur miljösynpunkt är detta sämre.
Högre hastighet förbrukar mer bränsle.
Det behöver dock inte leda till fler olyckor, men det visar sig med tiden.

#5 • Uppdaterat: 2013-10-17 14:23
mcregor (ej verifierad)

Sen E18-sträckan Västerås--Enköping blev 2+ 2 filig motorväg med 120 km/t en stor del av sträckan så har det blivit en väldigt olycksdrabbad väg. Mycket märkligt eftersom högre fart skulle vara säkrare enligt vissa skribenter...
Sen talar man så mycket om miljön men att höja farten ökar ju bara förbrukningen och miljöpåverkan så det är nog en klart tveksam åtgärd.
Man ökar också hastighetsskillnaderna mellan fordon vilket i sig ökar riskerna. Sen håller jag absolut med Meph om många farliga beteenden i den svenska trafiken.

#6 • Uppdaterat: 2013-10-17 14:47
Meph

Sant som ni skriver att högre hastigheter ökar utsläppen och bensinförbrukningen. Många nya bilar idag har mindre motorer och drar väldigt mycket mer bränsle så fort man kör fortare än 110.. Bland annat min bil....

#7 • Uppdaterat: 2013-10-17 15:11
hultarn

mcgregor: jo, det är sant om E18, men.. flera av olyckorna är konstiga, t.ex.u-sväng på motorväg, singelolyckor i tunnlar, vad är det för konstigt beteende?
Likaså krockar vid vägarbetsplatserna vilka är tillfälliga.
Dock är många av olyckorna på E18 vid Västerås på 80-sträckan.

Man kan vara säker på att det är förarnas klantighet som ställer till det, precis som Meph pekar på. Räddningstjänsten påpekar att det är förarnas attityd som är problemet.

Olyckorna fördubblades på E18-sträckan mellan 2011 och 2012, men fanns 120-vägen redan 2012?

#8 • Uppdaterat: 2013-10-17 16:13
mcregor (ej verifierad)

Hultarn - eftersom jag dagligen nyttjar denna väg, eller delar av den i alla fall, så vill jag nog påstå att merparten av olyckorna inte sker på 80-sträckan genom Västerås utan på de snabbare partierna. Om inte mitt minne sviker mig helt så har 120-sträckan funnits från första stund vägen öppnades - men som sagt, minnet är gammalt så inga 100 % garantier...:)
Men till yttermera visso så sker det också en hel del olyckor på 2+1-vägen väster om Västerås - alltså mot Köping. Rent allmänt så har det gått så långt med E18-sträckningen runt Västerås att jag helst undviker den och väljer andra väger om jag har tider att passa. Och lyckligtvis så spelar min bilradio in trafikmeddelanden även när man inte kör den så jag brukar börja med att kolla om det finns några aktuella meddelanden om trafikstörningar när jag sätter mig i bilen för att köra på E18.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-17 16:41
hultarn

mcgregor: Jag bodde och jobbade i Västerås under ett par år 2008-2011 och var helt faschinerad över alla krockar vid alla moten; Erikslund, Bäckby, Vallby, Folkpark och vad de heter. Kändes som att det var ett par gånger per vecka.
Hur kör folk egentligen?

Jag cyklade iofs mest själv (dock inte på E18..), och överlevde.

Sorry för OT.
Åter till frågan: Jag tror inte att det skulle medföra några större skillnader i snittfart om man tog bortgränsen. Nån fartdåre kanske, men de finns ju alltid.... oavsett om det står 70 eller inget på skyltarna.

#a • Uppdaterat: 2013-10-17 16:57
doktor olle

Inte bara de som redan kör där idag, utan många andra kommer att åka till denna väg bara för att uppleva fartens tjusning.

Det minns jag själv i min ungdom hur jag och kompisar i 18-20 årsåldern ofta åkte ner till Tyskland bara för att köra BMW plattan i mattan 230 km/h hela vägen från från norr till söder och sedan tillbaks nästa dag. TOTALT livsfarligt inser man nu i efterhand när man vuxit upp. Då trodde man att man var övermänniska, det gör alla i 20-årsåldern, och de fortkörare som fastnat i den åldern för restan av livet.

Nu går det ju som tur är inte längre eftersom Autobahn blivit totalt igenkorkat med trafik, men sådana som jag fast 20-30 år yngre kör väl på den där vägen i Australien i stället. Klart olyckorna kommer att öka. Fast kul för dem blir det... Men en bra ide, nej.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.