Statistik från transportforskningsinstitutet VTI och Trafikverket visar att 271 personer omkommit längs de svenska vägarna hittills i år, till och med 14 december.
För helåret beräknas antalet omkomna stanna på omkring 290 personer, 19 procent färre jämfört med fjolåret då 358 dog i trafiken.
Orsakerna till minskning uppges vara sänkta hastigheter, fler mötesfria vägar och säkrare bilar som oftare är utrustade med antisladdsystem.
Tom Bjerver på Motorförarnas Helnykterhetsförbund menar att fokus nu måste läggas på problemet med rattfylleri.
– Det är framför allt här man kan få ned dödstalen ytterligare om bilarna förses med alkolås, säger han.
Diskutera: Vilken är den bästa åtgärden för att minska antalet trafikdöda?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Övervakningkameror är en bra åtgärd
Re Raymond K
av 300 omkomna är ca 150 fall alkoholpåverkade, ett stort antal på grund av sjukdomar, och några fall självmord och några som somnat vid ratten samt många fall på grund av halka....
Hur menar du att en fartkamera skulle minska olycksfrekvensen för dessa....?
Re AL
Det var ju det jag skrev, men vi kan fortfarande konstatera att en fartkamera inte är löser detta problem.....
Var får du uppgiften om att de som tar självmord med hjälp av bil/mc skulle vara undantagna statestiken...?
Fantastiska siffror, naturligtvis världsrekord - känns som vi är på väg mot nollvisionen faktiskt! Analysen bör dock bli bättre (bra forskningsområde). Vad är det egentligen som är bäst att satsa på / prioritering.
Simon
Ovana unga förare och höga hastigheter skapar olyckor. Ja även erfarna förare orsakar olyckor p.g.a. hastighet och därmed de ofta dumma omkörningar som görs.
Detta stävjas av fartkameror. Man får förutsätta att de flesta so m har körkort är även läskunniga och ser att det är fartkameror på gång och då saktar ner för att slippa böter.
För mig verkar det som om det är tunga fordon med olämpliga däck som håller olycksstatistiken uppe, i alla fall om vintern? De kör konstant för fort, kanske inte i km/t, men fortare än den hastighet de behärskar i rådande väderlek. Ingår förresten halkkörningskurs med lastat släp för att man ska få CE-behörighet?I så fall varför inte. Det verkar behövas!"
Otroligt positiva siffror. De sänkta hastighetsbegränsningarna och fler fartkameror har verkligen givit resultat. Hoppas på en fortsatt positiv trend. Gärna fler fartkameror i framtiden, vi laglydiga bilister har ingenting att frukta. Buset på våra vägar måste beivras.
Gösta skriver:
"De sänkta hastighetsbegränsningarna och fler fartkameror har verkligen givit resultat. "
Om du nu kunde vara fel ute.
Att det är mindre olyckor nu beror inte alls på kameror eller fler hastighetsskyltar utan just simpel logik.
Det är färre bilar i trafiken nuförtiden och folk kör säkrare bilar.
Hoppas du tar till dig detta och inte tror på allsmäktiga kameror i framtiden. :)
Ja, och sen kommer en kortkort julhelg och ett högt antal förväntade olyckor...
Först och främst kanske vi ska vänta till efter nyår för att kunna utvärdera effekterna av fartkameror och allt annat?
Re Raymond K
Det där med sänkt hastighet prövade man på motorväg, då ökade olyckorna..... Det är inte alltid som man tror....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.