Efter att ha haft sin topp 2012 då 67 procent av de nya bilarna använde drivmedlet har dieseln sedan dess sjunkit stadigt. Men nu verkar det ha stabiliserat sig, enligt Bil Sweden.
– Debatten kring dieselbilar behöver nyanseras. Alla nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har även så kallad AdBlue teknik som reducerar kväveoxidutsläppen, säger Bil Swedens vd, Mattias Bergman. Han fortsätter:
– Dieselbilar är mycket energieffektiva och bidrar till att minska klimatpåverkan från vägtransporterna. Dessutom är de en dörröppnare för ökad användning av biodrivmedel. För att vi ska klara klimatmålen till år 2030 kommer dieselbilen att behövas.
I mars månad var drygt 7 procent av alla nya bilar så kallade supermiljöbilar, med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer. Förra året var andelen 3,6 procent. Bil Sweden tippar på att den totala supermiljöbilsandelen kommer att hamna på 9 procent när 2018 summeras.
Ser man till topplistorna är Volvo fortsatt marknadsledande, följt av Volkswagen och Toyota. Populäraste bilmodell blev Volvo S90 och V90. På andra plats hamnade Volkswagen Golf och Volvo XC60 parkerade sig på bronsplats.Bland laddhybriderna och elbilarna leder Volkswagen Passat GTE.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
(Placering, modell, typ, antal registreringar)
1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 419 st.
2. Volvo XC60, laddhybrid, 307 st.
3. Nissan E-NV200, elbil, 250 st.
4. Kia Niro, laddhybrid, 213 st.
5. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 178 st.
6. Volvo V60, laddhybrid, 155 st.
7. Tesla Model S, elbil, 146.
8. Kia Optima, laddhybrid, 127 st.
9. Hyundai Ioniq, elbil, 114 st.
9. Volvo S90/V90, laddhybrid, 89 st.
10. Renault Zoe, elbil, 85 st.
(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)
1.Volvo: 8719 st, 23,1%
2. Volkswagen: 5340 st, 14,5%
3. Toyota: 2376 st, 6,4%
4. Kia: 2130 st, 6,0%
5. Mercedes: 2027 st, 5,2%
6. BMW: 1978 st, 5,5%
7. Skoda: 1757 st, 5,1%
8. Audi: 1715 st, 5,1%
9. Nissan: 1364 st, 3,3%
10. Hyundai: 1157 st, 2,1%
(Placering, modell, antal registreringar)
1. Volvo S/V90: 3504 st.
2. Volkswagen Golf: 2032 st.
3. Volvo XC60: 2011 st.
4. Volkswagen Passat: 1415 st.
5. Volvo S/V60: 1406 st.
6. Volkswagen Tiguan: 983 st.
7. Toyota Auris: 890 st.
8. Volvo V40: 612 st.
9. Nissan Qashqai: 675 st.
10. Skoda Octavia: 617 st.
Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Diesel bilen minskar klimatpåverkan, det påståendet hade varit helt korrekt om det vore så att folket inte köpt SUV och fyrhjulsdrift mm och slösat bort vinsten med diesel motor direkt. Allt fler bilar börja väga uppåt 2 ton (tex S90/V90) vilket gör att bilen tvingas mer eller mindre att köras på diesel.
Det är klart att dieseln behövs för alla suvar och speciellt tunga suvar och större bilar med 4wd för att förbrukningen skall hamna hyfsat bra.
Jag kör min octavia1,0tsi minst lika snålt som mina dieslar har tagit dom sista 15 åren, så snackar vi modern trecylindrig motor och lätt bil då är det bensin och kanske hybrid som gäller.
Ladd hybrid är väl nästa steg om man har laddnöjlighet hemma och om extra inköps slanten kan motiveras och om man orkar bråka med smutsiga sladden dagligen året om.
Skoda-logik: En Octavia bensin som drar 0.6 lpm har en bra förbrukning. Den behöver inte dra mindre och därför är diesel onödigt. En SUV diesel som drar 0.6 lpm har en dålig förbrukning för den skulle dra 0.9 lpm om den drevs av bensin ...
Man tar sig för pannan ...
Du glömde dock bort att octavia med diesel motor drar 0,4 liter/mil. Många verkar leva i villfarelsen att om en dieseldriven bil drar 0,6-0,8 liter/mil så är detta lågt, men det är katastrofalt dåligt och för mycket.
@Styggavargen, Exakt! Så varför är då inte diesel att föredra på en Octavia?
En Octavia med diesel drar mindre än bensinmotorn i samma bil.
Dessutom släpper den ut lägre halter av partiklar (som bidrar till livstidsförkortning i tätorterna) och den för inte med sig bensen - som orsakar leukemi hos folk.
Så är det något som skall väck så är det bensinmotorer.
MVH AL
Kör man på landet, och inte i stan så absolut funkar en octavia med diesel med väldigt låga utsläpp. Min poäng var mer att folk köper en bil, med högre energiförbrukning (typ en XC60) istället för en vanlig bil som tex Astra eller Octavia tex. Så utsläppen minskade knappt, tyvärr.
Vargen. Varför skulle man inte kunna köra en diesel i svensk tätort?
Förklara gärna det och berätta hur man skall förflytta sig istället.
MVH AL
A. L, kan du inte åka till USA och fråga hur de gör? Bensin driven bil kanske? elbil? Hybrid el/bensin/gas. Diesel vet du som jag inte är bra i städerna när alla kör runt i en dieseldriven bil...så snälla dra inte igång en diskussion som inte kan vinnas. Pest eller kolera anser jag, inget är bra av dem.. men många bilar i stor koncentration bör de inte vara dieseldrivna.
USA saknar koppling till svenska förhållanden Vargen. Men påståendet att vi inte kan åka diesel i tätorterna är gravt felaktigt. Vi gör det redan (70% av transporterna sker med diesel) och det går alldeles utmärkt. Vi har en bra och fin luftkvalitet i Sverige.
Det du har drabbats av är en massiv definformationskampanj. Den har ingen grund i vare sig mätningar eller i trafikmodellerna.
Och det bästa sättet för att kullkasta falsarierna är att man själv öppnar beräkningarna och litteraturen istället för att läsa rubriker. Då ser man att många påståenden om både dödsfall, luftkvalitet och diesel är helt grundlösa. Och jag är ganska övertygad om att samma sak gäller med växthusgaserna - även och trots att jag inte är lika insatt i den frågan.
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.