Nästa artikel
”Den nya hastighetsvarningen driver mig till vansinne”
Nyheter

”Den nya hastighetsvarningen driver mig till vansinne”

Publicerad 27 september 2023
Nya bilar måste varna och pipa när föraren kör för fort. Men systemet är för känsligt. ”Det stjälper mer än det hjälper”, säger Tommy Wahlström.

Nya bilar som säljs inom EU måste ha ett särskilt system som varnar när föraren kör för fort. Det handlar än så länge inte om någon hastighetsspärr, utan om en varning.

Med hjälp av kameror och kartdata ska bilen veta vilken hastighetsgräns som gäller. Det har i vissa fall visat sig fungera ganska dåligt.

Vi Bilägare provkör just nu flera av årets bilnyheter som har chansen att bli Årets Bil. Hastighetsvarningen finns i de modeller som typgodkänts under 2023 men ska finnas i alla nya bilar som säljs under 2024.

– De här varningarna driver oss till vansinne. Varje gång du kör för fort så blinkar det inte bara på skärmen utan bilen ger också ifrån sig ett ljud, säger Anders Helgesson i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast.

”Systemet är otroligt känsligt, det är påfrestande”

Den som håller rätt hastighet ska inte råka ut för några pip.

– Men systemet är otroligt känsligt. Det räcker med 1–2 km/tim för fort och det är lätt hänt i en nedförsbacke. Då blir det varning. Det är påfrestande.

Vissa bilmärken har gjort det enkelt att stänga av systemet, men hos andra är det betydligt svårare. Det kan krävas fem tryck på pekskärmen.

– Jag tror det kan vara en säkerhetsrisk när alla kommer sitta och leta på skärmen för att stänga av systemet. Det stjälper mer än det hjälper.


Lyssna på poddavsnittet från provkörningarna inför Årets Bil i spelaren ovan eller genom att klicka här.

Så ska bilen varna

Biltillverkarna får själva välja vilken varning som ska skickas ut till föraren vid fortkörning.

  • 1. Stegrande ljudvarning
  • 2. Stegrande vibration
  • 3. Haptisk återkoppling som försiktigt ”skjuter tillbaka” gaspedalen
  • 4. Hastighetsbegränsning

De två sista alternativen innebär inte att bilen aldrig går att köra för fort. Föraren kan trycka ner gaspedalen hårdare för att köra fortare. Systemet ska gå att stänga av, men aktiveras igen när bilen stängs av och startas. Om det finns olika uppgifter om den aktuella hastighetsgränsen är det skyltarna vid vägen som har företräde.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (46)

  • 2024-04-26 07:50 Lagkravet har kommit före…
  • 2024-04-26 07:30 Elon_1 skrev: Särskilt ni…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.