Från och med i sommar måste alla nya bilar som lanseras ha ett system som varnar när föraren kör för fort. Systemet har skjutits upp flera gånger, men blir nu verklighet. Nyheten går under namnet Intelligent Speed Assistance (ISA) och ska alltså finnas på plats i alla nya bilar som utvecklas och lanseras från och med i sommar.
– Den ska tillämpas från och med den 6 juli 2022, säger Maria Blässar på Europeiska kommissionens pressavdelning, till Vi Bilägare.
I existerande bilmodeller ska det finnas från och med juli 2024. Systemet kan minska antalet personer som omkommer i dödsolyckor i trafiken med 20 procent.
Bromsar inte – ännu
Redan tidigare har många nya bilar haft skyltigenkänning som kan upptäcka hastighetsskyltar, och den aktuella hastigheten kan också finnas inlagd i bilens navigationssystem. På så sätt vet bilen när föraren kör för fort och föraren får en varning.
– Det kommer inte bara att göra oss alla säkrare, utan också hjälpa förare att undvika fortkörningsböter, säger Róża Thun som varit drivande i frågan inom EU.
I nuläget är inte planen att bromsa in bilen om föraren kör för fort, utan att varna. Men på sikt finns inga tekniska hinder för att bilen också ska strypa effekten vid fortkörning.
– Vi lanserar inte någon hastighetsbegränsare utan ett intelligent system som gör föraren helt medveten om att han eller hon kör för fort, säger Róża Thun.
Brister i systemet
Den här typen av system har dock sina nackdelar. Vi Bilägare har tidigare skrivit om exempelvis Volkswagen där systemet enligt flera ägare fungerar dåligt.
Systemet kan ha föråldrad data och då kör bilen i ”fel” hastighet på vägen, antingen för fort eller för långsamt. I vissa fall har bilen bromsat in plötsligt när systemet tror att hastigheten sänks.
– Det är en rejäl inbromsning som kommer helt utan förvarning. Det kan bli katastrof, berättade en bilägare i vårt reportage.
En bilägare har fått ersättning från Volkswagen efter att bilens system fungerat dåligt, och i ett annat fall fick en bilköpare rätt mot bilhandlaren i Allmänna reklamationsnämnden för fel på systemet.
ISA-systemet ska gå att stänga av om föraren tycker det fungerar dåligt, eller vid dåligt väder när bilens sensorer kan ha svårt att upptäcka skyltarna vid vägen. Men systemet aktiveras alltid när bilen startas.
Biltillverkarna får själva välja vilken varning som ska skickas ut till föraren vid fortkörning.
- Stegrande ljudvarning
- Stegrande vibration
- Haptisk återkoppling som försiktigt ”skjuter tillbaka” gaspedalen
- Hastighetsbegränsning
De två sista alternativen innebär inte att bilen aldrig går att köra för fort. Föraren kan trycka ner gaspedalen hårdare för att köra fortare. Systemet ska gå att stänga av, men aktiveras igen när bilen stängs av och startas. Om det finns olika uppgifter om den aktuella hastighetsgränsen är det skyltarna vid vägen som har företräde.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (18)
- 11 juli 2022 Hur skall sedan staten komma…
- 10 juli 2022 "Om det finns olika…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.