Den 6 juli trädde nya trafiksäkerhetslagar i kraft i EU. Bland dessa finns en ny regel innebär att alla nya bilmodeller som lanseras från och med nu måste vara utrustade med ett system kallat Intelligent Speed Assistance, eller ISA. Om två år kommer systemet vara obligatoriskt i alla nya bilar som säljs inom unionen.
Kort förklarat ska ISA-systemen känna av om föraren kör fortare än den tillåtna hastigheten, och då på olika sätt antingen varna föraren med ljud- eller vibrationsvarningar, eller automatiskt sänka bilens hastighet. Exakt hur tekniken ska utformas kommer vara upp till biltillverkarna, så länge vissa krav uppfylls.
Går att stänga av
Regelverket tillåter dock att föraren åsidosätter systemet genom att ”trycka ned accelerationspedalen lite djupare”. Ljud- och varningssignaler ska också gå att stänga av.
Många bilar har redan i dag system som med hjälp av GPS-data och skyltavläsning kan hålla koll på den aktuella hastighetsgränsen och varna föraren om det går för fort. Vissa bilar med adaptiv farthållare kan också automatiskt öka och sänka farten enligt hastighetsgränsen.
Fungerar inte alltid
Det är däremot inte alltid detta fungerar som det är tänkt. Vi Bilägare pratade förra året med Leif Åberg, vars VW Passat ofta missförstod hastighetsgränserna. Det ledde till flera obehagliga situationer.
– Åker man E14, där det är 100, och kör förbi Torvalla, där det står en 70-skylt på avfarten, då läser bilen av skylten och bromsar ned från 100 till 70. Det är en rejäl inbromsning som kommer helt utan förvarning. Det kan bli katastrof, sa Leif Åberg då.
Ska rädda liv
EU-kommissionen hävdar att ISA-systemen kommer att rädda liv, och menar att 30 procent av dödliga olyckor beror på för hög fart.
Enligt ett testprojekt kallat Prosper kommer de obligatoriska ISA-systemen minska antalet dödsolyckor med mellan 26 och 50 procent, beroende på land. I ett ”marknadsdrivet scenario”, utan lagkrav, skulle systemen i stället minska dödsfallen med 19–28 procent, enligt Prospers beräkningar.
"Svarta lådan" vet hur fort du körde
Ett annat nytt lagkrav som började gälla i juli är att alla nya bilar måste ha "svarta lådor" som ska göra det lättare att utreda olyckor. Dessa ska fungera på ungefär samma sätt som de gör i flygplan, med skillnaden att de inte spelar in ljud från kupén. Under 30 sekunder innan och 10 sekunder efter en eventuell krock ska lådan spara information om exempelvis bilens hastighet, rattens vinkel, huruvida gas- eller bromspedalen var nedtryckt och om passagerarna hade på sig säkerhetsbältet. Informationen ska enbart vara tillgänglig för polis och myndigheter.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (29)
- 20 juli 2022 Min bil har radar så jag ser…
- 19 juli 2022 motorcykelentusiasten skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.