Bilprovningen presenterar siffrorna uppdelat efter hur gamla bilarna är. Bilar från modellår 2009 besiktigades för första gången, medan bilar från 2007 besiktigades för andra gången. Dessutom presenteras statistik för tio år gamla bilar med årsmodell 2002. För första gången har man också delat upp biltillverkarna och modellerna efter typ av fel.
När det gäller modellrelaterade fel, det vill säga fel på bilens konstruktion och delarnas kvalitet, är det Porsche som klarar sig bäst när man räknar ihop alla tre ålderskategorier. Bara två procent av alla Porsches bilar har modellrelaterade fel. Sämst är Dodge, där 44 procent har modellrelaterade fel.
Lexus har minst miljöfel
När det gäller miljörelaterade fel klarar sig Lexus bäst, då en procent av bilarna i de tre ålderskategorierna får anmärkningar. Seat är sämst, med 15 procent.
Den sista kategorin är ägarrelaterade fel, som inkluderar fel som lätt kan kontrolleras av ägaren. Det gäller bland annat mönsterdjup, torkarblad, ljus, körriktningsvisare, bälte och dragkrok. Här klarar sig Mercedes bäst, då 18 procent av bilarna får anmärkningar när man räknar ihop de tre ålderskategorierna. Sämst är Chevrolet, med 48 procent.
Mer detaljerad statistik hittar du i faktarutan här nedan. När många modeller saknar anmärkningar har Bilprovningen rankat dem efter deras medelkörsträcka.
Diskutera: Hur ser du på Bilprovningens statistik?
Modellrelaterade fel
Årsmodell 2009
Fler än tio modeller klarar sig utan fel.
1. Skoda Superb
2. Audi Q5
3. Audi A4
Sämst: Renault Mégane
Bästa märke: Lexus
Sämsta märke: Dacia
Årsmodell 2007
Två modeller klarar sig utan fel.
1. Honda Accord
2. Smart Fortwo
Sämst: Chrysler 300C
Bästa märke: Smart
Sämsta märke: Dodge
Årsmodell 2002
Inga modeller klarar sig utan fel.
Bäst: Porsche 911
Sämst: Volvo XC90
Sämst, rost: Kia Magentis
Bästa märke: Porsche
Sämsta märke: Chrysler
Miljörelaterade fel
Årsmodell 2009
Över 40 modeller klarar sig utan fel.
1. Volkswagen Touran
2. Volkswagen Passat
3. Volvo XC90
Sämst: Volvo S40
Bästa märke: Lexus
Sämsta märke: Renault
Årsmodell 2007
Över 30 modeller klarar sig utan fel.
1. Ford S-Max
2. BMW X5
3. Volvo S60
Sämst: Hyundai Atos
Bästa märke: Seat
Sämsta märke: Chevrolet
Årsmodell 2002
Fem modeller klarar sig utan fel
1. BMW 3-serie
2. Toyota Camry
3. Mazda Premacy
Sämst: Mitsubishi Space Wagon
Bästa märke: Lexus
Sämsta märke: Seat
Ägarrelaterade fel
Årsmodell 2009
1. Audi A4
2. Volvo S60
3. Volkswagen Golf Mk5
Sämst: Renault Mégane
Bästa märke: Audi
Sämsta märke: Dacia
Årsmodell 2007
1. Volkswagen Golf Mk5
2. Mazda MX-5
3. Volkswagen Jetta
Sämst: Citroën C5
Bästa märke: Mercedes
Sämsta märke: Smart
Årsmodell 2002
1. Volvo C70
2. Ford Mustang
3. Mercedes SL-klass
Sämst: Peugeot 307
Bästa märke: Jaguar
Sämsta märke: Chevrolet
Källa: Bilprovningen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad som slår mig är att det är olika bilar vid varje årsmodell. Hur tolkar man det? Det enda märke som finns upprepat är Lexus i positiv bemärkelse och Dacia i negativ.
Det borde finnas med i statistiken hur många av varje modell som testats och hur långt de gått..
Porsche 911, Smart Fortwo, Mercedes SL, Mazda MX-5 m.m. har väl vare sig sålts i några större upplagor eller körts särskilt många mil, statistiken blir därför lite missvisande.
Renault Megane II åker på stryk både på ägarrelaterade och modellspecifika fel för 2009-modellen. Dessutom sämsta märke på miljörelaterade fel. Sen är det mycket USA på dåliga sidan.
Kul att Smart är bäst på modellrelaterade, men sämst på ägarrelaterade fel för modell anno 2007.
Jag trodde för övrigt att bilprovningen slutat med dessa undersökningar eftersom de inte längre kontrollerar alla bilar?
Jag känner mig lite synsk idag och förutspår en liten diskussion mellan AL och Raphael.
Eller hur Rustan...
Skönt med något förutsägbart i denna värld av ständig förändring ;-)
Man behöver inte lida av stor insikt i ämnet logik, för att inse ägarrelaterade fel och modell-dito korrelerar. Den som sköter sin bil får färre fel av båda sorter, än den som inte bryr sej alls. Givetvis gäller det inte alla sorters modellrelaterade fel. Men en aktsam bilägare får t.ex. färre rostskador. Och inte bara p.g.a. utförda rostskyddsbehandlingar.
Vidare, om vi jämför t.ex. en VW och en Renault, så kompenserar den 5 åriga garantin, för de fler fel som uppkommer. Eller rättare sagt eventuellt uppkommer. De Renault-ägare jag känner, och den jag är, har inte råkat ut för fler fel än andra bilägare. Fast givetvis tror jag på statistiken. Men bryr mej inte speciellt. Mitt val för 2 år sedan, var en tyst och billig Scenic, eller en dyr och bullrig Golf-kombi. (Jämförde nettopriser, ej list-) Men var och en väljer själv.
Sedan säger ju besiktingsresultat inte allt. Rättare sagt, det missar väldigt mycket, det är ju bara trafiksäkerhetsfel som kommer med. Fast jag bryr mig inte så mycket, jag köper det jag gillar, sedan får folk tycka vad de vill.
Bilprovningens statistik är aldrig värt mer än just som statistik från Bilprovningen - även om en del bilmärken (läs Toyota) har försökt göra en grej av det hela.
Min hypotes, som jag skrivit om flera gånger tidigare här, är att statistiken från Bilprovningen säger mer om ägarna än om bilarna. Nu är beviset här: Jaguar var den mest felfria bilen år 2002 i förhållande till ägarrelaterade problem. Är jag förvånad? Inte mycket. Jämför gärna tidigare års statistik - det visar att Jaguar X-type har betydligt färre fel än Ford Mondeo, trots att det i huvudsak är exakt samma bil (ungefär som med Ford Focus HGR och Volvo V50). Det är m.a.o. frågan om vem som köper och äger bilen.
En Toyota Corolla, vars ägare bär gubbkeps, är 72,5 år gammal, kör 500 mil per år och lämnar in bilen på märkesverkstad varje år kommer naturligtvis att ha färre anmärkningar än en BMW 320, som ägs av en 30 årig individ i karriären som tycker om att gasa hårt, men som tycker det är roligare att lägga pengarna på boende och klädsel än att lämna in bilen på service. Men är Corollan då en bättre bil? Nej, men kanske har man mer ansvarstagande ägare.
Prestigelös, här finns det du efterfråga; mil i genomsnitt per modell och antalet besiktigade: http://www.bilprovningen.se/Om-Bilprovningen/Pressrum/Statistik/2012.html
Nu kan somliga här inte komma med påståendet att felprocenten på bl.a. Fiat, Peugot, Citroen och Renault beror på "glödlampor". Dessa påståenden har i vanlig ordning desinformation (från en viss person) och vilda undanflykter från många andra. Nu vet vi fakta - bilarna i botten är (i) botten;-)
Intressant läsning som bekräftar det jag påstod i tråden "Bilarna med mest och minst fel". Där har TÜV kommit fram till i princip samma resultat. Även det jag visade om den engelska bilprovningen (i den tråden) ger ett liknande resultat.
Listan över hur de olika märkena klarade sig i genomsnitt (modellrelaterade fel och årsmodell 2002, 2004, 2007 och 2009) vid besiktningen 2012 finns här:
Porsche 2,1%
Toyota 5,9%
Subaru 7,0%
Honda 7,7%
Lexus 7,7%
Suzuki 10,5%
Mazda 10,6%
Audi 11,1%
Skoda 12,6%
Smart 12,7%
Volkswagen 12,8%
Mini 13,6%
Kia 14,2%
Dacia 14,5%
Seat 14,9%
BMW 15,4%
Hyundai 16,2%
Saab 17,1%
Ford 18,0%
Volvo 19,4%
Mitsubishi 20,4%
Jaguar 20,7%
Nissan 21,5%
Mercedes-Benz 21,7%
Jeep 22,0%
Opel 22,6%
Citroën 22,8%
Peugeot 23,6%
Land Rover 25,5%
Fiat 28,2%
Alfa Romeo 29,7%
Rover 31,5%
Renault 31,6%
Daewoo 32,1%
Chevrolet 32,4%
Chrysler 42,5%
Dodge 44,4%
Hoppas formateringen funkar.....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.