Tidigare i veckan stoppades möjligheten att få bonus för den som köper en elbil eller vissa laddhybridmodeller. Ändringen infördes med bara en dags varsel vilket ledde till rusning hos bilhandlarna.
Klimatbonusen har tidigare fått kritik för att bara gynna rika bilköpare i storstäder, som köper en dyr Tesla på sitt företag och som ändå haft råd med bilen även utan bonus. Men det är inte hela bilden, enligt nya siffror från Mobility Sweden som Vi Bilägare tagit del av.
En titt i registreringsstatistiken för perioden januari–oktober 2022 visar klart att det numera är privatpersonerna som driver på omställningen, inte företagsköparna. Det beror bland annat på de skärpta reglerna för förmånsbilar.
Antal nyregistrerade bilar januari–oktober 2022.
Bränsle | Privat | Företag |
El | 38 491 | 27 235 |
Bensin | 27 748 | 26 979 |
Diesel | 6 881 | 21 601 |
Laddhybrid | 19 418 | 33 272 |
Hybrid | 11 314 | 9 836 |
Etanol | 881 | 913 |
Gas | 116 | 1 512 |
Källa: Mobility Sweden
Antal nyregistrerade bilar januari–oktober 2022.
Privatköpare
Bil | Antal | Andel laddbara |
Kia Niro | 6 082 | 94% |
Volvo XC40 | 5 206 | 58% |
Kia Ceed | 4 272 | 92% |
Företagsköpare
Bil | Antal | Andel laddbara |
Volvo XC60 | 6 607 | 57% |
Volvo S/V60 | 5 154 | 53% |
Volvo XC40 | 4 137 | 55% |
Källa: Mobility Sweden
Siffrorna visar också att det framför allt är privatköpare i glesbygdslänen som köpt elbil senaste året. De tre län som har högst andel sålda elbilar till privatpersoner är Jämtland, Norrbotten och Västerbotten. I Jämtland har elbilarna stått för över hälften av alla nybilsköp i år.
Att bonusen bara går till köpare av dyrare elbilar stämmer inte heller. De tre populäraste bilarna hos privatköparna är alla helt eldrivna: Kia Niro, Nissan Leaf och Volkswagen ID.4.
Medan det är Sveriges privatköpare som snabbast driver på omställningen till eldrift, verkar företagsköpen istället klamra sig fast vid fossilmotorn. Sett till antalet nyregistrerade bilar är laddhybriden allra mest populär hos företagen. Vi ser också att företagen – inte privatpersoner – håller uppe dieselbilsförsäljningen. Hela 76 procent av alla nya dieselbilar i år är registrerade på ett företag.
Läs också: Så många väljer elbil där du bor
Andel elbilar av nybilsförsäljningen per län, januari–oktober 2022.
Län | Privat | Företag |
Jämtland | 51,0% | 23,4% |
Västerbotten | 45,4% | 15,3% |
Norrbotten | 45,2% | 17,7% |
Halland | 42,0% | 20,8% |
Uppsala | 39,4% | 20,3% |
Gotland | 37,6% | 16,4% |
Östergötland | 37,4% | 20,3% |
Jönköping | 37,4% | 20,8% |
Örebro | 37,3% | 17,0% |
Skåne | 37,1% | 20,5% |
Västernorrland | 36,9% | 17,2% |
Dalarna | 36,6% | 16,4% |
Hela Riket | 36,5% | 22,4% |
Västra Götaland | 36,5% | 21,7% |
Kronoberg | 35,4% | 14,4% |
Västmanland | 34,8% | 21,7% |
Blekinge | 34,7% | 15,6% |
Stockholm | 34,5% | 26,5% |
Kalmar | 33,8% | 15,6% |
Värmland | 32,1% | 12,2% |
Sörmland | 32,1% | 18,3% |
Gävleborg | 31,6% | 10,9% |
Källa: Mobility Sweden
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (38)
- 4 december 2022 Pi Bor du i Jämtland? Själv…
- 14 november 2022 Men snälla lilla Leif, det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.