Elbilarna och laddhybriderna tog ett ordentligt skutt i den svenska registreringsstatistiken under januari. När straffskatten på många nya bensin- och dieselbilar höjdes ökade antalet nyregistreringar av laddbilar rejält.
Men det finns fortfarande många frågetecken och missuppfattningar kring elbilar. Vi har tidigare skrivit om myten om att strömmen inte kommer räcka, och under måndagen intervjuades Nils Svärd på Vi Bilägare om elbilar i Sveriges Radio P4 Extra för att reda ut vad som gäller kring andra elbilsfrågor.
Enligt honom tänker många fortfarande på elbilar som små bilar som går korta sträckor. Men det stämmer inte överens med verkligheten idag.
– Idag är räckvidden så bra att elbilen är den bästa lösningen för den som bor på landsbygden. Oftast har man bra elförsörjning i huset, man kanske bor på en gård med trefasladdning som gör det enkelt att få snabb elbilsladdning, och man kanske långpendlar och har långt till läkarbesök och annat. Då är det lättare att räkna hem merkostnaden som elbilen innebär.
För den som däremot inte kan ladda hemma kanske elbilen ännu inte är rätt val, enligt Nils Svärd – och nybilspriserna för elbilar är fortfarande höga. Däremot kan milkostnaden bli betydligt lägre än för en förbränningsbil.
– För den som har råd att köpa en ny bil tycker jag absolut man ska kika på en laddbar lösning och som privatperson om man bara vardagspendlar är det lika bra att ta steget till en elbil direkt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I radioinslaget sägs det ju att en elbil kanske är mer passande för den som bor på landsbygden, men mindre passande för de som bor i städer. Så är det säkert om man räknar på att det behövs köras en hel del för att räkna in den högre inköpskostnaden för en elbil, men och andra sidan är det ju i städer där miljön är sämre och där det skulle behövas elbilar.
Hoppas verkligen att hyresvärdar och bostadsföreningar tar och vaknar upp och börjar bygga laddplatser.
Om man har så långt dit man ska att man måste stanna och ladda på vägen så förutsätter väl det att man har tid med det och att det råkar finnas en laddare just där man behöver en, långt från motorvägen och den livliga trafiken, ute på "landsbygden", är det inte så självklart.
Facit är väl att vi har tillräckligt med el rent generellt, men vissa områden i landet har problem med kapaciteten i nätet, de kan inte få den el levererat som de skulle behöva.
Kan bara hålla med.
Bor man på landet så är det helt perfekt med elbil.
Bilen är fulltankad varje dag.
De som trots allt dagligen kör mer än 30 mil, ska kanske inte ha elbil - eller flytta :)
Så mycket enklare.
Så mycket bättre.
Man behöver ju aldrig ta omvägen förbi bensinstationen.
Helt självklart när man tänker efter :)
Sverige har inte elbrist, Sverige t o m exporterar sitt överskott av el. Däremot är det lokalt t ex i Skåne-trakten problem med att ledningarna har för låg kapacitet vilket gör att all el som behövs inte når fram. Detta avhjälper man genom att dra nya ledningar.
Tyvärr finns det partier och politiker på den yttersta högerkanten som odlar myten om ”elbrist” för de vill bygga kärnkraftverk, men det är nya elledningar vi ska dra, inte bygga kärnkraft.
Det är klart att elbilar fungerar bra på landsbygden och alla som har möjlighet till laddning hemma. Vanliga elbilar idag har en räckvidd på > 30 mil på sommaren och 15-20 på vintern. Detta bör räcka för de flesta som jobbpendlar.
Fråga ett, vad menas med landsbygd? Är det Norrlands inland med 7+ mil på grusväg innan du hamnar på asfalterade vägar? Elbristen finns givetvis inte på landsbygden i samma utsträckning som i storstäder. Finns även vissa inkomstskillnader sett till storstad och landsbygd, dessa tas det ingen hänsyn alls till.
Vidare vill jag nog sticka ut hakan och påstå att transportbehoven är mer eller mindre likvärdiga oavsett om du bor i tätort, landsbygd eller storstad. Kollektivtrafik och cykel fungerar inte alltid, och även om man behöver bil för att ta sig ut till sin sommarstuga, resa, träningar, barnhämtningar men kan använda kollektivtrafik och cykel för resor till och från jobbet så behövs bilen även för att få ihop vardagen.
Skall även tilläggas att sett till Storstockholm så är det i princip bara en radie om 3-4km från och kring tunnelbanan som kollektivtrafiken faktiskt fungerar för resor till och från arbete. Resterande del, är tvingade att ha och använda bilen.
#8
Helt rätt och ingen påstår idag att elbil passar alla.
Däremot funkar det till en betydligt större majoritet än vad många tror.
Det finns ägare till Tesla modell 3 i övre Norrland som dagligen kör 30 mil (året om såklart).
Det går alldeles utmärkt och de sparar mycket pengar jämfört med bensin dito.
Ja alla på landsbygden har i alla fall hus och kan ladda hemma.
För många på landsbygden kanske inkomsten är ett hinder.
För typ kanske 70% av stadsborna i lägenhet är elbilen inget alternativ dom närmaste 5-10 åren på grund av avsaknaden av egen stolpe.
Det är väl många som vill ha dragkrok på elbilen och då faller de flesta bort, utom ett antal av de dyraste. Såg dessutom att VW:s ”folkelbil” ID 3 är bakhjulsdriven. Är det bra det?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.