På bara ett år har försäljningen av elbilar ökat explosionsartat på flera platser i Sverige. Ökningstakten har aldrig tidigare varit så hög, visar siffror från analysföretaget Vroom som Vi Bilägare tagit del av.
Siffrorna visar inte antalet nyregistrerade bilar utan hur många bilar som faktiskt sålts till antingen privat- eller företagskunder. Bilar som exempelvis säljs till hyrbilsföretag eller till återförsäljare räknas inte med.
Den tydligaste trenden som siffrorna visar är att elbilsförsäljningen ökat rejält. Under tredje kvartalet (juli–september) ökade den med hela 157 procent jämfört med samma period i fjol.
– Försäljningen av nya elbilar ökar kraftigt. För ett år sedan var 1 bil på 20 en elbil i de län med lägst andel elbilar. Nu är försäljningen av elbilar i de län med lägst andel elbilar en på fem och i flera län en på tre. Utbudet har ökat kraftigt med fler märken och modeller i flera segment, säger Ulf Roberts-Jones, vd på Vroom, till Vi Bilägare.
Ökningstakten har aldrig tidigare varit så hög
Den som trodde att elbilar bara är ett storstadsfenomen har fel. Siffrorna visar tydligt att det inte är några större skillnader mellan stad och landsbygd. Norrbotten och Västerbotten ligger till exempel bra till i omställningen.
– Det är riktigt. Vi ser en relativt jämn fördelning av sålda elbilar i hela landet, i såväl stad som på landsbygd. Skillnaderna i andel elbilar i förhållande till den totala försäljningen mellan storstadslänen och till exempel Norrland är försumbar.
Allra mest ökade elbilsförsäljningen under tredje kvartalet i Västernorrland – plus 256 procent – jämfört med samma period i fjol. Grannlänet Jämtland har redan många elbilar och där var ökningstakten istället Sveriges lägsta. Ändå ökade den med 45 procent.
Dieselbilarna fortsätter tappa
Tittar vi istället på hur många nybilsköpare som valde en elbil under tredje kvartalet ligger Västra Götaland bäst till. Där har elbilarna en marknadsandel på hela 40 procent. Gävleborg står istället för den lägsta elbilsandelen, på 19 procent, men det innebär ändå att nästan en av fem bilköpare väljer en elbil.
Samtidigt som elbilarna ökar har vanliga bensin- och dieselbilar blivit betydligt mindre populära de senaste åren. 2018 var till exempel dieselbilsandelen över 40 procent – i dag är den siffran bara strax över fem procent. Även laddhybrider minskar, men är fortfarande populära.
– En viss minskning i andel laddhybrider kan vi se under året, men försäljningen ligger fortsatt på en hög nivå. Marknaden för laddhybrider utvecklas också kontinuerligt, dels med nya varumärken och modeller och dels genom förbättrade egenskaper i det befintliga utbudet som till exempel längre räckvidd på eldrift, säger Ulf Roberts-Jones.
Bland de kommuner där det sålts minst 50 nya bilar under tredje kvartalet hade Örkelljunga, Sollefteå och Malung-Sälen minst elbilsandel. Forshaga, Kungsbacka och Åre hade störst elbilsandel.
Antal sålda bilar under tredje kvartalet (juli–september) jämfört med samma period i fjol. Siffrorna visar antalet sålda bilar, inte antalet registrerade bilar.
Bränsle | 2020 | 2021 | Förändring |
Elbil | 5 797 | 14 914 | 157% |
Hybrid | 10 630 | 12 000 | 13% |
Bensin/diesel | 33 955 | 17 046 | -50% |
Laddhybrid | 13 982 | 11 504 | -18% |
Totalt alla län | 64 366 | 55 466 | -14% |
Källa: Vroom
Antal sålda bilar under tredje kvartalet (juli–september) jämfört med samma period i fjol, uppdelat per län och bränsle. Siffrorna visar antalet sålda bilar, inte antalet registrerade bilar.
Län och bränsle | 2020 | 2021 | Förändring |
Stockholm | 22 931 | 18 515 | -19% |
Elbil | 2 031 | 4 314 | 112% |
Hybrid | 3 460 | 3 944 | 14% |
Bensin/diesel | 10 434 | 5 027 | -52% |
Laddhybrid | 7 006 | 5 229 | -25% |
Uppsala | 1 700 | 1 483 | -13% |
Elbil | 170 | 456 | 168% |
Hybrid | 323 | 313 | -3% |
Bensin/diesel | 902 | 405 | -55% |
Laddhybrid | 305 | 309 | 1% |
Södermanland | 1 578 | 1 326 | -16% |
Elbil | 133 | 351 | 164% |
Hybrid | 272 | 310 | 14% |
Bensin/diesel | 884 | 413 | -53% |
Laddhybrid | 289 | 252 | -13% |
Östergötland | 2 415 | 2 005 | -17% |
Elbil | 210 | 585 | 179% |
Hybrid | 445 | 422 | -5% |
Bensin/diesel | 1 388 | 655 | -53% |
Laddhybrid | 372 | 343 | -8% |
Jönköping | 2 139 | 1 867 | -13% |
Elbil | 169 | 571 | 238% |
Hybrid | 387 | 447 | 16% |
Bensin/diesel | 1 257 | 607 | -52% |
Laddhybrid | 325 | 242 | -26% |
Kronoberg | 980 | 888 | -9% |
Elbil | 109 | 258 | 137% |
Hybrid | 158 | 186 | 18% |
Bensin/diesel | 542 | 310 | -43% |
Laddhybrid | 171 | 134 | -22% |
Kalmar | 1 057 | 890 | -16% |
Elbil | 81 | 197 | 143% |
Hybrid | 118 | 212 | 80% |
Bensin/diesel | 723 | 363 | -50% |
Laddhybrid | 135 | 118 | -13% |
Gotland | 255 | 200 | -22% |
Elbil | 28 | 50 | 79% |
Hybrid | 30 | 25 | -17% |
Bensin/diesel | 169 | 98 | -42% |
Laddhybrid | 28 | 27 | -4% |
Blekinge | 709 | 621 | -12% |
Elbil | 36 | 126 | 250% |
Hybrid | 105 | 160 | 52% |
Bensin/diesel | 428 | 228 | -47% |
Laddhybrid | 140 | 107 | -24% |
Skåne | 9 307 | 7 896 | -15% |
Elbil | 794 | 2 258 | 184% |
Hybrid | 1 498 | 1 699 | 13% |
Bensin/diesel | 5 106 | 2 659 | -48% |
Laddhybrid | 1 909 | 1 279 | -33% |
Halland | 1 921 | 1 910 | -1% |
Elbil | 226 | 769 | 240% |
Hybrid | 272 | 318 | 17% |
Bensin/diesel | 1 153 | 576 | -50% |
Laddhybrid | 270 | 247 | -9% |
Västra Götaland | 9 739 | 9 426 | -3% |
Elbil | 1 096 | 2 963 | 170% |
Hybrid | 1 672 | 1 868 | 12% |
Bensin/diesel | 5 400 | 2 920 | -46% |
Laddhybrid | 1 571 | 1 675 | 7% |
Värmland | 1 478 | 1 287 | -13% |
Elbil | 89 | 264 | 197% |
Hybrid | 279 | 311 | 11% |
Bensin/diesel | 894 | 473 | -47% |
Laddhybrid | 216 | 239 | 11% |
Örebro | 1 435 | 1 195 | -17% |
Elbil | 99 | 334 | 237% |
Hybrid | 302 | 277 | -8% |
Bensin/diesel | 804 | 391 | -51% |
Laddhybrid | 230 | 193 | -16% |
Västmanland | 1 214 | 1 073 | -12% |
Elbil | 97 | 281 | 190% |
Hybrid | 210 | 189 | -10% |
Bensin/diesel | 680 | 370 | -46% |
Laddhybrid | 227 | 233 | 3% |
Dalarna | 1 037 | 1 000 | -4% |
Elbil | 65 | 216 | 232% |
Hybrid | 147 | 212 | 44% |
Bensin/diesel | 656 | 369 | -44% |
Laddhybrid | 169 | 203 | 20% |
Gävleborg | 1 274 | 1 001 | -21% |
Elbil | 85 | 190 | 124% |
Hybrid | 309 | 309 | 0% |
Bensin/diesel | 728 | 364 | -50% |
Laddhybrid | 152 | 138 | -9% |
Västernorrland | 1 012 | 817 | -19% |
Elbil | 52 | 185 | 256% |
Hybrid | 184 | 191 | 4% |
Bensin/diesel | 646 | 290 | -55% |
Laddhybrid | 130 | 151 | 16% |
Jämtland | 399 | 413 | 4% |
Elbil | 60 | 87 | 45% |
Hybrid | 52 | 149 | 187% |
Bensin/diesel | 238 | 92 | -61% |
Laddhybrid | 49 | 85 | 73% |
Västerbotten | 993 | 895 | -10% |
Elbil | 96 | 256 | 167% |
Hybrid | 166 | 194 | 17% |
Bensin/diesel | 547 | 259 | -53% |
Laddhybrid | 184 | 186 | 1% |
Norrbotten | 792 | 758 | -4% |
Elbil | 71 | 203 | 186% |
Hybrid | 241 | 264 | 10% |
Bensin/diesel | 376 | 177 | -53% |
Laddhybrid | 104 | 114 | 10% |
Källa: Vroom
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 4 november 2021 "min bil" är skriven i…
- 4 november 2021 EnannanRobban skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.