– Det är så många kunder som ringer att vi inte hinner ta alla samtal!
Säljaren hos Volvohandlaren i norra Stockholm har fullt upp. De ska hålla öppet till klockan åtta i kväll, för att så många som möjligt ska hinna lägga sina beställningar.
– Vi säljer vanligtvis mellan fem och sex bilar om dagen. I dag blir det nog mellan 50 och 100, fortsätter han.
Det var på måndagskvällen som chockbeskedet kom från regeringen: miljöbonusen för lågutsläppsbilar tas bort helt, med ett dygns varsel. Den som beställer en bil under tisdagen kan därmed få upp till 70 000 kronor i bonus, medan den som väntar en dag inte får någonting alls.
Sveriges bilhandlare är därmed angelägna om att sälja så många bilar de kan under tisdagen. Extrapersonal kallas in. Öppettiderna förlängs. Många planerar att hålla öppet hela kvällen.
Annonssajten Blocket rapporterar att antalet elbilsannonser fördubblades under måndagskvällen.
Hos Kia-handlaren Hedin Bil i Danderyd går telefonerna varma. Kunder som nyligen fått offerter måste eldas på – beställ i dag, annars får du ingen bonus.
Magnus Matsson, kommunikationschef på moderföretaget Hedin Mobility Group, blev överraskad över regeringens besked.
– Vi hade önskat oss bättre framförhållning. Det var inte oväntat att bonusarna skulle försvinna över tid, men att det skulle ske över en natt var vi inte beredda på, säger han.
När bonussystemet försvinner finns det en risk att många inte har råd med en elbil längre, menar han.
– Det kan bli så att många väljer fossildrivet eller köper begagnat i stället.
Även hos BMW-handlaren Bavaria i Danderyd blev man överraskad över regeringens besked.
– Det är framför allt konstigt att det gick så snabbt, säger säljchefen Herman Larsson.
Han kommer hålla telefonlinjerna öppna till klockan 11 i kväll. Redan strax efter lunch hade de sålt tre gånger fler bilar än de brukar göra på en hel dag.
– Det är en boom i dag. Men det blir nog tuffare framöver, säger Herman Larsson.
Vid entrén står Djursholmsbon Christer Thulin och spanar in elbilen BMW i4 – en bil som i sin billigaste utgåva kostar strax under 700 000 och som tills dagen är slut därmed är berättigad en bonus på 70 000 kronor.
– Det är därför jag är här. Jag har redan en elbil men jag har funderat på att byta ut den, säger han.
Hos Audihandlaren på andra sidan gatan ser Kjell Källberg och Birgitta Berg över utbudet i bilhallen. De är ute efter att byta in sin bensinbil mot en laddhybrid – men att bonusen försvinner bekymrar dem inte så mycket.
– Det hade vi inte räknat med från början heller. Får man bonus blir man ju glad men det är inget som styr bilvalet, säger Kjell Källberg.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (18)
- 10 november 2022 Lsoderlund Nja, du behöver…
- 10 november 2022 Axa skrev: Lsoderlund Men du…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.