Dacia har mycket på gång just nu. Nästa år lanserar Dacia en ny mellanklassbil som blir stor som en Renault Laguna, men betydligt billigare.
I år satsar Renaults lågprismärke Dacia det mesta av krutet på lanseringen av suv-modellen Duster, som börjar säljas i Sverige i sommar.
Premiär i mellanklassen
Men redan i mitten av 2011 är det dags för ytterligare en nyhet från den rumänska tillverkaren.
Då tar Dacia för första gången klivet in i mellanklassen och presenterar en modell av ungefär samma storlek som Renault Laguna.
Priset blir dock betydligt lägre, Dacian ska kosta mindre än en Megane som i dag kostar 154 900 kronor.
Den nya rumänska bilen kommer till att börja med enbart som fyradörrars sedan, men det finns även planer på en kombi.
Bilen byggs till stora delar på teknik som lånats från förra generationens Renault Megane/Fluence (Megane med koffert) och fyra motoralternativ finns att välja på, två bensinare och två dieslar i effektspannet 90-140 hk.
Extra billig modell planeras
En annan högintressant Dacia-nyhet är den extremt billiga ULC-modellen (Ultra Low Cost) som planeras till 2013.
Den utvecklas i samarbete med indiska Bajaj och ska i Europa-utförande kosta mindre än 5 000 euro.
Därmed blir ULC-Dacian en direkt konkurrent till världens billigaste bil, Tata Nano, som enligt planerna kommer till Europa inom något eller några år.
Diskutera: Vilken framtid går Dacia till mötes? Vad tror du om den nya mellanklassbilen?
Premiär i mellanklassen
Men redan i mitten av 2011 är det dags för ytterligare en nyhet från den rumänska tillverkaren.
Då tar Dacia för första gången klivet in i mellanklassen och presenterar en modell av ungefär samma storlek som Renault Laguna.
Priset blir dock betydligt lägre, Dacian ska kosta mindre än en Megane som i dag kostar 154 900 kronor.
Den nya rumänska bilen kommer till att börja med enbart som fyradörrars sedan, men det finns även planer på en kombi.
Bilen byggs till stora delar på teknik som lånats från förra generationens Renault Megane/Fluence (Megane med koffert) och fyra motoralternativ finns att välja på, två bensinare och två dieslar i effektspannet 90-140 hk.
Extra billig modell planeras
En annan högintressant Dacia-nyhet är den extremt billiga ULC-modellen (Ultra Low Cost) som planeras till 2013.
Den utvecklas i samarbete med indiska Bajaj och ska i Europa-utförande kosta mindre än 5 000 euro.
Därmed blir ULC-Dacian en direkt konkurrent till världens billigaste bil, Tata Nano, som enligt planerna kommer till Europa inom något eller några år.
Diskutera: Vilken framtid går Dacia till mötes? Vad tror du om den nya mellanklassbilen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man får alltid en bättre bil för pengarna om man köper en begagnad. Har dålig erfarenhet av en ny lågprisbil.
Intressant. Tror Dacias mellanklassare kan blir riktigt bra. En ny bil skall inte behöva kosta skjortan, "lågpris"-bilar är framtidens melodi.
Renault är bland de sämsta bilarna, kvalitetsmässigt på marknaden. De rasar samman efter väldigt kort tid. Toppar ADAC listan över havererade bilar längs autobahn, år efter år. Hur är då Dacia, som är ett lågprisalternativ till Renault?
En begagnad Opel, Saab, Volvo och alla Tyska bilmärken är ett bättre köp som begagnat än dessa lågprisbilar. Alla dessa bilar har nybilskänsla efter 10 år o 20000 mil. Vad finns det för kvalitetskänsla efter samma antal mil o år på dessa lågprisbilar?
Man får vad man betalar för heter det men jag tror Dacia kan komma långt med sina bilar.Designen skiljer sig från renault och även om en hel del komponenter är gemensamt har Dacia framtiden framför sig.
Hur är det med Dacias kvalité.
Och än mer viktigt: När har Dacia överhuvudtaget tagit fram ett ESP-system!
Det är obegripligt billigt på alla möjliga sätt och vis att ett helt bilmärke inte erbjuder ESP ens som tillval!
Tillfredsställande svar på dessa frågor och jag kan tänka mig en Dacia.
Rätt snygg design faktiskt - eller är det bara Herbert Mudsam som är duktig!? Annars en bil som gärna nån annan först får ta barnsjukdommarna med!
Intressanta kommentarer i listan.
Om vi tar designen först - ja, den gode Herbert har kopierat designen från Renault Fluence och satt ett Dacia-märke på. Det är knappast troligt att denna Dacia kommer ha samma design som en Renault..
För den som inte vet det, så är Renault Fluence sedanversionen av nya Renault Mégane III. Den säljs inte i Sverige, det är därför som ni tror att det är en ny design.. Rätt komiskt att läsa kommentar om att denna illustration skiljer sig från Renault i designen när det är en karbonkopia på en Renault, om än en som inte säljs i Sverige.
ESP - ja, det är roligt att läsa kommentarer om att Dacia inte har ESP system ens som tillval när Dacia Duster 4x2 diesel och 4x4 diesel, som faktiskt säljs i Sverige, har ESP som tillval. Hur vore det om de som kommenterar kollade upp saker och ting innan?
Jag har haft två Renault bilar. En 03 Mégane som jag sålde efter att den gått 11 000 mil och en Laguna -00. Ingen av dem rasade ihop, båda var utmärkta bilar med hög kvalitet och fin finish invändigt. Nu kanske 10 år inte är "en väldigt kort tid" enligt Johan, jag vet inte hur "kort tid" man ska ha på sig för att en Renault ska rasa ihop. Kanske han talar om 30 år egentligen och 40 000 mil.
Ja idag fick jag dagens skratt av dessa okunniga och oseriösa kommentatorer som helt saknar kunskap om vad de kommenterar.
Dacia säljs med tre års garanti i Sverige och bygger på väl beprövade Renault-komponenter från en äldre generation. Hög kvalitet som Renault, men från förra generationen. Det håller nere priserna, plus att bilarna tillverkas i Rumänien som har låga löner.
Dacia har inte sämre kvalitet än tjeckiska Skoda, som är Audis lågprismärke.
Renault har inget design/form-språk. De mixtrar med olika utseenden och saknar därför karaktäristiska drag genom hela sin modellflotta. Därför tror folk att detta inte är någon desig hämtad från Renault och jag måste bara instämma i att nya Dacia ser betydligt bättre ut än allt som Renault hittills åstadkommit..
Tillåt mig skratta Raphael. Det må vara så att du haft tur med dina Renault. Men se på ägarenkäterna som samstämmigt från alla länder rankar Renault till den sämre halvan. Dessutom har inte Renault rosat bilprovningsstatistiken i Sverige. Nä Raphael, kom igen och köp en riktig bil. Även om Renault hör till de bättre av Franska bilar säkerhetsmässigt, kommer jag aldrig att frivilligt sätta mig i en Fransk bil igen. Och varför köpa en bil som måste till märkesverkstad för minsta problem, som att byta battteri eller montera ex.ljus bara för att ta några exempel.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.