En liten billig 2+2-sitsig sportcoupé. Det är en av de nya modeller som står på programmet för rumänska Dacia, som annars mest förknippas med enkla bruksbilar.
Den nya bilen blir 420 cm lång och baseras tekniskt på Dacia Sandero. Priset kommer, enligt uppgift, att hamna på ungefär 11 000 euro (drygt 110 000 kronor).
Fyra motoralternativ är planerade för den nya sportcoupén: två bensinare i effektspannet 90-110 hk och två dieslar i spannet 85-105 hk.
Men det förekommer även rykten om en högprestandaversion, där i så fall 180 hk-motorn från förra generationens Clio RS skulle användas.
Om uppgifterna från våra källor stämmer så premiärvisas den nya sportiga Dacian på bilsalongen i Paris nästa år. Dacia ägs av Renault och har under senare år haft stora försäljningsframgångar runt om i Europa. Märket saluförs sedan årsskiftet även i Sverige.
Fyra motoralternativ är planerade för den nya sportcoupén: två bensinare i effektspannet 90-110 hk och två dieslar i spannet 85-105 hk.
Men det förekommer även rykten om en högprestandaversion, där i så fall 180 hk-motorn från förra generationens Clio RS skulle användas.
Om uppgifterna från våra källor stämmer så premiärvisas den nya sportiga Dacian på bilsalongen i Paris nästa år. Dacia ägs av Renault och har under senare år haft stora försäljningsframgångar runt om i Europa. Märket saluförs sedan årsskiftet även i Sverige.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
NEEEJJJ är min omedelbara kommentar. Dacia är mitt i fåran för alla de som bara vill ha en bil från punkt A till punkt B, och de är många, sedan får entusiasterna säga vad de vill!
Det ska inte förfuskas av bilar med sportig design som sannolikt inte är särskilt sportiga.
Det blir halvfabrikat av samma slag som Hyundai Cupé. Låt Dacia fokusera på det de är bra på istället!
JAAAA , en sån skulle jag kunna tänka mej , ser fram emot när den kommer till Sverige , blir intressant , kul när när de visar sin kreativitet , de har ju redan en van + pickup , det har ju vissa andra märken inte presterat fast de funnits mycket längre !
Vad pysslar Dacia med egentligen? Försöker bygga varumärke så man kan ta bättre betalt? Naggar sitt varumärke i kanten? Eller försöker göra en Skoda?
Renaults strategi med Dacia verkar vekna. Kan inte Volvo överta den, skeppa över lite 240-delar till Litauen och börja bygga billiga bilen Jakobi?
Vi får väl i likhet med Renault anta att plånboken är avgörande för många konsumenter, såväl som drömmen om en fabriksny bil någon gång i livet. Dacia aspirerar ganska väl på att bli svaret för många, om inga andra hinder dyker upp utmed vägen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.