Enligt de ursprungliga planerna skulle Daica ha introducerats på svensk marknad i september förra året men då nöjde man sig med en smygstart utan marknadsföring.
- Vi ville vänta tills vi kunde erbjuda ett miljöalternativ, säger Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig för Dacia i Sverige. En E85-motor var på gång och nu när den är verklighet är det dags.
Etanolmotorn sitter i halvkombin Sandero och Sverige är första land i Europa att saluföra den. Dröjsmålet med lanseringen av innebar också att finanskrisen hann slå till med full kraft och sätta hela den globala bilbranschen i gungning. I såna tider är det onekligen rätt bra tajming att lansera en lågprisbil. Logans slogan i marknadsföringen är mycket riktigt: "Think big - pay little".
Joakim Jöhncke är rätt optimistisk när det gäller Dacias möjligheter att slå an hos svenska kunder:
- Helt klart finns det en efterfrågan på billigare alternativ och redan i år räknar vi med att nå en andel på en procent av marknaden.
Det skulle innebära 2 000 svensksålda Dacia-bilar i år, fördelade på 24 återförsäljare. Förra året registrerades 47 stycken Dacia i Sverige.
Fyra modeller av fem lanseras på svensk marknad. Förutom Sandero och Logan MCV är de Logan Pick-Up och Logan Van. Logan sedan ratas eftersom importören inte tror på någon efterfrågan.
"Utan överflödiga funktioner"
Volymbilen tros bli kombin Logan MCV, den modell som Vi Bilägare importerade. Förändringarna på ett år är inte särskilt märkbara. Dacia frångår inte sin grundidé att leverera bilar "utan överflödiga funktioner" som standard. Till såna räknas fortfarande bland annat elhissar, elspeglar, ställbara stolar i höjd, ställbar ratt, termometer, stolvärme och fjärrstyrt centrallås.
Den sistnämnda finessen plus elhissar erbjuds för ett tillägg på 1 500 kronor.
Vi Bilägares Logan MCV var sjusitsig men den bil säljs under våren har bara fem sittplatser. En sjusitsig variant kommer på sensommaren och de två extrastolarna längst bak går på ungefär 6 000 kronor, vilket innebär ett totalpris på 100 000 kr jämnt.
Motoralternativet är till att börja endast ett, en 1,6-liters bensinare på 87 hk, vilket kan kännas i klenaste laget för en så pass stor bil. Om ett halvår kompletteras modellen med en 105-hästars E85-motor.
Dacia Sandero, femdörrars halvkombi, med E85-motor provkördes i Vi Bilägare nr 16 förra året.
- Vi ville vänta tills vi kunde erbjuda ett miljöalternativ, säger Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig för Dacia i Sverige. En E85-motor var på gång och nu när den är verklighet är det dags.
Etanolmotorn sitter i halvkombin Sandero och Sverige är första land i Europa att saluföra den. Dröjsmålet med lanseringen av innebar också att finanskrisen hann slå till med full kraft och sätta hela den globala bilbranschen i gungning. I såna tider är det onekligen rätt bra tajming att lansera en lågprisbil. Logans slogan i marknadsföringen är mycket riktigt: "Think big - pay little".
Joakim Jöhncke är rätt optimistisk när det gäller Dacias möjligheter att slå an hos svenska kunder:
- Helt klart finns det en efterfrågan på billigare alternativ och redan i år räknar vi med att nå en andel på en procent av marknaden.
Det skulle innebära 2 000 svensksålda Dacia-bilar i år, fördelade på 24 återförsäljare. Förra året registrerades 47 stycken Dacia i Sverige.
Fyra modeller av fem lanseras på svensk marknad. Förutom Sandero och Logan MCV är de Logan Pick-Up och Logan Van. Logan sedan ratas eftersom importören inte tror på någon efterfrågan.
"Utan överflödiga funktioner"
Volymbilen tros bli kombin Logan MCV, den modell som Vi Bilägare importerade. Förändringarna på ett år är inte särskilt märkbara. Dacia frångår inte sin grundidé att leverera bilar "utan överflödiga funktioner" som standard. Till såna räknas fortfarande bland annat elhissar, elspeglar, ställbara stolar i höjd, ställbar ratt, termometer, stolvärme och fjärrstyrt centrallås.
Den sistnämnda finessen plus elhissar erbjuds för ett tillägg på 1 500 kronor.
Vi Bilägares Logan MCV var sjusitsig men den bil säljs under våren har bara fem sittplatser. En sjusitsig variant kommer på sensommaren och de två extrastolarna längst bak går på ungefär 6 000 kronor, vilket innebär ett totalpris på 100 000 kr jämnt.
Motoralternativet är till att börja endast ett, en 1,6-liters bensinare på 87 hk, vilket kan kännas i klenaste laget för en så pass stor bil. Om ett halvår kompletteras modellen med en 105-hästars E85-motor.
Dacia Sandero, femdörrars halvkombi, med E85-motor provkördes i Vi Bilägare nr 16 förra året.
Dacia på svensk marknad
Logan MCV: 1,6 litersmotor, bensin, 87 hk - 1,6 liter, E85, 105 hk (augusti). Grundpris: 94 000 kronor.
Sandero: 1,6 liter, E85, 87 hk. Grundpris: 79 000 kronor (inklusive miljöbilsrabatt 10 000 kronor fram till 1 juli).
Logan Van och Logan Pick-Up: 1,6 liter, bensin, 87 hk - 1,5 liter, diesel, 85 hk. Grundpris: 94 000 kronor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alla som köper en Dacia bör per automatik få betala mer i trafikförsäkring än andra bilförare då du med största säkerhet kommer behöva specialkirurgi efter en kollision med ett A4 papper.
Bort me dessa skitbilar
Ska vi förbjuda alla äldre bilar också då? Finns nog en miljon bilar som rullar på svenska vägar med sämre säkerhet än dessa..
Ska verkligen bli intressant att se sen när Logan MCV lanserad med Etanol motor, lutar mot att man ger bilen en värdig chans iaf.
Sicket trams det skrivs i den här tråden av dig Mikael.
Dacia Sandero fick fyra stjärnor i EuroNCAP med säkerhetspaketet, och det är faktiskt riktigt bra - och bättre än många äldre bilar. MCV:n har samma grundkonstruktion.
Sista inlägget är ju löjligt. Denna bil är helt okej säkerhetsmässigt, säkert i klass med äldre "storbilar", eller bättre?
Vi kan nog själva titta på en sån här i framtiden, men då med ESP förstås.
Det är riktigt Raphael. De finns en Volvo som delar 4 stjärnor med Dacida, nämligen S60. Förra generationen av V70 och S80 kom heller inte upp till 5 stjärnor. Det är mer anmärkningsvärt, men ingen varnar för att köpa en två år gammal V70:a p g a att den inte skulle vara säker.
Det är riktigt uselt att sälja en ny fungerande bil med nybilsgaranti så här billigt. Min halvtrasiga 9 år gamla lyxbil med trasug AC blir ju ännu mer svårsåld. Extra synd att den nya bilen har samma säkerhetsbetyg som den bästa 10 års bilen.
Intressant vill veta mera. Återförsäljare? hs.
Det är många som tydligen har en dödslängtan.
Sen är det som vanligt, köpa bil går bra - bara den inte är svensk.
Återförsäljare i mellersta Norrland? Någon som vet?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.