Dacia fortsätter att försöka kapa åt sig nya nischer bland ekonomiskt sinnade bilköpare. Nästa steg för den rumänska, men Renaultägda, biltillverkaren blir att ge sig in i kampen om kunderna när det gäller små och nätta citybilar typ Volkswagen Up, Kia Picanto och Toyota Aygo.
Exakt vad modellbeteckningen på den nya fransk-rumänska småbilen blir är dock ännu okänt, men Dacia City är en kvalificerad gissning. Helt klart är däremot att bilen tekniskt kommer att bygga på den nuvarande generationen Renault Twingo, som är på väg att fasas ut hos den franska tillverkaren.
Men i motsats till Twingo får den nya Dacian fem dörrar och målsättningen är att bilen, trots kompakta yttermått, ska rymma två vuxna även i baksätet.
Motormässigt erbjuds från start en bensinare och en diesel, båda fyrcylindriga och med effekten 75 hk. Senare kan mindre och snålare motorer ur Renaults förråd komma i fråga.
Dacias nya stadsbil blir, trots ett grundpris på en bra bit under 100 000 kronor, ovanligt välutrustad. Åtminsone när det gäller förmågan att hitta rätt bland storstadens alla gator, eftersom navigationssystem blir standard på alla modellversioner.
Den nya Dacian premiärvisas i början av 2015 och börjar säljas senare samma år.
Diskutera: Vad tycker du om Dacias nya citybil?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man får väl vad man betalar för. En Renault/andra sorteringen. Duger för en del.
Jag kommenterar inte designen eftersom den vet vi inte i dagsläget, men om vi ser till själva idén - ja, varför inte? Om jag har förstått det rätt så ökar Renault idag premiumkänslan i sina bilar och gör allt mer raffinerande erbjudanden, detta skapar även mer plats för Dacia under Renault. Dacia som samtidigt blir allt bättre, får högre säkerhetsnivå och tar platsen som en bra basbil för vanliga människor. Som jag har förstått det så blir nästa Twingo mer ett nischat premiumalternativ. Renault verkar satsa ännu mer på sport och sina F1 rötter, snart lanserar de en Alpine igen med mittmotor som imagestärkare. Så Renault ser sig själva som ett tydligt livsstilsmärke för människor som söker det extra i tillvaron, det extra med charm, design och körkänsla.
Stadsbil?
Ja, för bilar är precis vad vi behöver mer av i storstäderna....
Jag ser en hel del s k "stadsbilar" på landsbygden, de är inte helt ovanliga...
En modern stadsbil idag verkar snarare vara en stor SUV. :)
Jag tror att du har helt rätt här AL och det är väl så Nissan tänker när det gäller Datsun t.ex.
Det kommer säkert fler bilar som bygger på samma idé.
Man kan ju också fundera på om en tre år gammal modell verkligen är så tekniskt ute att allt måste skrotas och ersättas med nytt.
En tre år gammal bil brukar ju anses vara ett bra köp och om man nu kan köpa en likadan, men helt ny, borde det ju vara väldigt bra.
Jag har faktiskt inget att tillägga.
Raphael gör en bra analys uppföljd av AL:s reflektioner och som saabnisse konstaterar så är i alla fall Datsun på gång.
Så varför skriver jag...
Roy :) :) :)
Rafael
"Som jag har förstått det så blir nästa Twingo mer ett nischat premiumalternativ."
:-) :-) :-)
Dacia Lodgy kom förra året. Ny bil. Katastrofalt säkerhetstest. Kommer denna bil ut på marknaden, så Måste den få en Femma. Interiören hitills på Dacia har ju varit bland dom Deppigaste och fulaste jag sett på bilar som kommit ut på marknaden under 2000 talet. Den Måste också bli bättre.
Tror inte Dacia satsar på mer än en fyra i EuroNCAP, som nya Sandero har. Detta är ju ändå ett lågprismärke. Interiören - jag tycker faktiskt att senaste stuket i Sandero, Lodgy m m är helt ok. Klart fräschare än tidigare, känns modernt. Inte så färgglatt kanske men helt ok tycker jag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.