Nästa artikel
"Collin raserar helnykter trafik"
Nyheter

"Collin raserar helnykter trafik"

Publicerad 5 november 2009 (uppdaterad 16 december 2013)
Motorjournalisten Robert Collin försöker rasera allt arbete som gjorts inom trafiksäkerhetsområdet. Dessutom är Robert Collin cynisk och sätter egna middagsvanor framför en säker trafik. Det skriver Tom Bjerver, vd för MHF.
I år kommer Sverige att ha de lägsta dödstalen i historien i vägtrafiken. Inget annat land i Europa har kommit så långt på trafiksäkerhetsområdet. Men bakom den positiva utvecklingen ligger åratal av intensivt opinionsarbete för säkrare vägar, säkrare bilar och inte minst: helnykterhet bakom ratten.

Detta mödosamma arbete för att rädda liv försöker nu Robert Collin att rasera, när han pläderar för en högre promillegräns i trafiken:

"Hur berusad är en vuxen karl med 0.2 promille alkohol i blodet? Inte särskilt. Är han för full för att kunna köra bil? Nej, inte alls. En öl till förrätten, ett par glas vin till maten, kanske hoppa över avecen till kaffet och sen hem med egen bil är helt i sin ordning på andra sidan Ã-resundsbron och jag har gjort det många gånger själv."

Så skriver en cynisk motorjournalist, som sätter egna middagsvanor framför en säker trafik fri från alkohol.

I flera undersökningar, som Vägverket genomfört, visar det sig att det finns ett massivt, folkligt stöd för den promillegräns som idag gäller. Sommaren 2009 genomförde MHF en enkät bland 3000 semesterbilister. 60 procent ville ha 0,0 som promillegräns och 39 procent ansåg att nuvarande 0,2 promille ligger rätt.

Själva poängen är
att bilförarna inte ska förledas att börja kalkylera efter Collins cyniska beräkningsformler, där man frågar sig hur mycket man kan dricka och ända klara en poliskontroll på väg hem från festen.

Att reaktionsförmågan och mörkerseendet försämras redan vid mycket låga promilletal tar dessa cyniska resonemang ingen hänsyn till.

Det säkraste sättet att köra helnyktert är att inte dricka alkohol på festen. Alla uppskattar en säker och nykter förare bakom ratten - det gäller såväl medpassagerare som andra trafikanter.

Låt inte Robert Collins cyniska räkneexempel på hur mycket man kan dricka få fäste i den svenska debatten.

TOM BJERVER

Vd Motorförarnas Helnykterhetsförbund

Diskutera: Vad tycker du om Collins utspel?
MHF

MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, är en
trafiksäkerhets-
organisation med trafiknykterheten som sin hjärtefråga.

Organisationen har ungefär 32 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och cirka 285
lokalavdelningar.

Källa: MHF

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2009-11-05 13:35
Helge (ej verifierad)

Håller fullständigt med Alexander J Inför
0 tolerans ,och sluta läsa Collins och hans reportage ,dom kan väl inte vara trovärdiga.

#c • Uppdaterat: 2009-11-05 13:37
Helge (ej verifierad)

Håller fullständigt med Alexander J Inför
0 tolerans ,och sluta läsa Collins och hans reportage ,dom kan väl inte vara trovärdiga.

#d • Uppdaterat: 2009-11-05 13:53
Gunnar (ej verifierad)

Så kommer ytterligare ett inlägg av förnumstiga nykterister som anser sig som vanligt ha högre moral än andra. Ser dagligen förare som inte borde vara ute i trafiken. Troligen är de spik nyktra, men beter sig som fyllon. Skippa sifferexercisen om hur mycket man kan dricka - redovisa i stället statistik på hur många som orsakar olyckor med 0,21-0,5 promille i kroppen.
Tänk om vi kunde få bort dåliga bilförare i stället för att enbart sikta in kontrollen på alkohol.

#e • Uppdaterat: 2009-11-05 14:47
Eric H (ej verifierad)

Så kommer ytterligare ett inlägg av förnumstiga "expertbilförare" som anser sig som vanligt ha högre kunskaper än andra.
Kanske har Collin själv åkt dit på 0.52promille?? Låter så. Självrättfärdigande journalister finns det gott om.
Är det inte dags för t ex ett reaktionstidstest i TV på nykter kaluv resp med 0.5promille? Vore spännande.
En del här tycks heller inte förstå skillanden mellan att "känna sig nykter" och "vara nykter". Är det inte nån som känner sig lite däven "dagen efter igår"??
Saknar den små tioöresautomaterna som fanns för länge länge sen där man kunde prova reaktionsförmågan ..
Vid "pling" - tryck på knappen och hejda tioöringen"
(Är EJ nykterist, har 100-tals flaskor med god alkohol i källaren. DOM är fulla..)

#f • Uppdaterat: 2009-11-05 15:13
Svensson (ej verifierad)

Collin brukar sticka tu hakan. Tur att han finns. Alla behöver inte tycka mainstream, då blir det ingen debatt!

#g • Uppdaterat: 2009-11-05 16:56
JOM (ej verifierad)

Han skrev väl detta efter sitt ovan beskrivna restaurangbesök?
Förmodligen är han tömd på hjärnceller!

#h • Uppdaterat: 2009-11-05 17:12
Saabnisse (ej verifierad)

Jag tror inte det jag skrev tidigare gick hem riktigt.
Det finns ju de som drar i sig en sexpack starka på kvällen och sätter sig i bilen på morgonen och anser sig helt kapabla och nyktra som bilförare.
Om denna sexpack består av halvlitrar så har man fått i sig ca 13,5 cl alkohol och det tar alltså lika lång tid innan man kan köra.
Här är ett av problemen.
Så länge man är relativt nykter kan man ha koll på konsumtionen och göra en beräkning när man är körbar.
Men när man fått mer kan kollen upphöra och antaganden kommer istället.
Det är här det stora problemet finns.
Det är inga problem som Collin säger att köra efter en öl och två glas vin, han har helt rätt.
Problemet ligger i att räkna ut hur lång tid det tar innan man kan köra!
En öl, 1,5 timme, två glas vin a´ 15cl vardera ger 4 timmar, alltså efter 5,5 timmar är det klart.
Men det är just det här som det gäller att känna till!

#i • Uppdaterat: 2009-11-05 17:16
Emme (ej verifierad)

Collin brukar vara trovärdig, han går emot strömmen och då brukar det bli mycket kritik även om det är rätt :) (Man vågar ju inte erkänna att man har fel..)
DOCK håller jag inte med honom i detta ämnet.

#j • Uppdaterat: 2009-11-05 17:18
TP (ej verifierad)

Mängder av bilförare är rent av livsfarliga i trafiken jämfört med många som har 0,5 promille

#k • Uppdaterat: 2009-11-05 18:23
Konservator (ej verifierad)

Om Tom Bjerver, MHF, försvarar nuvarande lagstiftning så är ju även han "cynisk" och tycker att lagstiftarna "sätter sina middagsvanor framför en säker trafik". Nuvarande gräns på 0,2 ‰ är ju just en kompromiss mellan improduktiv nolltolerans, och realism samt personlig frihet och ansvar.
Om Bjerver försvarar nuvarande lagstiftning så vill även han att vi bilister skall använda "cyniska beräkningsformler, där man frågar sig hur mycket man kan dricka och ända klara en poliskontroll på väg hem från festen". Skillnaden är enbart vilken konstant, 0,2 eller 0,5 ‰, som vi skall stoppa i formeln.
I den utsträckning det alls är möjligt att isolera blodalkoholhalten som riskfaktor i en internationell jämförelse så finns det ingen signifikant skillnad mellan Sverige (0,2 ‰) och det internationella normalfallet (0,5 ‰).
Av någon underlig anledning tar han upp en opinionsundersökning som MHF har låtit utföra. Allmänt tyckande är irrelevant för trafiksäkerheten. Antingen är en 0,5 ‰-gräns bevisligen farligare än en 0,2 ‰-gräns, eller så är den inte det. Såvitt det alls är möjligt att jämföra internationell statistik så är den högre gränsen inte farligare.
För Bjervers del som VD i MHF är det bara hyckleri att inte kräva total nolltolerans. Det vore förstås ett vansinnigt, totalitärt och orealistiskt krav, men han skulle åtminstone vara konsekvent. Om det fanns någon poäng i hans inlägg, annat än att han tycker Collin är jättejättedum, så gick den förlorad.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.