Nästa artikel
Citroën vill göra DS till statusmärke
Genève 2014

Citroën vill göra DS till statusmärke

Publicerad 4 mars 2014 (uppdaterad 14 mars 2019)
Citroëns lite mer flärdfulla DS-bilar blir ett eget märke som ska ta upp kampen med prestigetillverkare som Audi och BMW.

Franska bilkoncernen PSA, där Citroën och Peugeot ingår, vill ha ett eget statusmärke. Planen är att Citroëns lyxigare DS-modeller inte längre ska tillhöra Citroën utan ett fristående märke som inte har de dubbla vinklarna som emblem.
 
– DS-serien ska bli ett premiummärke som står på egna ben, säger Lena Rönnelius Ericson, informationschef på Citroën Sverige, till Vi Bilägare.
 
Arbetet med att göra DS till ett prestigemärke ser Citroën som långsiktigt.
 
– Rom byggdes inte på en dag. För Audi tog det 20 år att få sin premiumstämpel och det här kommer också att ta tid, säger Lena Rönnelius Ericson.
 
Även Citroën kommer att få lite annorlunda marknadsposition. Märket ska sticka ut med design och komfort, men också med överkomligt pris. Konkret kan det innebära att instegsmodellerna får lägre utrustningsnivå än i dag och därmed lägre pris.
 
Diskutera: Kan ett franskt märke utmana statustyskarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#12t • Uppdaterat: 2014-03-08 14:16
Raphael

Peter E, så fransmännen klarade inte av att bygga bilarna. Intressant. Du menar att fabriken i Frankrike innehåller enbart tyska medborgare som arbetar i den? Var har du fått den uppgiften ifrån?

En stor anledningen till att Bugatti och flera andra franska premiumtillverkare inte finns kvar längre heter världskriget. Plus att fransmän alltid varit duktiga på teknikutveckling och högsta kvalitet och mod att utmana marknaden med innovativa produkter. Tyskarna är mer försiktiga av sig, det ligger i den tyska folksjälen att ta små steg medan det ligger i den franska folksjälen att experimentera mer och vara mer innovativa - och det gör att fransmännen har producerat många produkter som legat så många år framåt i tiden att marknaden inte har hunnit med. Detta har gynnat de konservativa tyskarna som bromsar teknikutvecklingen.

#12u • Uppdaterat: 2014-03-08 14:30
Raphael

MickeAn, du tror på koncernlojalitet och VAG-gruppen har en långtgående tradition av det eftersom Audi och Volkswagen länge har sålts ihop hos samma återförsäljare och delat agenturer, distributionsnät och servicenätverk. Det är samma idé som GM. Detta gör att Audi och Volkswagen blir samma bil, att Audi blir en finare Volkswagen och Volkswagen en enklare Audi. Och idag så är Audi en finare Skoda och Skoda är en enklare Audi. Det är olika modeller från samma tillverkare. Men det finns ingen exklusivitet i att tillhöra ett stort företag. Audis exklusivitet sänks genom att det är en finare Skoda istället för ett exklusivt märke i sig självt. Audi är en premium-Skoda. Det räcker för en del människor men det finns också människor som det inte räcker för.

PSA har ingen sådan tradition utan har traditionen att Citroën och Peugeot är egna märken med egna attityder och de har tidigare gjort olika erbjudanden för samma människor, där de har kommunicerat till samma målgrupp mer olika design och lite olika kvaliteter.

VAG-gruppen och GM finns redan och har liknande struktur och uppbyggnad. Jag ser ingen anledning till att PSA ska göra på samma sätt. Jag tycker det är bättre att PSA följer sin egen tradition istället för härmar VAG, jag tror på att PSAs enda väg till överlevnad är att vara unik och att följa sin egen väg.

Jag tror helt på deras strävan att erbjuda bilar som står på sina egna ben och som skapar en egen känsla av märkeslojalitet, för de har detta redan och detta kan stärkas ytterligare. Både Citroën och Peugeot har trogna följare, och det skulle missgynna märkena att göra det ena märket till en finare version av det andra eller tvärtom. De märkestrogna skulle inte acceptera det. Citroën behöver vara ett självständigt märke som står på egna ben i sin design, stil och kommunikation.

Tittar vi på VAG-gruppens modeller så har de liknande yttre och inre design, det är samma idéer som genomsyrar från Skoda upp till Audi, det finns ett gemensamt ramverk. Så det spelar ingen roll vilket märke du köper för det är en VAG. Detta leder även till urvattning och förlorad märkesidentitet.

PSA-gruppen stärker sina märkesidentiteter, för de har redan starka märken och kan stärka dem ytterligare. Det är en enklare väg att stärka det som redan finns än att göra om företaget helt och hållet och följa VAG:s tradition när PSA inte har någon sådan tradition tidigare av koncernlojalitet. Jag anser att PSA får mer av sina pengar när de fortsätter stärka sina värden och bygga vidare på den märkeslojalitet som redan finns där märkena står på egna ben, de har alltid stått på sina egna ben tidigare så varför ändra detta nu?

Jag tror att många Citroënister skulle bli djupt besvikna och lämna företaget om Citroën närmade sig Peugeot, det vore ett hån mot den starka märkesloljalitet som finns. Jag tror det är helt rätt väg att stärka märkeslojaliteten än att försvaga den, för det finns en tradition bakåt att bygga vidare på.

Det är med produkterna som man vinner marknaden, och PSA har idag väldigt bra produkter och det kommer nya produkter i framtiden som stärker PSA-gruppens märken ytterligare och kommunicerar nya värden. Men de konkurrerar inte inbördes utan märkena fokuseras på olika målgrupper, olika köpare.

Så jag konstaterar MickeAn, att jag inte delar din analys alls utan tror att du har helt fel med dina åsikter om att PSA bör göra som VAG. Jag tror inte på att PSA ska göra samma sak som VAG eftersom VAG redan finns, jag tror PSA behöver stärka sin unika väg framåt och fortsätta att vara annorlunda och bygga på märkeslojaliteten genom ha olika märken riktade mot olika målgrupper. Att koncernen är PSA ska inte märkas för kunderna, bilarna ska vara tillräckligt åtskilda att en Citroën känns som en Citroën och en Peugeot känns som en Peugeot.

Inte som VAG där en Audi känns som en Skoda och en Skoda känns som en Audi.

#12v • Uppdaterat: 2014-03-08 14:39
Raphael

Jag tycker DS5 är en fantastisk bil, och den är väldigt vacker. Den kostar 329 000 kr med den nya Blue-HDI motorn på 180 hk och 6-växlad automatlåda. Förbrukningen är 0,45 l/mil och det är riktigt bra. Motorn har en NOx-fälla. Blue-HDI serien är marknadens renaste dieselmotorer. Detta är en fantastisk och extraordinär bil, visst köper man den inte av rationella skäl - man köper den för att man hänförs av den.

När Car Buyer UK testade den första årgången av den så blev de oerhört förtjusta i kvaliteten och kvalitetskänslan, där interiören bedömas vara det bästa som Citroën någonsin gjort samt att interiören hade en högre kvalitet än många "premium named brands".

Så visst är DS premium och inte skräp. Sedan må Peter E skämta till det hur mycket han vill, DS är ändå premium och Audi är en Skoda, det är ju samma exteriöra och interiöra designidéer i en Audi och Skoda och de delar samma teknik och bottenplattor och så vidare. Det funkar för en del att Audi och Skoda är samma bil, men det funkar inte för mig. Jag skulle aldrig köpa en Audi på grund av att det är en Skoda, om än en Skoda med lite extra bling men det är fortfarande en Skoda. VAG-gruppens bilar har allt mer blivit lika varandra, och jag tror att det blir en nackdel i framtiden där människor blir allt mer individualister och söker sig till allt mer unika erbjudanden och inte längre söker samma bil under olika namn.

Tror framtiden ligger hos PSA och att VAG och GM som båda satsar på koncernlojalitet kommer att förlora i framtiden. Människor söker allt mer det unika, det speciella.

#12w • Uppdaterat: 2014-03-08 16:16
Raphael

Ett argument för mig att inte se koncernlojalitet som den magisk väg som garanterar absolut framgång, det är GM. GM hamnade under skyddstillsyn för några år sedan. Nu har de rest upp sig igen, men GM:s problem visar att koncernlojalitet är ingen garanti för vinst. GM har samma strategi av koncernlojalitet som VAG-gruppen. VAG ha ett bekymmer i Seat, och att Seat fortfarande inte har hittat sin plats i VAG-koncernen. Vi får se vad som händer i framtiden, men jag tror på PSA:s väg framåt. :)

En viktig del i PSA:s omstrukturering det är för att utnyttja mer av fabrikerna så finns ett samarbete med GM / Opel, vi talar om både personbilar och lastfordon. Nästa generation Opel Zafira baserar sig på bottenplattan från PSA och använder motorer från PSA och den kommer att tillverkas i PSA:s fabriker. Nästa generationen Opel Meriva delar bottenplatta och motorer med nästa generation C3 Picasso. Nästa Opel Combo baserar sig på nästa generation av Peugeot Partner.

Den senaste informationen är att GM vill utveckla samarbetet och göra en SUV ihop med PSA, troligen blir det en Opel-märkt version av Peugeot 6008 som är under utveckling.

PSA och GM delar idag ett inköpsbolag och logisticbolag som köper in delarna till deras fabriker. Det har varit verksamt sedan ett år tillbaks och båda företagen har sparat pengar på samarbetet och detta fortsätter.

#12x • Uppdaterat: 2014-03-08 17:43
Minimats1

Raphael:
Du har fel när du skriver att det är samma grundstruktur på en Skoda och en Audi för de har egentligen inte så mycket gemensamt. En Audi ser helt annorlunda ut än vad en Skoda gör och har helt olika inredningar och bottenplattor. Det enda de har gemensamt är att Skoda har några av Audis motorer men de är tvärställda hos Skoda medan de är längsmonterade hos Audi. Skoda har inga CVT - lådor det har endast Audi. Fyrhjulsdriften hos Audi med torsen differential har endast Audi och ingen annan VW kusin. Aluminium kaross har endast Audi och ingen annan VW kusin, det skiljer alltså ganska mycket mellan en Audi och en Skoda.

När det gäller karosserna så är alla Audi tillverkade i ultra höghållfast stål som är mycket dyrare och lättare än vanligt stål som övriga VW bilar har. Om nu Peugeot skulle vara så bra som du skriver hur kan det då komma sig att de förlorar varje år till Audi i tävlingen Le Mans. Det är ju där man ser vilka som har bäst kompetens inom hög teknologi. VAG delar inte på allt som GM gör utan har bilar som riktar sig till olika målgrupper. Peugeot var ju med i Formel 1 i många år utan att vinna ett enda lopp, det krävs som sagt kompetens för att kunna vinna när det handlar om hög teknologi. Denna kompetens besitter inte PSA. En riktigt Audi räknas från Audi A4 och uppåt det som säljes under Audi A4 är upphottade VW, fast det trodde jag att alla visste vid det här laget. Skoda har som sagt ingenting med riktiga Audi att göra utan delar endast komponenter med Audis småbilar som egentligen är VW modeller.

#12y • Uppdaterat: 2014-03-08 17:45
Hackenbush

Med detta bevisar Minimats1 att Raphael egentligen har ganska dålig insikt i Vag:s modell/utrustningsprogram.

#12z • Uppdaterat: 2014-03-08 18:33
Audi A5 SB

Hacken, där har du rätt;-) Den gode Raphael (vad han än nu har skrivit denna gången) har mikroskopisk erfarenhet från VAG jämfört med min egna erfarenhet från PSA. Han har, enligt egen utsago, inte ägt någon produkt från VAG. Det har jag. Min firma har även haft nöjet (tja..) att ha ett antal relativt moderna PSA-produkter som tjänstebilar. Även jag har haft en PSA-produkt som tjänstebil - det kommer inte att upprepas, lika lite som att jag skulle godkänna en PSA-produkt som tjänstebil till mina anställda.

Raphael brukar återkommande skriva att han inte har råd att ha sina bilar på verkstad - därav kör han Citroen. Eftersom han inte har erfarenhet från andra fabrikat, så får han väl fortsätta leva i okunnighet.

#130 • Uppdaterat: 2014-03-09 18:40
MickeAn

leifer,
Jag tycker du fokuserar alldeles för mycket på vad som händer när bilarna får några år på nacken när du pratar premium eller ej.

Du skall tänka på att det en tillverkare gör är att sälja nya bilar. Det gäller att erbjuda en bil där nybilspriset kan hållas högt och volymerna hyfsat stora.

Vad som händer efter nybilsförsäljningen är av sekundärt intresse för en biltillverkare. Inte oväsentligt men sekundärt.

Så länge andrahandsvärdet hålls uppe tillräckligt högt så att nybilsköparen är beredd att ta fram stora plånboken är biltillverkaren nöjd. Eftersom köpare av nya premiumbilar per definition har stor plånbok så påverkar andrahandsvärdet inte köpbeslutet i så speciellt stor utsträckning. För nybilsköparen är det mer relevant hur bilen känns (prestanda och komfort) och att det inte är strul under de 2-3 åren som vederbörande kör bilen.

Långa garantier är ett bra lockmedel för den som köper en billig bil med önskemål om "value for money". Som köpare vill du få ut så mycket som möjligt för dina pengar. Du accepterar att det ligger på gränsen att hålla (bara du slipper betala om något händer i början).

En reparation (oavsett om det går på garanti eller ej) är dock strul. Köpare av premiummärken accepterar vanligtvis inte strul. Premiumtillverkare måste därför se till att bilen går felfritt i 3 år. Planerad service är det enda som accepteras. Nybilsköparen betalar priset för premiumbilen i form av en i kronor räknat grym värdeminskning.

Den som köper begagnad premiumbil har mer ett blandat value for money och premium-synsätt. Värdeminskningen för denna ägare är betydligt snällare. Å andra sidan betalar denna ägaren premiumpriset i form av dyrare reparationer.

Om bilen fortfarande har premiumkänsla efter ett antal år så är den andra/tredje ägaren beredd att bekosta reparationerna. Det viktiga är inte att det är billigt att reparera utan att premiumkänslan består.

Detta senare bidrar till bilmärkets rykte som premiummärke eftersom "alla" (oavsett plånbokens storlek) har uppfattat bilarnas premiumkänsla.

Men när allt kommer till kritan så är för bilföretaget den relevanta premiumköparen den som köper den nya bilen och som är intresserad av komfort och prestanda som håller strulfritt under 2-3 år.

Först skall DS övertyga tillräckligt många köpare om att deras bilar är premium i form av komfort och prestanda och strulfrihet i 3 år. Därefter skall bilarna köras av andra- och tredjehandsägare som fortfarande tycker att det finns premiumkänsla. Först då har ett märkes premiumrykte etablerats och jag tror inte försäljningen tar fart förrän då.

Kina är dock en speciell marknad där man kan tänka sig att den här långsamma etableringen inte behövs. Eftersom uppgraderingen av bilarna går så fort i Kina så är några år gamla bilar inte jämförbara med dagens nya bilar. För DS gäller det att fort få in en fot i dörren så länge det här förutsättningslösa köpandet av nya bilar råder på marknaden. Det gäller också att de bilar som levereras idag bibehåller en premiumkänsla hos andra- och tredjehandsägare om 4-10 år.

#131 • Uppdaterat: 2014-03-09 19:43
MickeAn

leifer,
precis som du säger är bilbranschen annorlunda jämfört med t.ex. tvättmaskinsbranschen. Om vi bortser från en bils vs en tvättmaskins förmåga att väcka känslor så är det också en väsentlig skillnad i att den som köper en ny premiumbil behåller den ytterst sällan ens en bråkdel av den tekniska livslängden.

#132 • Uppdaterat: 2014-03-10 21:05
MickeAn

Jag har inte hittat någon vettig europeisk studie avseende hur länge man behåller olika bilar. Vad jag kan förstå av befintliga studier är att snittåldern på bilar i Europa nu är 8,4 år. I USA finns mer studier - för närvarande är bilparken uppe i rekordhöga strax över 11 års snittålder och man behåller bilarna rekordlänge (i snitt i 6 år).

Jag tror fortfarande att nybilsägarna av bilmärken såsom Mercedes och BMW i snitt byter bil ofta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.