Nästa artikel
Chevrolet Volt – rapport från provkörningen
Direktrapport

Chevrolet Volt – rapport från provkörningen

Publicerad 27 januari 2011 (uppdaterad 27 januari 2011)
Chevrolet Volt – Årets Bil i Nordamerika – kommer till Sverige senare i år. Vi provkör bilen som sägs klara sex mil på el.

På onsdagen fick Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström bekanta sig med General Motors nya affischnamn – Chevrolet Volt.

Vad är Volt för bil?
– Det kan diskuteras. Volt drivs alltid elektriskt men får stöd från en bensinmotor som producerar elström när kraften i batterierna tagit slut. Chevrolet kallar den en elbil med räckviddsförlängare, andra skulle kanske beskriva den som en laddhybrid, säger Fredrik Diits Vikström.

– Volt är också syskonbil till Opel Ampera som Vi Bilägare tidigare har provkört.

Hur skiljer den sig gentemot Ampera?
– Båda byggs i samma fabrik utanför Detroit och tekniken under skalet ska vara densamma. Det som skiljer är detaljer i inredningen, till exempel olika växelspakar, och inslag av märkesidentitet på utsidan.

– Ampera har en sportigare framtoning, se bara på fronten. Volt är lite mer diskret.

Vilket var ditt första intryck?
– Att Volt känns som en vanlig bil som inte kompromissar bort viktiga egenskaper bara för att den kan drivas av el. Det är helt enkelt en bil som kan köras med nollutsläpp och samtidigt klara längre resor med hjälp av förbränningsmotorn.

– Volt är också hyfsat praktisk, med en halvkombikaross och ett bagageutrymme som rymmer 300 liter. Baksätet är dock bara tvåsitsigt eftersom batterierna är placerade mellan bakstolarna.

Hur är Volt att köra?
– Eftersom vridmomentet är med från start känns Volt riktigt pigg. Den är också tyst och faktiskt lite avslappnande att köra, eldriften märker man bara genom ett visslande, vinande ljud när man gasar.

– När batteriet är urladdat startar bensinmotorn automatiskt. Först märker man det inte, sedan stör man sig lite på motorbullret eftersom man vant sig med tystnaden.

Hur långt kommer man på en laddning?
– Enligt Chevrolet ska räckvidden på el vara 60 kilometer. När jag satte mig bakom ratten visade laddningsindikatorn att jag kunde köra 22 kilometer. Men med fem minusgrader ute klarade jag bara lite mer än hälften.

– Att fylla batterierna tar fyra timmar från ett vanligt vägguttag.

När kommer Volt till Sverige?
– Bilen kommer hit i slutet av året, några priser är ännu inte klara.

Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Volt?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-27 12:24
789 (ej verifierad)

Helt klart en snygg och fräsch bil dock är jag lite tveksam hur bra det är miljömässigt eftersom om man tankar bilen med importerad kolproducerad el eller med kärnkrafts eller oljekraftsel flyttar man bara utsläppen från bilen till produktionskällan vilket gör att miljövinsten blir försumbar. OM man däremot köper vindkraftsel blir miljövinsten enormt mycket större. Men som sagt var en snygg och troligen bra bil, det är det!

#2 • Uppdaterat: 2011-01-27 12:34
Joakim A (ej verifierad)

Ja, man kan inte nog påpeka vikten av grön el i dessa elbilstider. Superviktigt!

#3 • Uppdaterat: 2011-01-27 12:56
Sweeny (ej verifierad)

Frågan är hur elmarknaden kommer att se ut och om statsmakterna har någon plan för en stor ökning av laddbehov... känns som om den väldigt svängiga elmarknaden annars kan hämma övergången till elbilar...

#4 • Uppdaterat: 2011-01-27 14:03
Dirk (ej verifierad)

Kommer både Volt och Ampera marknadsföras här?
Oftast säljs ju Chevrolet och Opel i samma bilhallar.

#5 • Uppdaterat: 2011-01-27 14:05
Gösta_L

Med tanke på vad tidigare hybrider kostat kommer säkert även denna att vara saftigt prissatt. El-bilar kan säkert vara ett alternativ i storstäderna. Men för oss som lever ute i verkligheten är det inget alternativ. Att den bara tar sig 11 km på batteri vid -5 grader är beklämmande dåligt. Vad kommer batteriräckvidden då vara i -35 grader? Sannolikt kommer man ingenstans utan den gamla hederliga förbränningsmotorn. Nä, el-bilar och hybrider är kraftigt överskattade. Men visst, något skall väl borgare och direktörer kunna köpa för att döva sitt samvete.

#6 • Uppdaterat: 2011-01-27 14:16
Kenneth Drake (ej verifierad)

Grymt bra bil. Bättre än Prius!

#7 • Uppdaterat: 2011-01-27 14:32
Fredrik Diits Vikström

Dirk:
Ja, båda bilarna kommer hit.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#8 • Uppdaterat: 2011-01-27 14:34
Ö.S (ej verifierad)

Jag hävdar bestämt att El-bilens framtid ligger långt bort i framtiden innan den är ett uns av dagens små snåla effektiva bilar som kostar en knapp spottstyver av vad en El-bil eller laddhybrid kostar. Hur långt ska bilen kunna gå med tex. Dubbdäck, värmefläkt osv. eller Aircodition på sommaren. Det hela liknar mest ett ekonomiskt idiotprojekt som tillfredställer en del - men Nej tack till El.

#9 • Uppdaterat: 2011-01-27 17:21
Anonymous..... (ej verifierad)

Varför drar den 0,75 liter milen när batteriet är slut efter ca 3 mil i svenska förhållanden? = Blir riktigt dyrt att åka några längre sträckor med denna bil.

#a • Uppdaterat: 2011-01-27 18:02
DeN (ej verifierad)

Perfekt bil för normalkörningarna, man tar sig fram och tillbaka till jobbet, samt kan svänga förbi mataffären på bara EL, utan laddning emellan.

Jag skulle uppskattningsvis köra cirka 80-90% av tiden på EL, blir billigt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.