5,7 meter lång, 1,9 meter hög – och däck som mäter 35 tum i diameter. Cadillac Escalade IQ, den senaste elbilen från General Motors, är så stor att den får Volvos nya flaggskeppsmodell EX90 att blekna i jämförelse.
Lämpligt nog har marknadsavdelningen i Detroit underlåtit att berätta vad besten väger – men omkring fyra ton är en rimlig gissning. Trots detta ska accelerationen från 0–100 km/h kunna avklaras på under fem sekunder i det så kallade ”Velocity Max”-läget, i vilket de dubbla elmotorerna levererar 750 hästkrafter och över 1 000 Newtonmeter.
Escalade IQ bygger på samma tekniska plattform som koncernsyskonen Hummer EV och Chevrolet Silverado EV, och har likt dessa en batterikapacitet på ”mer än 200 kWh”.
Batteripaketet är med andra ord dubbelt så stort som det som sitter i en Tesla Model S, och väger lika mycket som en Toyota Corolla.
Fördelen med det enorma batteriet är en generös räckvidd. GM menar att man kan köra över 70 mil mellan laddningarna, och vid en tillräckligt kraftfull laddstation ska det gå att addera 15 mils räckvidd på 10 minuter.
Formgivningen är oblygt nyrik, invändigt som utvändigt. Skärmarna som täcker instrumentbrädan har sammanlagt 55 tums bildyta, och i övrigt är det mesta klätt i läder och metall.
Den som trots det vill använda sin Escalade till att frakta möbler eller byggmaterial kan fälla alla tre sätesrader, och därmed få tillgång till ett 3,3 kubikmeter stort lastutrymme. Golfbagarna och champagneflaskorna får plats i det 345 liter stora utrymmet under ”motorhuven”.
Det här är alltså väldigt mycket bil – som också kostar väldigt mycket pengar. Minst 130 000 dollar kommer den att kosta när den sätts i produktion om två år – motsvarande nära 1,4 miljoner svenska kronor.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (22)
- 13 augusti 2023 Perfekta bilen för den…
- 13 augusti 2023 N-iklas refererade ju till…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.