Volvo har visat upp märkets viktigaste modell på länge under ett direktsänt event i Kungsträdgården i Stockholm. Det handlar om eldrivna suv-modellen Volvo EX90 – som alltså inte får heta Embla eller något annat ”riktigt” namn som den tidigare Volvochefen Håkan Samuelsson ville.
I princip blir modellen en moderniserad och helt eldriven version av XC90. Plattformen är uppdaterad och heter numera SPA2, och delas med Polestar 3. Den fokuserar dock mer på prestanda och design medan Volvo EX90 ska bli lite mer praktisk. Den får till exempel plats för sju personer.
Säkerhet och självkörning
Volvo ägnade en stor del av presentationen åt säkerhet och EX90 ska förstås vara märkets säkraste modell hittills. För att hålla koll på omgivningen har Volvo EX90 en så kallad ”säkerhetssköld” som bland annat innehåller kameror samt radarsensorer och lidar. Därmed gör Volvo tvärt emot Tesla som skalat bort både radar- och ultraljudssensorer och som inte heller tror på lidartekniken.
Rent hårdvarumässigt påstår Volvo att bilen är klar för att bli helt självkörande på sikt, men varken mjukvaran eller lagstödet för det är ännu inte på plats.
Rent hårdvarumässigt är Volvo EX90 klar för att bli helt självkörande på sikt
Interiör och infotainment
På insidan ska Volvo EX90 bjuda på hållbara material och en betydligt högre tekniknivå än tidigare, bland annat tack vare en snabbare centraldator och bättre grafikmotor för infotainmentsystemet. Mjukvaran kan uppdateras trådlöst över nätet.
Bilen har en 15-tums infotainmentskärm vilket är betydligt större än tidigare, och även en mindre skärm bakom ratten som visar den viktigaste informationen. Systemet baseras precis som i andra nyare Volvomodeller på teknik från Google och har bland annat stöd för röststyrning med Google Assistant. Volvo EX90 har även 5G-stöd för mobiluppkopplingen.
Volvo har haft en hel del problem med utrullningen av det Googlebaserade infotainmentsystemet och det återstår att se hur snabb och buggfri mjukvaran i den nya EX90-modellen är.
Läs också: Så står sig nya Volvo EX90 mot konkurrenterna
En annan tekniknyhet är möjligheten att öppna bilen med mobiltelefonen. Då kan bilen även välja rätt profil för den förare som låser upp bilen och på så sätt kan exempelvis radiostation och stolsinställningar anpassas på rätt sätt.
Batteri, laddning och räckvidd
Drivlinan är helt ny och utvecklad ”i huset” av Volvo. Bilen har ett stort batteripaket som levereras av kinesiska CATL på 111 kWh och en räckvidd på upp till 60 mil enligt WLTP-körcykeln, men billigare varianter med mindre batteri följer senare.
Snabbladdningseffekten ligger på upp till 250 kW och att ladda 10–80 procent ska gå på under en halvtimme. Volvo EX90 har stöd för tekniken som kallas ”Plug & Charge” vilket innebär att laddningen på vissa stationer går smidigare eftersom betalningen sköts automatiskt.
Volvo är fortfarande inte en del av Ionity-nätverket, till skillnad från flera konkurrenter. Volvo uppger dock att flera laddnätverk ska läggas till det ”ekosystem av uppkopplad publik laddning” som Volvo erbjuder.
Den som vill ska på sikt även kunna ladda upp andra prylar med hjälp av bilens batteri eller skicka tillbaka ström till elnätet. Den här tekniken blir tillgänglig på ”utvalda marknader” senare.
Lanseringsmodellen finns i två varianter. Båda har samma batteri och dubbla elmotorer vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Varianten som kallas Performance har dock mer effekt och är något snabbare. Upplägget känns igen från Polestar 3.
Pris och månadskostnad
Den svenska prislappen enligt Volvos konfigurator ligger på 1 133 500 kronor för den nya utrustningsnivån som kallas ”Ultra”, men på lanseringen i Stockholm nämndes en prislapp på 1 085 000 kr. Den snabbare Performance-versionen kostar ytterligare 54 000 kronor. Leveranstiden beräknas till mellan 16 och 18 månader (!).
Som tillval finns bland annat ett Pilot Assist-paket för 25 900 kr, ett vinterdäckspaket för 48 500 kr, dragkrok för 12 900 kr och ljudsystem från Bowers & Wilkins för 32 900 kr. Sjusitslayout på interiören är däremot standard. Ullklädseln som syns på vissa av bilderna kostar 13 900 kronor extra.
Månadskostnaden för den som vill ”prenumerera” på sin EX90 ligger å 14 995 kr under 36 månader.
- Tvärt emot vad många kanske tror ska Volvo EX90 inte byggas i Sverige – åtminstone inte vid lanseringen.
- Den ska tillverkas i USA med start 2023 och senare även i Kina.
- Volvo har fått kritik för att hittills bara ha lanserat elbilen XC40 samt coupéversionen C40.
- Från och med nu ska märket premiärvisa en helt eldriven bil varje år och 2030 är siktet inställt på att enbart sälja helt eldrivna bilar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (17)
- 10 november 2022 LC4ever skrev: @Mr Snoid…
- 10 november 2022 @Mr Snoid. Vet inte vad du…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.