Nästa artikel
Fisker storsatsar – visar tre nya modeller
Nyheter

Fisker storsatsar – visar tre nya modeller

Publicerad 4 augusti 2023 (uppdaterad 7 augusti 2023)
Uppstickaren breddar utbudet med en pickup, en mindre och billigare suv – och en sportbil med fällbart tak.

Under ett event i Kalifornien natten till fredagen visade det amerikanska elbilsföretaget Fisker upp tre helt nya modeller för allmänheten.

Danska Henrik Fiskers företag går därmed från att ha en modell i portföljen till fyra – alla i vitt skilda segment och prisklasser.

1 000 hästkrafter – och fällbart tak

Den mest spännande modellen är kanske Fisker Ronin, en elektrisk fyradörrars cabriolet som ska fungera som en halo-modell för märket och som kommer att produceras i begränsad upplaga från och med 2025. Den låga silhuetten och de skulpterade bakskärmarna för tankarna till fiaskobilen Fisker Karma från 2011, men den här är helt eldriven och har dessutom ett fällbart tak i kolfiber. 

Trots sportbilsattributen har bilen fyra dörrar och fem sittplatser. De tre elmotorerna ska tillsammans leverera över 1 000 hästkrafter, och räckvidden sägs vara över 100 mil. Med priser som börjar på omkring fyra miljoner kronor lär modellen dock bli en ovanlig syn på vägarna.

Eldriven pickup

Med Alaska sällar sig Fisker även till en en ständigt växande skara biltillverkare som erbjuder eldrivna pickup-lastbilar. Den delar plattform med suven Ocean, och ska konkurrera med modeller som Ford F-150 Lightning, Chevrolet Silverado EV, Tesla Cybertruck och Rivian R1T. Henrik Fisker beskriver Alaska som ”pickup-världens Ferrari”, och hävdar att den är världens lättaste eldrivna pickup. Vilket är ungefär som att säga att man har byggt världens lättaste hangarfartyg. Ambitionen med Fisker Alaska är att den ska vara både en "sportig vardagsbil" och ett "högflexibelt nyttofordon”.

Billigare stadsbil

För den svenska marknaden är det kanske den tredje nya modellen, Pear, som blir mest intressant. Det här är en crossover designad för städer, en storlek mindre än Ocean och med priser som börjar på under 30 000 dollar i USA.

Fisker lovar gott om praktiska funktioner för storleken, med en rymlig, modulär inredning för sex personer, en försvinnande baklucka kallad "Houdini Trunk", och en frunk som Fisker gillar att kalla "Froot" (front boot). Produktionsprocessen resulterar i att 35 procent färre delar används jämfört med konkurrerande elbilar, vilket bidrar till det relativt låga priset. 

Fisker kommer erbjuda fyra utrustningsnivåer av Pear när den lanseras under mitten av 2025. Produktionen ska ske i Kina, och sköts av Iphone-tillverkaren Foxconn.

Terrängpaket För Ocean

De nya elbilslanseringarna var huvudfokus på presentationen, men Fisker passade trots det på att visa upp ett nytt terrängpaket för sin befintliga modell Ocean, kallat Force-E. 

Paketet kommer att vara tillgängligt för de fyrhjulsdrivna versionerna av Ocean, och inkluderar bland annat 20-tums hjul med greppiga 33-tums däck, uppgraderad fjädring med nya stötdämpare och ökad markfrigång, och hasplåtar undertill.

"Klimatneutral" bil

Förutom de nya elbilarna presenterade Fisker även Blade, en central dataplattform som sägs minska komplexiteten i framtida fordon, med start i Pear-modellen.

Fisker, som har ett stort fokus på hållbarhet i sin marknadsföring, meddelade också att de planerar att bygga ”världens första klimatneutrala fordon” år 2027.

Här kan du se Fiskers presentation i sin helhet.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (28)

  • 7 augusti 2023 Raphael skrev: Det var…
  • 6 augusti 2023 Raphael skrev: Fisker kan…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.