Nästa artikel
”Hummer är den värsta elbilen – och den viktigaste”
Krönika

”Hummer är den värsta elbilen – och den viktigaste”

Publicerad 13 april 2022
Den massiva elbilen Hummer är ineffektiv, klumpig och tung. Ändå kan den bli en viktig kugge i omställningen.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska tro om GM:s försök att väcka liv i det insomnade bilmärket Hummer. Det görs nämligen med en biltyp som jag verkligen har noll förståelse för: en supertörstig, tung och ineffektiv pickup.

Det rullar en del amerikanska pickisar på svenska vägar, men Hummer får vilken Ford F-150 som helst att se ut som en Mini. Det är svårt att förstå riktigt hur stor och tung den är. Men här följer snabbreprisen:

• Batteripaketet är på massiva 212,8 kWh vilket är nästan tre gånger så stort som i Polestar 2 Long Range.

• Den preliminära förbrukningen är nästan dubbelt så hög som i redan törstiga Audi e-tron.

• Bilen väger in på 4 110 kilo – dubbelt så mycket som en Porsche Taycan.

• Bara batteripaketet väger in på 1 326 kilo vilket är ungefär lika mycket som en Toyota Corolla.

Hummers elbil är betydligt större än en ”vanlig” bil som Volvo XC60.

Allt det här går precis på tvärsen mot vad jag tycker behövs just nu, nämligen effektiva elbilar som kan krama ut mycket räckvidd ur ett relativt litet batteri. Det är därför jag till exempel håller första generationen Hyundai Ioniq högt.

Men hur mycket det än tar emot så finns det faktiskt en poäng med Hummers massiva elbil. Om så många som möjligt ska med på ”elbilståget” behöver nämligen också de mest kritiska bilköparna ställa om.

Ett av målen under utvecklingen av Hummer har varit att den inte ska se ut som en Toyota Prius. På så sätt ska GM locka bilköpare som tidigare bara skrattat åt elbilisterna, blockerat snabbladdare med sina bensinpickuper och sprutat avgaser på cyklister.

– Vi vill göra elbilsskeptiker till elbilstroende, säger GM:s talesperson Mikhael Farah.

Han får medhåll av Brian Malczewski som ansvarar för exteriördesignen.

– Vi vill få pickupköpare som aldrig någonsin skulle köpt en elbil, eller ens tänkt tanken, att göra det. Det är de svåraste att få in i den här kategorin och då är Hummer perfekt.

Med den synvinkeln kanske Hummer inte blir riktigt lika hemsk som jag först trodde.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 20 april 2022 Bättte att införa en maxvikt…
  • 13 april 2022 På 80-talet vägde ju bilarna…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.