60 000 kronor i bonus om bilen är utsläppsfri, enligt nytt förslag. På bilden syns elbilen Nissan Leaf.
Ägare till bilar med låga utsläpp belönas medan miljöbovarna beläggs med straffavgift enligt nytt förslag till regeringen.
Den som kör en supermiljöbil ska få upp till 60 000 kronor i bonus vid inköpstillfället, medan ägare till nya bensin- och dieselbilar som släpper ut mycket koldioxid bestraffas med extra skatt. Detta enligt en utredning som gjorts av Finansdepartementet och lämnades över till regeringen idag.
Är bilen helt utsläppsfri blir premien 60 000 kronor, släpper den ut mindre än 35 gram koldioxid per kilometer får ägaren 45 000, och om fordonet håller sig under 50g/km blir bonusen 35 000. Fördelen att miljöbilar slipper fordonsskatt i fem år ska slopas.
Miljöbovarna får å sin sida istället betala extra. Bensin-eller dieselbilar med fordonsår 2018 som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer ska de tre första åren beskattas med 80 kronor extra per gram som överstiger gränsen. Efter tre år blir beloppet 22 kronor per gram koldioxid per kilometer.
Diskutera: Vad tycker du om förslaget?
Är bilen helt utsläppsfri blir premien 60 000 kronor, släpper den ut mindre än 35 gram koldioxid per kilometer får ägaren 45 000, och om fordonet håller sig under 50g/km blir bonusen 35 000. Fördelen att miljöbilar slipper fordonsskatt i fem år ska slopas.
Miljöbovarna får å sin sida istället betala extra. Bensin-eller dieselbilar med fordonsår 2018 som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer ska de tre första åren beskattas med 80 kronor extra per gram som överstiger gränsen. Efter tre år blir beloppet 22 kronor per gram koldioxid per kilometer.
Diskutera: Vad tycker du om förslaget?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad blir det för skatt på vätgasbilar som släpper ut 0 blir det km skatt via gps o uppkoppling
Är väl bra utom att man sänker skatten på bilen efter 3 år, det gynnar inte utskrotning och byte till nyare bilar, så det borde vara 22:- de första 3 åren och därefter 80:-
Hur beskattas 15 år gamla bilar och blir 30 år gamla bilar fortfarande skattefria?
Simon no1 @ Är det miljövänligt att skrota fungerande bilar? Är det ekonomiskt också?
Det viktigaste under flera år efter 2018 är skatteförändringen för befintlig fordonspark.
Ska man köpa bil enligt skatteregler före 2018 eller ska man vänta på de nya?
Det ser ut som att alla som kör på bensin eller diesel är "miljöbovar" med det nya förslaget.
Det var på tiden!
Då kan man ju hoppas att andelen onödiga SUV:ar o andra klumpiga, törstiga bilar minskar i trafiken :)
Hur beräknas hybriderna? Jag menar, stora klump SUV med ett litet batteri i bakluckan ser på pappret bra ut men i verkligheten släpper den nog ut mer än en vanlig SUV utan batteri. Ökad vikt ger mer utsläpp, så enkelt är det. Det är inte enbart SUV som ökat i vikt, nu kommer allt större kombi bilar som väger uppåt 2 ton, tänker närmast på Mercedes och Volvo's bilar.
Tycker att det är ett steg i rätt riktning att de bilar som har höga utsläpp skall straffbeskattas.
Kanske detta kan få bilägare att tänka till vid byte till ny bil.
Håller med Simon no1, inför detta på ALLA bilar och höj avgiften ju äldre bilen blir, precis som i Japan.
Då kan vi fasa ut äldre miljöbovar till förmån för nya bättre bilar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.