De senaste tre månaderna blev dystra för BMW, som för första gången på tio år visade röda siffror. Förlusten blev 6,9 miljarder kronor.
BMW-chefen Oliver Zipse förväntar sig dock att kunna visa vinst för helåret 2020 och en ljuspunkt är att försäljningen faktiskt ökade något under juli månad i takt med att fler länder lyfter på restriktionerna under coronaspridningen.
Hittills i år har BMW tappat 22 procent av försäljningen, Mini har tapat 31 procent och Rolls-Royce har minskat med 38 procent.
– Vi tittar nu framåt mot nästa halvårsperiod med försiktig optimism och fortsätter ha en vinstmarginal på mellan 0 och 3 procent som mål för bilsegmentet under 2020, säger Oliver Zipse.
Läs också: Avslöjat: Här är BMW:s kommande elbilar
Elbilar på ingång
Alla stora biltillverkare lägger just nu miljardbelopp på omställningen till laddhybrider och elbilar, vilket kostar stora belopp, och försäljningsraset under coronapandemin har knappast hjälpt.
BMW har visat upp en eldriven version av suven X3 och ska även lansera eldrivna versioner av 5-serien, 7-serien och X1 längre fram. Dessutom kommer två separata modellserier med eldrift senare, nämligen i4 och iNext.
I dag är drygt sex procent av alla sålda BMW-bilar antingen laddhybrider eller elbilar.
Läs också: BMW överraskar med lång bromssträcka
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Klassiskt beteende, när det går bra vill alla vara bäst men när det går illa vill alla vara sämst!
Jag undrar just om den nya fronten förbättrar läget på firman??
6 procent i någon form av eldrift för BMW. De behöver göra lättare bilar med lägre utsläpp.
BMW är lågstatus
Visste inte att Coronaviruset deformerade njurarna !
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.