Sedan många år har dieselmotorer haft turbo, och vissa modeller kan dessutom skryta med dubbla turboaggregat.
För några år sedan gick BMW ett steg längre och började sälja sexcylindriga dieselmotorer med ännu fler turboaggregat, för att öka prestandan. Men nu är det slutkört.
I september stoppar BMW försäljningen i Europa av den sexcylindriga dieselmotorn med fyra turbo som finns i flera modeller. Motorn tar avsked med två specialutrustade Final Edition-modeller i X5 M50d och X7 M50d.
Den viktigaste anledningen är förstås EU:s utsläppskrav och även BMW:s interna klimatmål. Motorerna har helt enkelt för höga utsläpp. I dag finns dessutom bättre teknik för att uppnå en effekt på 400 hästkrafter och ett vridmoment på 760 Nm i en dieselmotor än med fyra turboaggregat, vilket är en invecklad och dyr lösning.
Läs också: Nästa BMW 5-serie kommer som helt eldriven
I Sverige får köpare av BMW X7 M50d en straffskatt på 19 208 kronor under de första tre åren. Därefter sjunker skatten till 6 976 kronor per år. I en BMW X5 (på bilden ovan) är skatten något lägre.
Någon direkt ersättare till BMW:s dieselsexa med fyra turbo är inte planerad, men om motorn ska ersättas görs det förmodligen med någon form av hybridteknik.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Här är ett gäng andra nerlagda modeller sedan länge som ingen sörjer,. ;)
http://museudoscoches.gov.pt/pt/explore/colecao/
BMW får slå igen bilar som släpper ut mycket, vilket gäller alla bilförsäljare i Europa. Bäst till i utsläpp ligger Toyota.
Carl, fel där....Toyota ligger bäst till av de som fortfarande tillverkar fossilbilar. Men de är inte bäst av alla bilmärken i Europa.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.