Nästa artikel
BMW överraskar med lång bromssträcka
Nyheter

BMW överraskar med lång bromssträcka

Publicerad 14 juli 2020
Vi Bilägares test av bromssträckan i fem nya laddhybridsuvar visar att BMW-modellen är sämst. Testbilen ska nu undersökas av BMW.

En av de viktigaste punkterna som alltid granskas i Vi Bilägares tester är bromssträckan. Det är lätt att tro att alla moderna bilar har utmärkta bromsar, eller åtminstone att dyrare bilmodeller har bättre bromsar än billigare.

Men det stämmer inte alltid med verkligheten.

I vårt senaste test av fem intressanta laddhybrider visar det sig att Kia Xceed Plug-in Hybrid imponerar i bromstestet med en stoppsträcka på bara 36 meter från 100 km/tim.

BMW X1 xDrive25e, däremot – som kostar 100 000 kronor mer – har 5,5 meter längre bromssträcka. Med tom bil behöver BMW X1 som laddhybrid 41,4 meter för att få stopp.

Lägre rullmotstånd

På däcksidan sitter en stjärna som betyder att det är BMW som bestämt däckets karaktär. Lågt rullmotstånd och bromsprestanda är varandras motsatser.

– I sin iver att jaga räckvidd och lägre koldioxidcertifiering har BMW offrat en viktig beståndsdel i körsäkerheten. Illa av ett tyskt prestandamärke, säger Nils Svärd, testledare och däckexpert på Vi Bilägare.

Volvo har också sin egen märkning på däcken (VOL) och även här ser vi att miljötänket väger tungt. Laddbara XC40 bromsar näst sämst i testet med 38,5 meter. Tidigare har vi uppmätt 35,4 med en vanlig XC40.

Testbilen ska undersökas

Svenska BMW har varit i kontakt med kollegorna i Tyskland som är förvånade över resultatet.

”Samtliga BMW-modeller som vi tillverkar och som lämnar fabrikerna ska ha en bromssträcka som är långt under 40 meter”, skriver Carl Lindwall, pr-chef på BMW i Sverige, till Vi Bilägare, och fortsätter:

”Att vi har speciella däck framtagna för våra laddhybrider och elbilar som har bättre rullmotstånd är inte en förklaring till detta resultat utan det ska ändå vara under 40 meter enligt de tester vi utför. Vi kommer titta närmare på bilen under de kommande veckorna för att se om det är något specifikt fel på den som orsakat resultatet.”

Bromssträcka 100–0 km/tim

BMW X1: 41,4 m
Volvo XC40: 38,5 m
Peugeot 3008: 36,6 m
Ford Kuga: 36,3 m
Kia Xceed: 36 m

Källa: Vi Bilägares test

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-07-14 07:15
N-iklas

BMW har i tyska tester fått dåliga siffror för bromssträckor tidigare.
Då gällde det 2-serie Active Tourer.

#2 • Uppdaterat: 2020-07-14 10:37
Styggavargen

Garanterat den ökade vikten som spelar roll. Man har inte dimensionerat bromsarna därefter...

#3 • Uppdaterat: 2020-07-14 10:56
L. Mäkinen

Återigen undrar jag om det går att få veta vilken hastighet den sämsta bilen har när de bästa stannade. När jag gjorde risktvåan för mc fick vi se tydligt vad skillnaden är på några meter.

#4 • Uppdaterat: 2020-07-14 11:11
Jarl Karlsson

BMW borde varit bäst. Men BMW är inte vad dom varit...

#5 • Uppdaterat: 2020-07-14 18:47
bgl

A/ Hur kontrollerades hastigheten när bromsningen påbörjades?
B/ Flera BMW-modeller har från andra biltillverkare avvikande bromskraftsfördelning mellan fram- och bakaxel, mer på bakaxeln. Hybriddriften i sig minskar användningen av bromsarna så risken för beläggning på skivor, så småningom rostskador kan vara högre. Om sådan försämring sker på frambromsarna kan de medföra större förlängning av bromssträckan än om bakbromsarna påverkas mer.

#6 • Uppdaterat: 2020-07-14 19:21
Peter E

Var väl nån Toyota som i en konkurrerade tidning fick på pälsen för dåliga bromsar. Toyotas svar: Vi är nöjda med bromsarna.

#7 • Uppdaterat: 2020-07-14 19:48
L. Mäkinen

Peter E,
ViB gav Corolla hård kritik för bromsarna nyligen. Den behövde 47 meter där andra nöjde sig med 36.

#8 • Uppdaterat: 2020-07-14 21:16
Carl Trefalt

Volvo och BMW vill alltså ha så bra rullmotstånd som möjligt. På bekostnad av trafiksäkerheten.

#9 • Uppdaterat: 2020-07-14 21:24
Peter E

47 meter, måste vara världens bästa ingenjörer som klarar av det...

#a • Uppdaterat: 2020-07-14 22:47
L. Mäkinen

Jag måste korrigera mitt uttalande. Det var bara 43 meter med lastad bil, inte 47.
Toyota behöver inte ha hög lastvikt, bra bromsar, rask acceleration eller bullerdämpning. Kunderna är nöjda ändå.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.