Nästa artikel
Avslöjat: Här är BMW:s kommande elbilar
Nyheter

Avslöjat: Här är BMW:s kommande elbilar

Publicerad 19 februari 2020 (uppdaterad 19 februari 2020)
Både 5-serien och 7-serien dyker upp med eldrift, enligt nya uppgifter.

Det var ett vågat steg av BMW att börja bygga den lilla elbilen i3 redan 2013. Modellen var extremt kostsam att utveckla eftersom den har förhållandevis lite teknik under skalet som delas med andra modeller.

De senaste uppgifterna tyder på att BMW i3 kommer leva vidare ytterligare några år, och i-familjen ska också kompletteras med en ny toppmodell.

Men BMW-chefen Oliver Zipse har också planer på att göra om både 5-serien och 7-serien till helt eldrivna bilar. Det blir i så fall ett tydligt steg bort från att bygga elbilar som egna modellserier, som i3, och istället lansera eldrivna versioner av märkets ”vanliga” modeller. Första exemplet på det är suven iX3.

Enligt uppgifter till tyska Handelsblatt planerar BMW att visa upp en helt eldriven toppversion av 7-serien 2022. En eldriven 5-serie ska dyka upp ett år senare, 2023. Men båda modellserierna ska fortsätta att säljas med bensin-, diesel- och hybriddrift parallellt med elversionerna.

Om vi får tro uppgifterna är det bara den mest exklusiva toppversionen av 7-serien som blir eldriven, med fokus på prestanda och med målet att utmana Mercedes EQS.

Förra året visade BMW upp experimentbilen Power BEV (bilden ovan), en helt eldriven version av dagens 5-serie där ingenjörerna testade att förse familjebilen med tre elmotorer (en framtill och en för varje bakhjul) på ”minst 720 hästkrafter”. 

Det fanns inga uppgifter om räckvidd eller batteristorlek men accelerationen till 100 km/h skulle gå på ”under tre sekunder”.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-19 20:14
Styggavargen

Förbjud acceleration under 8 sekunder 0-100 km/h.. det inbjuder till problem då få klarar av att hantera bilen på ett vettigt sätt vid sådan acceleration. Dessutom är fyrhjulsdrift ett måste när bilen accelerera snabbt, dels för att få ned krafterna i backen...dels ur stabilitet synpunkt.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-19 20:46
Apex

Är du allvarlig? En helt vanlig diesel på 180-190 hk klarar 0-100 på under 8 sek. Klarar man inte av att hantera det så kanske man borde avstå från att köra helt.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-20 10:06
systembolaget

Styggavargen, hur tänkte du här? jag har inga problem med min Audi Rs 3a som har 400 hk o accelererar 0-100 på 4,1 sekunder, jag är helt övertygad att de bilägare som har en "stark" bil hanterar den på ett förnuftigt sätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.