Flera stora biltillverkare har stoppat utvecklingen av vätgasbilar, till exempel Volvo och Mercedes. Istället är planen att fokusera på batterielbilar.
Men BMW har inte gett upp vätgasbilarna, och nu kommer besked om att en vätgasdriven version av suven X5 ska börja tillverkas och testas i liten skala sent nästa år.
Modellen heter BMW i Hydrogen Next och visades upp redan i september 2019. Förra året släpptes fler detaljer om modellen som utvecklas tillsammans med Toyota.
BMW i Hydrogen Next delar elmotor med suven iX3 men här drivs den inte av ett stort batteripaket utan av en bränslecell, och bilen tankas med vätgas. Det finns fortfarande ett batteri som kan ge en extra ”prestandaboost” under korta perioder, men batteriet är betydligt mindre än i en konventionell batterielbil.
Det finns ett litet batteri som kan ge en extra ”prestandaboost”
Bakhjulsdrift och 374 hk
Den nya vätgasversionen av BMW X5 har två tankar tillverkade i kolfiberförstärkt plast som tillsammans har plats för sex kilo vätgas. Det ska ge en räckvidd som är ungefär lika lång som för en bensin-X5. Bilen är bakhjulsdriven och drivlinan ger totalt 374 hk.
Det stora problemet för vätgasbilarna är det fortfarande finns för få tankstationer i många länder. Det danska företaget Everfuel planerar 15 nya tankstationer i Sverige, men inte heller det räcker särskilt långt, särskilt som ingen av dem hamnar i norra Sverige.
”Förhållandena som behöver finnas på plats för att kunna erbjuda BMW-kunder en vätgasbil är fortfarande inte på plats”, erkänner BMW i ett pressmeddelande.
BMW har experimenterat med vätgasbilar i många år. Ett exempel är BMW Hydrogen 7, en vätgasdriven version av förrförra generationen 7-serie som presenterades redan 2005.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.