Batteridrivna elbilar har fått betydligt mer uppmärksamhet än vätgasbilar som drivs med en bränslecell. Bland annat har Volkswagen gjort klart att det inte blir några vätgasbilar framöver – de riskerar att ta fokus från omställningen till batterielbilar, har Volkswagens koncernchef sagt.
Även Volvo och Tesla har gjort klart att det är batteridrift som gäller framöver.
Men alla är inte beredda att lägga ned satsningarna på vätgasbilar som pågår på utvecklingsavdelningarna. Toyota och Hyundai har båda börjat sälja bränslecellsbilar och under de kommande åren ska bland andra Mercedes och BMW följa efter.
Förra året visade BMW upp en konceptversion av suven X5 med bränslecellsdrift och nu släpps fler tekniska detaljer om hur drivlinan ska fungera. Den utvecklas i ett samarbete med Toyota.
Kan dröja till 2025
BMW i Hydrogen Next, som den kommande vätgasbilen heter, får samma så kallade eDrive-enhet som i kommande elbilen BMW iX3, men här drivs den alltså av en bränslecell. Systemeffekten ligger på 374 hästkrafter. Tekniken ska börja byggas i liten skala 2022 men det kan dröja till 2025 innan modellen går att köpa, varnar BMW.
Till skillnad från batterielbilar har vätgasbilar ett slags avgasrör men det släpper bara ut vattenånga. De båda vätgastankarna på 700 bar har en kapacitet på sex kilo vätgas. Räckvidden vill BMW däremot inte avslöja.
En intressant detalj är att även vätgasbilar har ett batteri för att lagra en viss mängd energi, men det är betydligt mindre än i en batterielbil.
Frågetecken kring effektiviteten
Mercedes och BMW hör alltså till biltillverkarna som fortfarande utvecklar vätgasbilar som ett komplement till batterielbilar, och som en lösning för bilägare som inte vill eller har möjlighet att ladda sin elbil.
– Vi är övertygade att olika alternativa drivlinesystem kommer existera vid sidan av varandra i framtiden. Det finns inte någon enskild lösning som möter alla kunders krav över hela världen, säger BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich som tycker suv-modellerna i X-serien är utmärkta kandidater att först ställas om till vätgasdrift.
Att tanka vätgas går snabbare än att ladda en batterielbil och räckvidden kan bli längre, men å andra sidan finns än så länge försvinnande få vätgasmackar att tanka vid.
Det finns även frågetecken kring effektiviteten: en batterielbil är betydligt effektivare än en vätgasbil när det gäller att omvandla bränsle till rörelseenergi, men en vätgasbil är trots det effektivare än en bil med förbränningsmotor som tankas med bensin eller diesel, och energin som används för att framställa vätgas är nästan alltid förnybar.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.