Flera stora biltillverkare har skrotat eller skalat ned utvecklingen av vätgasbilar. Anledningen är att många vill fokusera på batterielbilar istället.
Men några bilmärken, som Toyota och Hyundai, är fortfarande övertygade om att bränslecellsbilar som tankas med vätgas kan vara en smart lösning. Problemet är att det än så länge finns få vätgasmackar att tanka på.
Nu vill danska företaget Everfuel bygga 15 nya vätgasmackar längs svenska vägar mellan 2022 och slutet av 2023. Pengarna kommer främst från EU men även Toyota, Hyundai och organisationen Vätgas Sverige är involverade.
Det långsiktiga målet är att en tredjedel av Skandinaviens befolkning inte ska ha längre än 1,5 mil till en vätgasmack. Men några mackar i norra Sverige är det inte tal om – den mest nordligast belägna hamnar i Gimo utanför Uppsala.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.