Nästa artikel
BMW utökar motorkontroller
Nyheter

BMW utökar motorkontroller

Publicerad 23 oktober 2018 (uppdaterad 24 oktober 2018)
Glykolläckage från avgasåtercirkulationen kan utgöra en brandrisk. 1,6 miljoner fordon berörs, varav 35.000 i Sverige.
BMW gick i augusti i år ut med en teknisk kampanj efter att de upptäckt att defekter i EGR-systemet för återcirkulationen av avgaser kan orsaka att motorn börjar brinna. Då omfattades över 400.000 bilar i Europa och Asien, vars ägare erbjöds en frivillig teknisk kontroll.

Nu utökar bilföretaget kampanjen till 1,6 miljoner bilar globalt. I ett uttalande skriver BMW att de nu undersökt fler bilar med liknande teknisk konstruktion och bestämt sig för att även inkludera dem i den frivilliga kontrollen.

Bilarna är utrustade med dieselmotorer och är tillverkade mellan augusti 2010 och augusti 2017. Problem uppstår om EGR-kylaren i systemet för återcirkulation av avgaser läcker glykol. I kombination med sotavlagringar och höga temperaturer kan det bildas glödande partiklar som i sällsynta fall som smälter insugsröret. I värsta fall kan motorn börja brinna. 

I den första tekniska kampanjen som utlystes berördes drygt 14.000 dieselbilar i Sverige. Då rörde det sig om 3-serien, 5-serien, 6-serien, 7-serien samt BMW:s X-modeller med 4- eller 6-cylindrar. Nu utökas antalet. 

– I Sverige berörs totalt cirka 35.000 dieselbilar. Kunderna kommer att bli kontaktade brevledes för kontroll och eventuellt utbyte av felande komponenter.  Vi tar denna fråga på största allvar och våra kunders säkerhet är av yttersta vikt för oss, säger Peter Maier, informationschef på BMW i Sverige.  
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-10-23 15:47
L. Mäkinen

Hur många bilar har brunnit i Sverige pga detta? Jag har sett några få brunna BMW längs vägarna.

#2 • Uppdaterat: 2018-10-23 16:00
Klarsynt

Alla som har en EGR-ventil borde låta koppla bort den. Samt tömma innehållet i partikelfiltret så det bara blir en tom burk som inte kan klogga igen. End of problems!

.

#3 • Uppdaterat: 2018-10-23 16:07
Roger Skagerström1

Fasen vad det måste svida för BMW :P

#4 • Uppdaterat: 2018-10-23 16:08
PREVIA

Många saker på fossilbilar som elbil och vätgasbilsägarna kommer att sakna att pyssla om!

#5 • Uppdaterat: 2018-10-23 16:42
Sabud2

Visst! De okomplicerade el och vätgasbilarna blir säkert problemfria för ägare och tillverkare;)

#6 • Uppdaterat: 2018-10-23 17:37
Kjell 45

Milkylainen, det är tydligen olika hur man fixar hyrbil åt kunderna. För ett år sedan byttes EGR ventilen på min BMW, på sensommaren var det dags att byta ut kylningen för återcirkulationen. Båda gångerna har min BMW handlare ställt upp med hyrbil, inga gamla ök utan färska BMW bilar.

#7 • Uppdaterat: 2018-10-23 17:48
Roger Skagerström1

Vätgas vet jag inte men rena elbilar är i grunden en väldigt okomplicerad lösning med få komponenter. Tekniken i sig är dessutom otroligt välbeprövad. Sen kan de väl gå sönder som allt annat, men skulle tro att driftsäkerhetsmässigt så klår elbilar fossilbilar med råge. Det enda är väl att bromsarna blir en underhållspunkt för oss som bor norrut.

#8 • Uppdaterat: 2018-10-23 18:12
1

Bättre med elbilar som är så oerhört enkla i sin konstruktion. Försök tänka dig en omställning åt andra hållet, eller att vi skulle övergå från eldrift till förbränningsmotorer i våra telefoner, helt galet.

#9 • Uppdaterat: 2018-10-23 18:13
1

Färska BMW-bilar är oftast gamla ök sett till konstruktionen.

#a • Uppdaterat: 2018-10-23 18:18
snabb95

Roger @ Problem med bromsar är superenkelt att lösa. Återinför trumbromsar så blir det inga problem även om man aldrig bromsar som t.ex. med en elbil. Problem med EGR-ventil och EGR-kylare och sotsvärtad motorolja är också enkelt att lösa. Sluta att köp dieselbilar och återgå till att köpa bensinbilar vilka inte behöver vare sig EGR-ventil och EGR-kylare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.