Biltillverkaren kommer att undersöka EGR-ventilen efter motorbränder.
Det är nu bekräftat att svenska bilar ingår i den tekniska kampanj som BMW utlyste i förra veckan. Eventuella defekter i återcirkulationen av avgaser i vissa dieseldrivna bilar kan orsaka motorbränder.
BMW vill ta in 324.000 europeiska bilar för kontroll av EGR-ventilen och eventuellt byta ut komponenter. Det var tidigare oklart om några av dessa bilar fanns i Sverige men BMW:s informationschef Peter Maier kan intyga att 13.513 bilar ombeds komma in för kontroll.
– Det är en teknisk kampanj på frivillig basis som kommer att vara kostnadsfri. Information håller på att skapas som ska gå ut till ägarna. Vi har inte något datum än, men det kommer ske inom kort, säger Peter Maier.
De bilar som omfattas är dieseldrivna med fyrcylindrig motor, tillverkade mellan april 2015 och september 2016, samt 6-cylindriga dieselmotorer i bilar som byggts mellan juli 2012 och juni 2015. Bilmodellerna det rör sig om är 3-serien, 5-serien, 6-serien, 7-serien samt BMW:s X-modeller.
Det finns svenska BMW-ägare som har råkat ut för att bilarna börjat brinna – vad kan du säga till dem?
– Oavsett orsak förstår vi att det är en traumatisk upplevelse. Vi tar det på yttersta allvar och har ett team som jobbar mot ägare, myndigheter och försäkringsbolag. Men varje fall måste utredas enskilt. Det kan finnas mängder av orsaker bakom en brand, till exempel felaktiga reparationer eller skadedjur. Vi måste titta på varje fall specifikt, säger Peter Maier.
BMW vill ta in 324.000 europeiska bilar för kontroll av EGR-ventilen och eventuellt byta ut komponenter. Det var tidigare oklart om några av dessa bilar fanns i Sverige men BMW:s informationschef Peter Maier kan intyga att 13.513 bilar ombeds komma in för kontroll.
– Det är en teknisk kampanj på frivillig basis som kommer att vara kostnadsfri. Information håller på att skapas som ska gå ut till ägarna. Vi har inte något datum än, men det kommer ske inom kort, säger Peter Maier.
De bilar som omfattas är dieseldrivna med fyrcylindrig motor, tillverkade mellan april 2015 och september 2016, samt 6-cylindriga dieselmotorer i bilar som byggts mellan juli 2012 och juni 2015. Bilmodellerna det rör sig om är 3-serien, 5-serien, 6-serien, 7-serien samt BMW:s X-modeller.
Det finns svenska BMW-ägare som har råkat ut för att bilarna börjat brinna – vad kan du säga till dem?
– Oavsett orsak förstår vi att det är en traumatisk upplevelse. Vi tar det på yttersta allvar och har ett team som jobbar mot ägare, myndigheter och försäkringsbolag. Men varje fall måste utredas enskilt. Det kan finnas mängder av orsaker bakom en brand, till exempel felaktiga reparationer eller skadedjur. Vi måste titta på varje fall specifikt, säger Peter Maier.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att BMW:s företrädare använder ordet 'kostnadsfri' inte 'utgiftsfri'!
Det innebär rimligen att bilägarna får ersättning för sin inställelse hos verkstaden. Ska vi lita på det?
EGR ventil är ett aber. Bort med eländet.
.
Vad är det för fel med att använda ordet "återkallelse"?
EGR bort? Var det inte en del av avgassystemet och reningen. Dålig förbränning är väl inte speciellt bra...
Här ser man hur seriösa BMW är
Detta skulle VAG aldrig göra
Det har vi ju redan sett
Hur var det med Ex; styrleder, spindelleder tändspolar,
växellådor, oljeförbrukningen kamaxelkedjan m,m
Det tog låååååång tid för VAG att erkänna dessa brister
tillomed det blev vite om de inte åtgärdade vissa brister
Säkert någon japansk tillverkare av egr. De brukar fuska
BMW seriösa!! Jag har kört BMW i många år och de är inte mer seriösa än någon annan ( kolla upp N47 och kamkedjeskandalen). Kommer ihåg Mazda på 80-talet innan Ford förstörde företaget, snacka om seriöst bilföretag i Sverige.
Hahaha, håller med Sabud. Tror inte BMW "vill" undersöka något alls. Men det har nått media nu och då är det väl bäst att ta tag i det, så de inte blir så mycket mer fokus på saken.
Aldrig mera AUDI: Gräset är inte grönare på andra sidan ;) BMW har en låång radda med tveksamma konstruktioner bakom sig. Mestadels mekaniska grejer som andra tillverkare haft koll på sen 30-40 år tillbaka.
Sabud. Roger S...,
Säger du/ni de!
Har BMW fått vite också på undermånliga växellådor
som VW fick?
Har BMW också förfalskat sina Diesel motorer för att klara miljökraven?
Aj aj de kände jag inte till!
Tyvärr så har jag för mycket kännedom när det gäller VAG usla fordon
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.