BMW:s elflotta väntas få tillökning av en större variant av i3, kallad i5. Hur den ser ut är oklart men BMW har redan registrerat namnet.
Det är tidningen Autocar som säger sig ha fått information inifrån fabriken om den kommande i5-modellen som ska bygga på nuvarande i3. Tanken är att i5 ska vara en mer familjeanpassad eldriven bil. Det extra utrymmet ska ge tio centimeter mer benplats i baksätet och 15 centimeter mer över bakhjulen. Förlängningen kan göras billigare än att förlänga ett vanligt chassi på grund av i3:s uppbyggnad.
BMW har sedan tidigare registrerat alla i-namn mellan 3 och 8. Autocar tror att i5 dyker upp innan mitten på 2015, precis som tidigare rykten har talat om.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
i3 är ju egentligen en ganska fånig bil som inte tillför något nytt.
Men det är ju inte så underligt eftersom BMW inte gjort sig kända för innovationer, däremot har de ju varit duktiga på att ta tillvara redan färdiga konstruktioner och förbättra dem så att de många gånger blivit riktigt bra.
Men när det gäller elbilar är det säkert bara en marginell satsning som mest ligger till grund för att marknadsföra sina konventionella bilar.
Ja någon större försäljning räknar inte Bmw med för sina elbilar men de skall finnas och sticka ut. Det är viktigt att visa att man följer med och inte står utanför. Den uteblivna försäljningen kan man ju som vanligt bara skylla oss konsumenter för.
Oavsett vilket så måste ju fler tillverkare också följa med nu när Bmw "visar vägen"
En dyr,ful och opraktisk elbil är ju trots allt bättre än ingen alls då dess teknik om än på lång sikt blir vanligare.
Med en "folk-Tesla" på G så vill det till att de stora och duktiga tillverkarna också åtminstone har något eldrivet att komma med,
Mistro, sluta svamla. I3 säljer över allas förväntningar och BMW har skruvat upp produktionstakten.
Ursäkta Swemba, men jag tyckte att det som Mistro skrev var helt riktigt och vad vet du om deras förväntningar?
Att de skruvat upp produktionstakten är inget annat än försäljarsnack och samma sak när det gäller att den säljer över förväntan.'
De kanske bara räknat med ett par tre stycken sålda!
Men det spelar ju ingen roll, huvudsaken är att de säljer, men jag tvivlar på att de skulle kunna hålla sig flytande på elbilar, de kan vara glada att de har konventionella bilar som ju säljer ännu bättre och kan generera vinst som kan läggas på elbilsexperiment.
Jag känner flera personer på ganska höga poster inom BMW.
BMW är extremt stolta över bilen och har satsat mycket pengar på utvecklingen och all marknadsföring runt om. Förboknings/försäljningsframgångarna har mottagits med jubel.
Det här tramset att BMW gjort bilen dyr och ful för att slippa sälja den är inte bara tröttsamt, det saknar dessutom all logik och det finns ingen möjlighet att en sådan komplott skulle kunna existera i ett stort företag som BMW.
Tror man något sådan har man ingen aning om hur ett börsnoterat företag fungerar, hur beslutsprocesserna går till, hela vägen från bolagsstämman, till styrelse, VD och ledningsgrupper.
Ok Swemba, kanske har du rätt, men varför har man då gjort den dyr och ful?
Ful? Jag tycker den är snygg! Smaken är som baken, du vet.
Dyr? Inte dyrare än någon annan elbil med motsvarande prestanda.
Batterier är dyrt! Inte bara till bilar.
Jag tycker den är ful och enligt många som provat den är den obekväm, men det vet jag inte för jag har inte provat den.
Och visst är den dyr, men det ska ju ses i jämförelse med konkurrenterna och inte i förhållande till motsvarande konventionella bilar.
Men jag tror att BMW kan bättre och att det här bara är ett test på hur många som går på den här satiriska avarten.
Eftersom batterier är så vansinnigt dyra fortfarande så går det inte att bygga en billig elbil som också har bra räckvidd. Inte ens Tesla med en prislapp på strax under miljonen, har en räckvidd likvärdig en bensin/diesel-bil. Batterierna i Model S är 90% av kostnaden.
Enda sättet att komma ner i pris och få ekonomi är att göra elbilar med kortare räckvidd - bilar lämpade för stadstrafik.
Som citybil är i3 perfekt, tycker jag. Kompakt, högbyggd och fullproppad med smart teknik och modern ingenjörskonst.
Design är som alltid en smaksak. Jag gillar den. Den känns lite som en modern Audi A2.
Att det skulle vara ett halvhjärtat bygge vars syfte är att få en elbil på programmet, är trams. Det här är en väl genomtänkt bil och en 100% seriös satsning från BMW.
http://www.techradar.com/news/car-tech/why-the-bmw-i3-is-the-best-electric-car-on-the-planet-1200923
När Bmw säljer låt oss säga 50.000 elbilar om året så kan du börja snacka igen "Swemba" men innan dess ligger det absolut ingen mer "riktighet" i det som du säger mot vad jag hävdar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.