BMW har visat upp två modeller som det ryktats om länge, nämligen laddhybriderna 320e och 520e. De ska komplettera de starkare och snabbare modellerna 330e och 530e samt toppmodellen 545e.
Laddhybrider har visat sig vara extremt viktiga framför allt för att locka tjänstebilister. Volvo, Volkswagen och Kia har i dag de populäraste laddhybriderna i Sverige, men med de nya modellerna kan BMW eventuellt klättra några placeringar tack vare den lägre prislappen.
De nya modellerna har en fyrcylindrig bensinmotor plus eldrift på totalt 204 hk och 350 Nm. Ett batteripaket på 12 kWh ska ge en räckvidd på mellan 4,6 och 5,5 mil på en laddning.
BMW 320e kommer både som sedan och Touring med bakhjulsdrift samt som Touring med fyrhjulsdrift (xDrive). BMW 520e finns än så länge enbart med bakhjulsdrift, men både som sedan och Touring.
Räckvidden ligger på mellan 4,6 och 5,5 mil på en laddning
Ska inte säljas i Sverige
Bagageutrymmet blir något mindre än i modeller med enbart förbränningsmotor, men skillnaden är inte så stor. Interiören kan värmas upp eller kylas ned i förväg med BMW:s mobilapp.
De nya laddhybriderna ska börja säljas i mars 2021, men tyvärr inte i Sverige. Varken BMW 320e eller 520e ska säljas på den svenska marknaden, bekräftar BMW:s informationschef Carl Lindwall för Vi Bilägare.
Läs också: Så mycket bonus får laddhybriderna med nya reglerna
Räckvidd på el enligt WLTP-körcykeln.
BMW 320e Sedan: 46–54 km
BMW 320e Touring: 46–54 km
BMW 320e xDrive Touring: i u
BMW 520e Sedan: 41–55 km
BMW 520e Touring: 45–51 km
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.