BMW har visat upp en ny eldriven suv som ska utmana Audi e-tron och Mercedes EQC. Nykomlingen som tidigare gick under namnet iNext har bytt namn till BMW iX och presenterades under onsdagen.
BMW iX är ungefär lika lång och bred som X5, men något lägre. Till skillnad från BMW:s andra eldrivna suv, iX3, bygger iX på en helt ny modulär plattform och ska bjuda på en lyxigare och modernare upplevelse än iX3.
Design är som alltid upp till var och en att bedöma men utseendet på iX skiljer sig rejält från iX3 och märkets övriga modeller. Fronten består av smala strålkastare med LED-teknik och två enorma, stående njurar som devis täcks av registreringsskylten.
Igentäppt grill
Grillen är numera inte ens funktionell – den är helt igentäppt för att sänka förbrukningen och förlänga räckvidden. Den huserar även kameror och sensorer för bilens olika system.
”Grillen har återuppfunnit sig själv som en innovativt, multifunktionellt och högteknologiskt gränssnitt för avancerade förarstödssystem”, skryter BMW.
Längs sidoprofilen löper en blå designrand i nederkant som ska signalera att bilen är eldriven. Bakpartiet liknar ingen annan BMW-modell och består av en baklucka som ”sveper om sidan”. Bilen har karmlösa dörrar och infällda dörrhandtag som fälls ut med ett tryck.
Läs också: Stort test av fyra elsuvar – med en tydlig vinnare
Lyx och komfort
Till skillnad från vad många kanske gissat väljer BMW inte att marknadsföra körglädje och prestanda som främsta argument, utan ”livskvalitet och välmående för förare och passagerare” med vad som beskrivs som en ”minimalistisk design”.
Passagerarna får ett stort glastak och ett plant golv eftersom det inte finns någon kardantunnel. Föraren får en sexkantig ratt och digitala instrument där skärmen ”växer ihop” med infotainmentsystemet som fått större skärm än i övriga BMW-modeller.
Smala ventilationsutblås och en träplatta på mittkonsolen ska ge ett lyxigare intryck.
En udda detalj är att motorhuven inte går att öppna. Bilen har alltså inget främre bagageutrymme. Spolarvätska fylls på i BMW-logotypen i fronten.
Mer hållbara elmotorer
BMW iX har två elmotorer – en på varje axel – och blir därmed fyrhjulsdriven. Motorerna ska enligt BMW tillverkas utan vissa sällsynta jordartsmetaller och de kan återvinnas i högre utsträckning än hos många andra elbilar.
Bilen blir dock inte lika stark som tidigare uppgifter tydde på: köparna får ”nöja sig” med omkring 500 hk. Accelerationen till 100 km/tim ska gå på under fem sekunder vilket inte är lika rekordsnabbt som vissa andra eldrivna suvar.
Men här ligger fokus alltså inte på rå prestanda utan hållbarhet och välmående, vilket många säkert välkomnar.
BMW säger sig också ha fokuserat på låg förbrukning. Den ska ligga på under 21 kWh/100 km i WLTP-körcykeln och batteripaketet på mer än 100 kWh ska ge en räckvidd på över 60 mil. De exakta siffrorna är inte klara ännu.
Läs också: BMW:s modellplaner avslöjade – flera nya elbilar på ingång
Dröjer minst ett år
BMW iX klarar snabbladdning på upp till 200 kW. Teknikmässigt får bilen även ett betydligt mer framtidssäkert system för att hantera all data med 20 gånger mer kapacitet än tidigare modeller. 5G-uppkoppling finns som tillval.
På tillvalslistan finns även ett sportpaket som ger ett annorlunda intryck än grundmodellen, och som du kan se på bilderna nedan.
BMW iX ska sättas i produktion mot slutet av 2021 och det dröjer alltså över ett år innan den börjar byggas och levereras.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.