Trots de tuffa ekonomiska tiderna slog både Volvo Cars och BMW försäljningsrekord förra året. Riktigt lika bra gick det inte för Polestar, som nu publicerat siffrorna för 2023.
Under fjärde kvartalet levererades 12 800 bilar vilket är ett ras på nästan 40 procent jämfört med samma period i fjol, då 21 000 bilar levererades.
Under helåret 2023 levererades 54 600 bilar vilket visserligen är en ökning med sex procent jämfört med 2022. Men det är samtidigt betydligt sämre än den prognos på 80 000 bilar som Polestar gick ut med för ett år sedan, och det är även sämre än den nedskrivna prognosen på 60 000–70 000 bilar som kommunicerades i maj i samband med att bolaget varslade hundratals anställda om uppsägning.
Polestar uppger att bolaget ”fortsätter skydda sin exklusiva varumärkesposition under fortsatt utmanande marknadsklimat, vilket resulterade i färre levererade bilar under fjärde kvartalet”. Det kan tolkas som att märket inte valt att hoppa på rabattkriget i elbilsbranschen, men strategin har också inneburit att många elbilsköpare valt något annat märke.
Polestar ska även göra en rockad i styrelsen. Både finanschefen och försäljningschefen byts ut, och Winfried Vahland – en veteran från Volkswagen-koncernen – tas in som ny styrelseledamot.
Polestar hoppas nu mycket på nya Polestar 4 som börjat levereras i Kina och på suven Polestar 3 som blivit försenad.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (18)
- 2024-01-17 21:54 Vad var startkursen i…
- 2024-01-17 21:48 Finns risk att Polestar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.