Polestar befinner sig i ett tufft ekonomiskt läge. Under årets första nio månader visade Polestar en rörelseförlust på åtta miljarder kronor, eller 190 000 kronor per bil.
Nu skrivs försäljningsprognosen ned och Volvo Cars går med på att låna ut ytterligare knappt 2,2 miljarder kronor. Dessutom förlängs löptiden på ett befintligt lån på 8,7 miljarder från 2024 till 2027.
Geely går också in med mer pengar. Koncernen ger ett nytt lån på 2,7 miljarder. Utöver det kommer ytterligare 14 miljarder kronor i extern finansiering behövas, uppger Polestar.
– Genom att ha tagit de nödvändiga stegen för att omarbeta vår affärsplan minskar vi kostnaderna och förbättrar effektiviteten för att skapa ett mer uthålligt och lönsamt Polestar, säger företagets vd Thomas Ingenlath.
”Vi minskar kostnaderna och förbättrar effektiviteten för att skapa ett mer uthålligt och lönsamt Polestar”
Han påpekar också att bolaget siktar på vinstmarginal före maximal försäljningsvolym.
Målet är nu att nå ett positivt kassaflöde 2025 och leverera en bruttomarginal på uppemot 20 procent. Det är i så fall en stor skillnad mot i dag.
– Polestar är på väg in i en ny fas av tillväxt och lönsamhet med lanseringen av Polestar 3 och Polestar 4. Den förstärkta affärsplanen är utformad för att göra Polestar finansiellt stabilt samtidigt som man strävar efter att uppnå sina affärsmål på ett lönsamt sätt, säger Johan Ekdahl, finanschef på Volvo Cars, i ett pressmeddelande.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 9 november 2023 Ja, Polestar bildades som…
- 9 november 2023 J.L skrev: Ett kriminellt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.