Polestar varslar tio procent av personalen om uppsägning, stoppar alla nyanställningar och tvingas skriva ned årets försäljningsprognos. Det står klart efter att elbilsmärket presenterat siffrorna för årets första kvartal på torsdagen.
Totalt handlar det om 330 personer som varslas och företaget gör en förlust på två miljarder kronor, vilket samtidigt är bättre än samma period i fjol. Enligt Polestars revisorer behövs mer pengar.
Både Polestar 3 och Volvo EX90 som bygger på samma plattform har blivit försenade. Men i pressmeddelandet tar inte Polestar på sig hela ansvaret, utan skriver att företaget ”nyligen informerats om att det behövs mer tid för den slutgiltiga mjukvaruutvecklingen för den nya och helt elbilsanpassade plattformen som delas med Volvo Cars”.
Volvo bekräftar också i ett separat pressmeddelande att EX90 blir försenad och att det beror på mjukvaran. Produktionen förväntas nu starta under första halvåret 2024.
”Vi vidtar nödvändiga åtgärder för att stärka Polestar på kort sikt”
Prognosen som gäller nu ligger på 60 000–70 000 bilar under 2023, vilket i så fall innebär en ökning jämfört med förra årets 51 491 levererade bilar. För att spara pengar ska Polestar bland annat prioritera hårdare i utvecklingen av nya bilar och effektivisera på andra sätt.
– Vi vidtar nödvändiga åtgärder för att stärka Polestar på kort sikt. Jag är säker på att vi kommer leverera på våra tillväxtambitioner på vår resa mot lönsamhet, säger företagets vd Thomas Ingenlath.
Kraftigt ras i Sverige
Polestar levererade visserligen rekordmånga nya bilar under första kvartalet, strax över 12 000, vilket är 26 procent fler än under samma period i fjol.
Men enligt siffror som Vi Bilägare tagit fram hos branschorganisationen Mobility Sweden har antalet nyregistrerade Polestarbilar på den svenska marknaden rasat med 62 procent under perioden januari–april. Marknadsandelen för märket har gått från 1,8 till 0,8 procent.
Samtidigt har Tesla, som sänkt priserna kraftigt, ökat antalet nyregistreringar med 73 procent under samma period. Även marknadsandelen har ökat kraftigt, från 3,4 till 6,5 procent.
Polestar har tidigare gjort klart att det inte är aktuellt att haka på Teslas prisdumpning. Tvärt om har Polestar 2 blivit dyrare efter den senaste uppdateringen.
Enligt Polestar beror siffrorna inte på dålig efterfrågan utan på tillgången på bilar.
– Efterfrågan på Polestar 2 i Sverige är fortsatt stark. Vi levererade alla bilar som funnits tillgängliga under första delen av 2023 och arbetade intensivt under slutet av 2022 med att hjälpa våra kunder att dra nytta av bonusen före årsskiftet. Tillgången på bilar var sedan begränsad under första delen av 2023, vilket påverkade volymerna i början av året. Om man jämför sista delen av förra året och början av 2023 tillsammans så levererade vi fler bilar jämfört med samma period ett år tidigare, säger John Eriksson på Polestars pr-avdelning.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (23)
- 18 maj 2023 V8-Power skrev: Orsaken är…
- 17 maj 2023 Orsaken är enkel, en vettigt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.