Nästa artikel
Bilskatter slår hårdare mot landsbygden
Nyheter

Bilskatter slår hårdare mot landsbygden

Publicerad 27 april 2018
En ny studie visar att landsbygden tar en hårdare smäll än storstaden när det kommer till bilrelaterade skatter.
Det är forskare från VTI som tillsammans med Jonas Eliasson, trafikdirektör för Stockholms Stad och professor i transportsystemanalys på KTH, tittat närmare på hur olika transportrelaterade styrmedel påverkar olika delar av landet. Det handlar om fyra specifika styrmedel: kilometerskatt, ökad drivmedelsskatt och ökad koldioxidskatt för ägande respektive nyköp. 

– Vi har i analyserna bland annat tittat på effekter i olika grupper beroende på inkomst. Den del lilla del av befolkningen som skulle få påtagligt sämre välfärd av dessa skatteökningar hittar vi framför allt i gruppen låginkomsttagare, säger Jonas Eliasson.

Skillnaderna mellan södra och norra Sverige är inte särskilt stora, skillnaderna hittas istället mellan landsbygd/glesbygd och storstad. Resultatet visar att låginkomsttagare påverkas i större utsträckning. Hela rapporten finns att läsa här

Diskutera: Vad tycker du om de olika styrmedlen? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-04-27 10:57
hultarn

Ännu en helt fantastisk nyhet! De som är mer beroende av bilen och kör längre, och dessutom har lägre inkomst, drabbas hårdare.
Vem kunde ana det?
Vad är detta för studier? Vem som helst med sunt förnuft har ju insett detta resultat för länge sen....
Är det skattepengar som används till detta?

#2 • Uppdaterat: 2018-04-27 12:28
Leif R

Landsbygden är oerhört missgynnade oavsett kategorier, men håller vi oss till färdmedel, blir skillnaden närmast groteska, du får vara glad om det finns några avgångar/kommunikationer alls, bilisterna borde vara skattebefriade! Politiker har svårt att lyfta blicken över Stockholmshorisonten!

#3 • Uppdaterat: 2018-04-27 13:45
Svenne60

År 2003 hade naturvårdsverket en affisch kampanj med "Om julklappspulkan är fortfarande oanvänd. Vänj dig" Det är 15 år sedan och idag skulle vi då inte få någon snö i Sverige, annat än kanske lite nattfrost på gräsmattan vid riksgränsen. Enligt alla då världsledande vetenskapsmän och klimatexperter ska alla storstäder ligga under vatten idag. Men det är viktigt att vi i Sverige beskattar bilismen så hårt att bara de rika kan ha bil. För att minska vårt "klimatavtryck" och rädda världen genom att minska våra CO2 utsläpp med en miljarddels promille. Samtidigt som Kina och Indien ska bygga 1600 nya kolkraftverk. Hurra för stigande bilskatter. Vanligt folk ska cykla. Punkt.

#4 • Uppdaterat: 2018-04-27 14:01
Martin77

@VolvoXC90 Varför behövs ens 2 skatter?. En bränsle eller kanske kommande "kilometerskatt", Iaf, en skatt som baseras på vilket bränsle du kör och hur långt du kör. Vad "bilskatten" är till förstår jag inte. Om jag har en bil ståendes i ett garage 1 år utan att köra en endaste kilometer, vad betalar jag för då?. Enda belastningen vore väl någon registerhållningsavgift eller liknande, men den är ju sågott som försumbar, borde ju kunna ligga antingen på inköpspriset eller i vanliga skatten som så många andra register..

#5 • Uppdaterat: 2018-04-27 15:03
Martin77

Ja, o den kostnaden kan inte ligga helt i en bränsle alt. kilometerskatt då menar du?. Menar inte att bilister ska betala mindre, bara att påhittet bilskatt är onödigt och orättvist.

#6 • Uppdaterat: 2018-04-27 15:24
christer_1

NääHää! Vilken nyhet. Det hade jag ingen aaaning om?

#7 • Uppdaterat: 2018-04-27 16:18
mso 1000

Det är väl ok xc90 tycker jag
Man kan ju påverka sina kostnader på den rörliga delen.

#8 • Uppdaterat: 2018-04-27 17:33
christer_1

"Skillnaderna mellan södra och norra Sverige är inte särskilt stora, skillnaderna hittas istället mellan landsbygd/glesbygd och storstad. "
Märkligt? Hur kan det vara så?

#9 • Uppdaterat: 2018-04-27 17:40
Krister_L

Funderar lite på om man inte skulle beskatta motorstorlek och effekt i stället för vikt. Då skulle man slå ett slag för miljön på samma gång. Vissa länder nere i Europa har tydligen den filosofin.

// Krister

#a • Uppdaterat: 2018-04-27 18:07
PREVIA

Nu kör storstadsbolister flest mil per år med bilen och boendekostnaden på landet ligger nog i nivå med parkeringskostnaden i tätorter som Stockholm. Däremot så är kollektivtrafiken i tätorter mycket bättre än på landsbygden vilket till stor del beror på att kollektivtrafiken har ett mycket bättre kundunderlag i tätorter än på landsbygden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.