De stora bensinkedjorna har tidigare fått kritik för att inte sänka priserna tillräckligt mycket när drivmedelsskatten sänktes. De anklagades för att stoppa mellanskillnaden ”i fickan”.
Men enligt en ny delrapport från Konjunkturinstitutet som publicerades på onsdagen avspeglades 2022 års skattesänkningar fullt ut på priserna. Även när skatten höjdes märktes det för bilägarna.
Rapporten visar också att ett svenskt snitthushåll hade lägre utgifter för bensin per körd kilometer 2022 än 2000, om hänsyn tas till den disponibla inkomsten. Det beror bland annat på att inkomsterna ökat och att bilarna blivit snålare.
För dieselbilsägare har bränsleutgifterna legat relativt konstant under samma period, men de har ökat kraftigt de senaste två åren. Det beror dels på att den genomsnittliga dieselbilen blivit större och tyngre och att förbrukningen därmed inte minskat i samma utsträckning som för bensinbilen, och dels på reduktionsplikten som höjt dieselpriset rejält.
Siffrorna baseras dock på bilar med genomsnittlig förbrukning och inte utifrån likvärdiga bilmodeller.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.