Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag har köpt en ny Mazda6 diesel på 175 hk -13. Jag har ett lågt vinande ljud på växel fyra när jag kör kring 50 km/tim. När jag växlar ner eller upp så försvinner ljudet. Jag tror inte ljudet var där när jag köpte bilen.
Detta fel är bara ett av några. Har även problem med växellådan samt ett konstigt ljud som kommer när jag trycker in kopplingen mellan ettans och tvåans växel. Det låter som en fladdrande dumpventil. Totalt har bilen gått cirka 300 mil. Är detta något man ska vara orolig över?
Daniel
SVAR:
Tystgående växellådor går att bygga men kräver hög precision vid sammansättningen. Att vinande transmissioner nu börjat bli vanligare får nog tillskrivas tillverkarnas jakt på låg förbrukning. Större lagertoleranser och tunnare motoroljor blir allt vanligare. Detta påverkar normalt sett inte livslängden men är mindre roligt att lyssna på.
Oljud från kopplingen måste däremot verkstaden kunna åtgärda. Knappast något som blir bättre efter inkörningen så det är bäst att påtala detta med en gång.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förstår inte svaret, skulle vinande transmissioner med större lagertoleranser ge lägre förbrukning, och tvärtom borde man väl bygga växellådor med bättre precision än förr då vridmoment är ofta högre i en modern turbo-bil. Och tysta växellådor han man byggt förr. Varför skulle större lagertoleranser bli vanligare, och vad har motoroljan med detta att göra, det är ju annan olja i växellådan
".. tunnare motoroljor..."
Jasså? Antingen är det GL4+ (manuell) eller ATF (automat) i växellådor (få undantag finns). Dessa är INTE motoroljor!
Det där med toleranser och lägre förbrukning är snack. Ska biltillverkarna komma med glappiga motorer också??
Däremot är det sant att dagens drivlinor ÄR glappare och alstrar allehande oljud. Allt oljud är tecken på att delar kommer emot varandra på ett sådant sätt som inte var tänkt från början => större slitage => kortare livslängd!
Hade ett liknande ljud/fel på en Passat 2007. Det var på sexans växel och under svag belastning. Upptäcktes också efter 300mil.
Först byttes växellådsoljan, då blev lådan tyst i ett par hundra mil, sedan återkom ljudet.
Då byttes växellådan på garantin pga av tillverkningsfel.
Oljud i växellådan skulle jag aldrig tillåta på en ny bil.
Självklart är svaret riktigt.
Jakten på låg förbrukning innebär att allt i bilarna blir sämre konstruerat.
Lätta karosser som ölburkar, usla motorer och usla växellådor.
Men dessa faktum vill X antal som lever 20 år efter sin tid inte höra talas om eftersom det skulle förstöra deras naiva illusioner.
N-iklas, gissar du nu eller? Enligt statistiken så har bilarna aldrig varit säkrare än de är nu. Bilarna har heller aldrig gått sönder så lite som de gör idag.
Det finns en mycket enkel lösning på problemet: Kör inte på fyran! Problemet löst. Bildoktorn har talat. :) Har ni fler problem jag ska lösa åt er?
Troligen är kuggarnas profil felslipad p g a slitna verktyg som inte har upptäckts i tid. Hur som helst så är det fel på kuggingreppet om det viner. Kuggar är krävande. Många böcker år skrivna om det och ett okänt antal har doktorerat på problemet med olika kuggtyper. Man brukar använda snedkugg för att få kuggingreppet över 1. På Volvos inrådan har jag kört min 740 (el-överväxel som egentligen skulle ha automatväxelolja)med Mobil 5/50 syntetolja med utmärkt resultat i 440000km. Lådan känns som ny fortfarande i alla avseenden. Har dragit mycket tung husvagn.
Ja Jes_, japanska bilar är ju vida kända för att ha fel som dessa i tid och otid ;) Eller hur var det nu ;)
Det är möjligt att man använder tunnare växellådsolja (och att det blev ett tankefel i artikeln).
Lagerförspänningen är kanske lägre och kuggflankspelet större än tidigare.
Allt för att minska friktionsförlusterna.
Man kan väl inte direkt påstå att det därmed är en sämre konstruktion - metoderna har ju använts inom rally i alla tider - men nog kräver man att en modern bil ska gå tyst och inte låta som något antikt med rakskurna drev.
Jag skulle rekommendera frågeställaren att leva med problemen tills bilen är inkörd. Alla mina bilar/mc jag köpt nya har haft någon fånig eller irriterande egenskap som försvunnit efter en tid. Utom på en ny ******* ***** (orkar inte med snacket om vilket bilmärke som är "bäst" - ALLA tillverkare kan ha en bad hair - day / det viktigaste är hur man tar hand om det) där taket ramlade ner på mig när bilen var 50 mil gammal och vajern till ac:n rök av efter 100 mil - Detta hade INTE "slitit in sig"
Exempel : Vissa har varit svårstartade, haft löjligt hög bränsleförbrukning, ojämn tomgång (vanligast på motorcyklar, alla mina nya hojar har haft detta i början - bara att skita i, det blir bra efter några hundra mil ändå). Även vanligt med "hård"/"ryckig" gång i motorer som inte är inkörda.
Jag tror det är likadant med denna mazda. en dieselbil tar ännu längre tid att köra in (jo - jag vet att det gällde lådan nu....) men ingenting i varken låda eller motor har nått sina driftstoleranser efter bara 300 mil.
Kör istället och var glad för en snygg bil med rätt motorbestyckning och ljuden kommer (med den erfarenhet jag har) försvinna av sig själv.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.