Nästa artikel
Bilfrågan: Varför viner det från lådan?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför viner det från lådan?

Publicerad 27 september 2013 (uppdaterad 27 september 2013)
"Jag har ett lågt vinande ljud på växel fyra. När jag växlar ner eller upp så försvinner ljudet." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har köpt en ny Mazda6 diesel på 175 hk -13. Jag har ett lågt vinande ljud på växel fyra när jag kör kring 50 km/tim. När jag växlar ner eller upp så försvinner ljudet. Jag tror inte ljudet var där när jag köpte bilen.

Detta fel är bara ett av några. Har även problem med växellådan samt ett konstigt ljud som kommer när jag trycker in kopplingen mellan ettans och tvåans växel. Det låter som en fladdrande dumpventil. Totalt har bilen gått cirka 300 mil. Är detta något man ska vara orolig över?

Daniel

SVAR:
Tystgående växellådor går att bygga men kräver hög precision vid sammansättningen. Att vinande transmissioner nu börjat bli vanligare får nog tillskrivas tillverkarnas jakt på låg förbrukning. Större lagertoleranser och tunnare motoroljor blir allt vanligare. Detta påverkar normalt sett inte livslängden men är mindre roligt att lyssna på.

Oljud från kopplingen måste däremot verkstaden kunna åtgärda. Knappast något som blir bättre efter inkörningen så det är bäst att påtala detta med en gång.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-09-28 01:22
Roger Skagerström

Ja Jes_, japanska bilar är ju vida kända för att ha fel som dessa i tid och otid ;) Eller hur var det nu ;)

#9 • Uppdaterat: 2013-09-28 11:36
Roy J

Det är möjligt att man använder tunnare växellådsolja (och att det blev ett tankefel i artikeln).
Lagerförspänningen är kanske lägre och kuggflankspelet större än tidigare.
Allt för att minska friktionsförlusterna.

Man kan väl inte direkt påstå att det därmed är en sämre konstruktion - metoderna har ju använts inom rally i alla tider - men nog kräver man att en modern bil ska gå tyst och inte låta som något antikt med rakskurna drev.

#a • Uppdaterat: 2013-09-28 21:36
Henrik-Andersson

Jag skulle rekommendera frågeställaren att leva med problemen tills bilen är inkörd. Alla mina bilar/mc jag köpt nya har haft någon fånig eller irriterande egenskap som försvunnit efter en tid. Utom på en ny ******* ***** (orkar inte med snacket om vilket bilmärke som är "bäst" - ALLA tillverkare kan ha en bad hair - day / det viktigaste är hur man tar hand om det) där taket ramlade ner på mig när bilen var 50 mil gammal och vajern till ac:n rök av efter 100 mil - Detta hade INTE "slitit in sig"

Exempel : Vissa har varit svårstartade, haft löjligt hög bränsleförbrukning, ojämn tomgång (vanligast på motorcyklar, alla mina nya hojar har haft detta i början - bara att skita i, det blir bra efter några hundra mil ändå). Även vanligt med "hård"/"ryckig" gång i motorer som inte är inkörda.

Jag tror det är likadant med denna mazda. en dieselbil tar ännu längre tid att köra in (jo - jag vet att det gällde lådan nu....) men ingenting i varken låda eller motor har nått sina driftstoleranser efter bara 300 mil.

Kör istället och var glad för en snygg bil med rätt motorbestyckning och ljuden kommer (med den erfarenhet jag har) försvinna av sig själv.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.